غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران در گفت وگو با خبر آنلاین در واکنش به ابلاغیه اخیر رهبر انقلاب درباره سیاست های کلی انتخابات گفت: مشکل اصلی عدم شفافیت های اجرائی و عملی نشدن این سیاست های کلی و رهنمودها است.

وی ابلاغیه اخیر رهبری را عمدتا تاکیدی مجدد بر همان مواردی که تاکنون هم در قانون اساسی و کلمات حضرت امام بوده دانست و عنوان داشت: این ابلاغیه و مواردی که در آن ذکر شده است برای اجرایی شدن باید به مجلس سپرده شود تا قوانین شفاف و متقنی که به مجادلات خاتمه بخشد به تصویب برسد، ولی متاسفانه این پروسه روندی است که می تواند با تحلیل و تفسیرهای فراوانی همراه باشد و بار دیگر مناقشات فراوانی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: سوال اینجاست که به طور مثال درباره بند عدم ورود و دخالت نیروهای مسلح در روند انتخابات یا چگونگی تشخیص و اعلام صلاحیتها یا عدم صلاحیتها یا نوع تبلیغاتی که از رسانه های دولتی و حکومتی می شود مگر تاکنون قوانین و ضوابط در این موارد نبوده است؟ هم در قانون اساسی نکات صریح در این زمینه ها هست و هم بارها از سوی بنیانگذار انقلاب و هم از سوی مقام رهبری رهنمودهایی صریح در این زمینه عنوان شده است اما همانطور که می بینید بحث دخالت افراد و ارگان های مسلح در انتخابات و نحوه تبلیغات و موارد دیگر مورد مجادلات رقبای سیاسی بوده است .

وی با ابراز امیدواری به اینکه بتوانیم به ثبات در قوانین برسیم، گفت: باید امیدوار باشیم اما من نمیدانم ارگان ها و نهاد های مختلف چقدر به این رهنمودها توجه می کنند و آن را عملی و اجرایی می کنند تا ما مثلا در همین انتخابات آتی شاهد این باشیم که این سیاستهای کلی ابلاغ شده اجرایی و عملی شود.

کرباسچی افزود: فکر می کنم اصل مساله این است که ما در عمل و حوزه اجرا و نظارت به وضعیت شفافی برسیم . همواره با تفسیرهای متفاوت و مناقشه های چالش برانگیزی که از این مصوبات می کنیم در حوزه قوانین و دستورالعمل های اجرائی با دشواری مواجه می شویم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.