به گزارش ایسنا، به نقل از یونایتدپرس، گفته می‌شود مذاکرات اخیر که تحت عنوان "Track ۲" و از طریق یک کانال ارتباطی مستقل از سیاست‌های دولتی در مالزی برگزار شد، از سوی وزارت خارجه آمریکا رد شده است.

هیات آمریکایی که در مالزی به مذاکره با مقامات کره شمالی پرداخت، شامل روبرت گالوچی، مذاکره کننده سابق واشنگتن با پیونگ یانگ، لئون سیگال، یک متخصص امور کره شمالی و جوزف دترانی، فرستاده ویژه سابق آمریکا به کره شمالی می‌شود.

این هیات با هان سونگ ریول، از مقامات کره شمالی و جانگ ایل هون، معاون رئیس دفتر سیاسی کره شمالی در سازمان ملل دیدار کردند.

دترانی درباره این دیدار گفته است که این مذاکرات در فضایی دوستانه صورت گرفته و این گروه با توجه به این مذاکرات احتمال از سرگیری گفت‌وگوها درباره بیایه مشترک ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۵ را ممکن می‌داند.

در سپتامبر سال ۲۰۰۵ توافقی میان آمریکا، کره شمالی، ژاپن، کره جنوبی، چین و روسیه منعقد شد که براساس آن این شش کشور به تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره متعهد شدند. کره شمالی همچنین در آن زمان با متوقف کردن تمامی تسلیحات هسته‌ای و برنامه‌های هسته‌ای خود موافقت کرد.

دترانی در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد که در این مذاکرات اخیر دو طرف برای جست‌وجوی یک راه حل جامع توافق کرده اما درباره جزئیات آن گفت‌وگو نکردند.

این گزارش نشان دهنده برخی تغییرات در رویکرد کره شمالی در قبال روابط با آمریکاست. در ماه مه آژانس خبری دولتی کره شمالی، آمریکا را به پیمان شکنی متهم کرد و متعهد شد تا به این مساله پاسخی مسلحانه بدهد.

با این حال در واشنگتن وزارت خارجه هرگونه ارتباط با این مذاکرات را رد می‌کند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره به خبرنگاران گفت که این دیدار بدون حضور مقامات دولت صورت گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.