به گزارش ایسنا، هرچند هنوز زمستان آغاز نشده اما شیوع این بیماری مسری زنگ خطر را برای مردم به صدا درآورده است، در این میان به نظر می‌رسد مهم‌ترین راه مقابله با بیماری پیشگیری است که باید توسط تک‌تک افراد جامعه انجام گیرد، در غیر این صورت شاهد بروز موجی از این بیماری خواهیم بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریزدر گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آنفلوانزا بیماری بومی منطقه ماست، آذربایجان‌شرقی جز مناطق سردسیری کشور محسوب شده و هر سال در فصول سرد سال شاهد شیوع گسترده بیماری در این استان هستیم.

دکتر جعفر صادق تبریزی افزود: با رعایت یک سری اقدامات اولیه بهداشتی می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد و با شیوع گسترده آن مقابله کرد.

وی خاطرنشان کرد: دست‌ها را به‌طور منظم با آب و صابون بشوییم، هنگام احوالپرسی از در آغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن خودداری کنیم، از مالیدن و تماس دست آلوده با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنیم، هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را با گودی آرنج بپوشانیم، اگر آثار شبه آنفلوانزا مشاهده کردیم از افراد مبتلا حداقل یک متر فاصله بگیریم، اگر در خود علائم شبه آنفلوانزا دیدیم در منزل بمانیم و از حضور در مکان‌های تجمعی پرهیز کنیم.

علائم بیماری آنفلوانزا

به گفته دکتر تبریزی علائم بیماری آنفلوانزا شامل شروع ناگهانی، تب بالا و لرز، درد عضلانی و علائمی شبیه سرماخوردگی است.

وی ادامه داد: شما نباید داروهایی که برای بیماری شما مناسب نیست مصرف کنید ,برچسب داروها را مطالعه کنید و تنها داروهایی که پزشک تجویز کرده مصرف کنید.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری در حالت عادی مشکل اساسی برای بیمار درست نمی‌کند و تنها در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای و بالا بودن سن و یا باردار بودن مشکل‌آفرین است.

مصرف مایعات را فراموش نکنید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین گفت: نوشیدن مایعات زیاد وقتی که شما بیمار هستید کمک زیادی می کند، آب، آش و نوشیدنی های طبیعی انتخابهای خوبی هستند .نوشیدن مایعات داغی مانند چای گیاهی راه های تنفسی تان را گرم می‌کند و مناسب است.

وی خواستار رعایت برخی رفتارهای پیشگیرانه مانند جلوگیری از دست دادن و خودداری از روبوسی در زمان شیوع این بیماری در جامعه شد و افزود: باید فاصله یک متری با فرد بیمار رعایت شود.

مراقب کودکان خود باشید

وی اضافه کرد: کودکان تحمل کمتری در مقابل این بیماری دارند، در فصول سرد سال از آنها مراقبت کرده و در صورت بیمار شدن اجازه ندهید در مدرسه حضور یابند چرا که زمینه را برای بیماری سایر هم سن و سالان خود فراهم می‌کنند.

وی با بیان اینکه افراد سالم نیز به‌هیچ‌عنوان نباید در معرض بیمار قرار بگیرند، گفت: به‌خصوص کودکان، سالمندان و بیمارانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند باید از محیط بیماری دور شوند.

تبریزی یادآور شد: در صورت بروز عطسه باید حتماً با دستمال یا گودی آرنج جلوی بینی و دهان گرفته شود.

بیماران دارای تنگی نفس، آنفلوانزا را جدی بگیرند

وی از افرادی که در جریان این بیماری با تنگی نفس مواجه می‌شوند خواست در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بیمارستان مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اقدامات لازم برای مقابله با بیماری آنفلوانزا را در دستور کار خود قرار داده و برنامه‌هایی برای پیشگیری از بار بیماری در پیش گرفته است.

تبریزی گفت: با تهیه تراکت و بروشورهای آموزشی و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای، آموزش‌های عمومی شروع شده است.

وی تاکید کرد: با اهتمام وزارت بهداشت واکسن آنفلوانزا در مقادیر کافی خریداری شده و در داروخانه‌های سراسر کشور عرضه می شود.

واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها موجود است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: واکسن آنفلوانزا به اندازه کافی موجود است و افرادی که نیاز واقعی به این واکسن دارند با تجویز پزشک اقدام به تزریق آن بکنند.

دکتر مسلم نجفی اظهار کرد: بیشترین زمان احتمال ابتلا به آنفلوانزا ماه‌های مهر تا اسفند است . اگرچه برخی علائم بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا مشابه هم است ولی این واکسن در مقابل سرماخوردگی از ما محافظت نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: واکسن آنفلوانزا دو تا سه هفته پس از تزریق علیه سه سویه از ویروس ها محافظت می‌کند؛ بنابراین دقیقا قبل یا بعد از واکسیناسیون احتمال درگیری با سویه های بیماری زا وجود دارد.

وی افزود: بر اساس دستور سازمان بهداشت جهانی اولویت تزریق واکسن به این ترتیب برای بیماران دیالیزی و پیوند کلیه، بیماران تالاسمی ماژور، بیماران کبدی شامل سیروز و پیوند کبد، بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند و پرسنل بهداشتی درمانی است.

نجفی افزود: فقط افرادی که نیاز جدی به دریافت این واکسن دارند؛ آن را تزریق کنند.افرادی که نیاز جدی ندارند از تزریق آن بپرهیزند.

تزریق واکسن آنفلوانزا فقط با تجویز پزشک

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلی از بابت تامین واکسن‌های مورد نیاز در استان نداریم ولی در صورتی که افرادی به غیر از افراد گروه هدف این واکسن، نیز اقدام به تزریق آن بکنند احتمال کمبود وجود دارد.

نجفی توصیه کرد؛ با توجه به اینکه افراد عادی نیاز به این واکسن ندارند، آن را تزریق نکنند تا افرادی که اولویت دارند از آن بهره ببرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان واکسن آنفلوانزا را در دوران بارداری و شیردهی مصرف کرد، گفت: واکسن های آنفلوانزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند، ولی مصرف آن باید با تجویز پزشک انجام شود.

نجفی تاکید کرد: تجویز این دارو فقط از سوی پزشک معالج انجام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.