به گزارش ایرنا از وزارت نفت، «امیرحسین زمانی نیا» امروز (سه شنبه) پس از دیدار با هیات نفتی هند به سرپرستی «سونجای سودیر» مدیرکل وزارت نفت و گاز طبیعی دولت هند، افزود: وزارت نفت و گاز هند، شرکت دولتی نفت و گاز هند (او‎ان‎جی‎سی) را تشویق کند با سرعت بیشتری درباره مدل مالی مشارکت در میدان گازی فرزاد بی اقدام کند.

میدان گازی فرزاد بی در مجموعه ای مشهور به بلوک فارسی قرار دارد که حوزه ای سرشار از منابع گاز و میعانات گازی واقع شده در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدان‎های گلشن و فردوسی در آبهای خلیج فارس است.
امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد بی با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به حدود سال ٢٠٠٠ میلادی بازمی گردد؛ اما این قرارداد فقط در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان نشد.
زمانی نیا با تاکید بر اینکه مذاکرات درباره مدل فنی و مالی پروژه از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می شود، ابراز امیدواری کرد که درباره مدل مالی نیز هرچه سریعتر تفاهم حاصل شود.
«سونجای سودیر» نیز در این دیدار با تایید طولانی شدن مذاکرات بر عزم دولت هند بر پیشرفت هر چه سریعتر مذاکرات تاکید کرد.
این مقام نفتی هندی افزود: درباره مدل فنی، دیدگاه های شرکت او‎ان‎جی‎سی به دیدگاه شرکت ملی نفت ایران به‎ویژه در زمینه حجم ذخیره گاز در میدان فرزاد بی نزدیک شده است و همین موضوع می تواند تحرکی به مباحث دو طرف بدهد.
شرکت «او ان جی سی ویدش»، شاخه بین‎المللی و بخش سرمایه گذاری شرکت دولتی اکتشاف نفت و گاز هند، اواخر مردادماه امسال با مدیران شرکت نفت و گاز پارس مذاکراتی درباره توسعه میدان گازی فرزاد بی داشتند که در این دیدار مدل اقتصادی پیشنهادی شرکت هندی با حضور مدیر سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران و کارشناسان ٢ طرف مورد بررسی قرار گرفته بود.
قرار شد این مدل پیشنهادی به مدت ٤٥ روز از سوی کارشناسان ٢ شرکت برای حصول توافق نهایی بررسی شود.
وزیر نفت نیز بتازگی درباره اینکه آیا در صورت عدم ارایه مدل اقتصادی مطلوب برای توسعه میدان فرزاد بی، هندی‎ها از توسعه این میدان کنار گذاشته خواهند شد، گفته بود، امیدواریم که این اتفاق نیفتد، اما اگر پیشنهاد قابل قبولی ارایه نکنند، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.