به گزارش ایرنا ، پادشاه اسپانیا روز دوشنبه رایزنی با احزاب این کشور ر ا اغاز کرده است و دور رای گیری در کنگره نمایندگان با فاصله دو روز از هم صورت می گیرد که خبرهای حکایت از قطعی شدن انتخاب «ماریانو راخوی» به عنوان رئیس دولت جدید اسپانیا دارد.
اسپانیا با مشکلات اقتصادی متعددی روبه رو است و از همین رو پس از آن که راخوی اعلام کرد که در اولین اقدام پس از تعیین اعضای دولت ، تصویب بودجه سال 2017 را در دستور کار قرار خواهد داد.
سوسیالیست هاکه با کوتاه آمدن خود موجبات تشکیل دولت از سوی راخوی را فراهم آوردند، سپس باید تلاش کنند در جنگ با حزب پودموس برای رهبری اپوزیسیون بازنده نباشند.
حزب سوسیالیست اسپانیا روز گذشته (یکشنبه )، نشست کمیته فدرال خود را برگزار کرده تا در خصوص رای این حزب به گزینه نخست وزیری راخوی تصمیم گیری کند.
نهایتا گزینه رای ممتنع به راخوی (که تمام بحران هفته های اخیر این حزب سر همین مساله بود) به رای اعضا گذاشته شد و با کسب ۱۳۹ رای مثبت در مقابل ۹۶ رای منفی، به تصویب رسید.
سوسیالیست ها تاکید کرده اند که هدفشان ممانعت از برگزاری انتخابات سوم است و هیچ تضمین دیگری به راخوی نخواهند داد.
هنگام اعلام رای اعضای کمیته فدرال مبنی بر تصویب 'رای ممتنع' به راخوی، گروه های طرفدار این موضع واکنش مثبتی نداشتند.
البته رای ممتنع سوسیالیست ها در نشست دوم کنگره اعلام خواهد شد و در نشست اول، این حزب همچنان به راخوی رای منفی خواهد داد.
این رای گیری ها جنبه صوری داشته و در واقع انتخاب راخوی برای تشکیل دولت قطعی است.
به این ترتیب دولت جدید اسپانیا می تواند با برگزاری دو نشست کنگره برای رای اعتماد به گزینه نخست وزیری راخوی در روزهای آینده، از همین هفته آینده آغاز به کار کند.
با این حال ، شورای موقت رهبری حزب سوسیالیست اسپانیا علی رغم این که موفق شد، روز گذشته در کمیته فدرال این حزب رای ممتنع به گزینه نخست وزیری راخوی را به تصویب برساند، هنوز در تضمین وحدت رای سوسیالیست های حاضر در کنگره در روز رای گیری موفقیتی نداشته است.
حزب سوسیالیست ایالت کاتالونیا که پیش از این بر باقی ماندن بر رای منفی به راخوی تاکید داشت، روز گذشته پس از تصویب رای ممتنع در کمیته فدرال حزب سوسیالیست همچنان می گوید که هفت نماینده این حزب در کنگره نمایندگان قطعا به راخوی رای منفی خواهند داد.
دبیر کل حزب سوسیالیست کاتالونیا اظهار امیدواری کرد، شورای موقت رهبری حزب سوسیالیست اسپانیا این تصمیم کاتالان ها را درک نماید تا بتوانند همچنان با همدیگر کار کنند.
دو نماینده سوسیالیست ایالت بالئارس و چند نفر دیگر نیز اعلام کرده اند رای شان به راخوی 'نه' خواهد بود. مجموعا حدود 15 نفر از نمایندگان سوسیالیست پارلمان اسپانیا در حال حاضر قصد دارند با شکستن قانون حزبی، به راخوی رای منفی بدهند.
روسای سوسیالیست سه ایالت کاستیا لامانچا، آراگون و والنسیا که به لطف حمایت حزب پودموس، دولت ایالت های مذکور را بر عهده دارند از جمله اعضای کمیته فدرال سوسیالیست ها بودند که از گزینه رای ممتنع به راخوی در رای گیری داخلی حمایت کردند اما با هدف عدم تحریک حامی ایالتی شان (پودموس) از هر گونه اظهار نظر عمومی اجتناب کردند.
دولتی که ماریانو راخوی قرار است از هفته آینده آغاز به کار کند ، چندین چالش پیشرو خواهد داشت که نخستین آن ، تشکیل یک دولت بدون داشتن اکثریت مطلق در مجلس نمایندگان است به طوری که نمی تواند آزادانه به تصویب قوانین بپردازد .
بن بست سیاسی اسپانیا که از ۱۰ ماه پیش اغاز شده و این کشور را با فقدان دولت روبرو کرد، باعث شد که بودجه سال ۲۰۱۷ تصویب نشود، مساله ای که بروکسل را وادار به تهدید اسپانیا به تنبیه مالی کرد و به این کشور فشار آورده که ریاضت های اقتصادی بیشتری را برای ایفای تعهدات کاهش کسری بودجه اتخاذ کند .
بیکاری ساختاری ، دیگر چالش دولت آینده است بطوری که نرخ بیکاری اسپانیا، بیش از 20 درصد است و این مساله به خاطر گران شدن مواد اولیه و حذف سیاست های تشویقی از سوی بانک مرکزی اروپا ، غیر قابل تحمل شده است، امری که دولت را وادار به انجام اصلاحات شدیدتری در بازار کار خواهد کرد.
مساله جدایی طلبی ایالت کاتالونیا به مرکزیت بارسلون و وضعیت مبهم جبل الطارق (مستعمره انگلیس در جنوب خاک اسپانیا )، پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از جمله چالش های دیگر دولت اسپانیا است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.