به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهور فنلاند گفت: سفر رئیس جمهور محترم فنلاند به معنای اراده جدی دو کشور برای توسعه مناسبات میان تهران و هلسینکی است.

او ادامه داد: به رغم دوستی دو کشور به خاطر مسائل تحریم، روابط اقتصادی ایران و فنلاند در سال‌های گذشته در سطح مطلوبی نبوده است اما در ماه‌های اخیر شاهد حرکت رو به رشد در زمینه مناسبات دو کشور بوده‌ایم که بی‌تردید پس از این سفر و اسنادی که به امضا رسید، شاهد توسعه روابط اقتصادی خواهیم بود.

اهم سخنان وی به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:

*{با اشاره به ظرفیت‌های بسیار توسعه روابط}: انرژی، حمل و نقل، صنعت و معدن، محیط زیست، مسائل کشاورزی و جنگلداری زمینه‌هایی هستند که می‌تواند موجب توسعه روابط دو کشور شود.

*{با اشاره به روابط بانکی ایران و فنلاند} روابط بانکی و اعتبار صادراتی می‌تواند دو پایه اصلی برای توسعه روابط اقتصادی باشد که در این باره تصمیم‌گیری شد در زمان کوتاهی شاهد توسعه روابط بانکی باشیم.

*در زمینه علمی و دانشگاهی و فناوری به ویژه آی تی شرایط مطلوبی برای توسعه روابط علمی و فناورانه وجود دارد. همچنین ما در زمینه گردشگری ابراز علاقه کردیم تا در این باره توسعه مناسبات داشته باشیم که این کار با برقراری خدمات هواپیمایی و اتصال راه آهن تهران و هلیسینکی امکان‌پذیر است.

*ظرفیت روابط ایران و اتحادیه اروپایی به ویژه در دوران پسابرجام را یکی از موضوعات رایزنی طرفین است. ما در پسابرجام شاهد اراده طرفین برای توسعه روابط علمی، فناوری و اقتصادی هستیم. همچنین در رابطه با علاقه‌مندی دو کشور در رابطه با حقوق شهروندی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حقوق بشر و مبارزه با افراطی‌گرایی و تروریسم رایزنی‌هایی شد.

*مسائل منطقه‌ای و به ویژه شرایط سوریه، عراق، لیبی و یمن از موضوعات مورد بحث بوده است. ضرورت مبارزه کشورها با تروریسم و همکاری‌های سیاسی برای پایان دادن بی‌ثباتی و مساعدت با یکدیگر برای کمک‌رسانی از موضوعات این دیدار بود.

*من تردید ندارم این سفر آغاز بسیار خوبی برای توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

ایران و فنلاند 4 سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند

همچنین در آیین امضاء اسناد همکاری که روز چهارشنبه و پس از دیدار دوجانبه و نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و فنلاند برگزار شد، یادداشت تفاهم همکاری در بخش انرژی، یادداشت تفاهم همکاری در بخش ارتباطات و فناوری، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مدیریت و منابع جنگل و یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران و آژانس اعتبار صادرات فنلاند توسط مقامات عالی‌رتبه ایران و فنلاند، در حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و سائولی نینیستوو روسای جمهوری دو کشور به امضاء رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.