به گزارش ایرنا، خبر استعفای سه وزیر آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان از خبرهای مهم هفته گذشته کشور بود، از ابتدای هفته گذشته شایعه هایی مبنی بر استعفای این سه وزیر در راهروهای پارلمان به گوش می خورد، که این موضوع گاهی تکذیب و گاهی تایید می شد، نهایتا در اواسط هفته گذشته خبر استعفای این سه وزیر از سوی دولت تایید شد.

مجلسی ها نیز در این زمان مواضع خود را نسبت به این استعفاها بیان کردند و تاکید داشتند که این ترمیم کابینه، باعث پیشرفت دولت خواهد بود. در مهم ترین موضع گیری مجلسی ها، محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و رییس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در هفته گذشته در جمع خبرنگاران از ترمیم کابینه توسط دکتر روحانی تشکر کرد و گفت: وزرایی که به دولت راه می یابند نه تنها برای چند ماه آینده بلکه باید برای پنج سال آینده برنامه ریزی کنند.
عارف این موضوع را جزو مطالبات نمایندگان و مردم دانست و اظهار امیدواری کرد که هر ترمیمی که در کابینه انجام می شود، مثبت باشد و تحرک بیشتری را در بخش های ذی ربطشان ببینیم.
بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه هایی مختلف از این ترمیم کابینه استقبال کردند و از رییس جمهوری خواستند که گزینه ای توانا، دلسوز و کارآمد را برای پیگیری مطالبات مردم در این وزارتخانه ها قرار دهد.

**استیضاحی که منتفی شد
از دیگر رخدادهای پارلمانی در هفته گذشته، اعلام وصول طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی هیات رییسه مجلس بود، این طرح استیضاح در حالی اعلام وصول شد که پیش از این کمیته میانجی گری برای جلب نظر استیضاح کنندگان و انصراف آنان از طرح استیضاح تشکیل شده بود اما طراحان استیضاح اعلام کردند که خواهان استیضاح علی اصغر فانی هستند.
طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با ۴۵ امضا در جلسه علنی روز سه شنبه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
پس از اعلام وصول این استیضاح، اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه روز سه شنبه هفته جاری مجلس بررسی می شود.
پس از داغ شدن خبرهایی مبنی بر استعفای سه وزیر، بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که هجمه های ناحقی در حق فانی شده است اما به خاطر حرمت به فرهنگیان از او درخواست استعفا کرده ایم.
در ظهر چهارشنبه اعلام شد که علی اصغر فانی از وزارت آموزش و پرورش استعفا کرده است، در نهایت محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس گفت: با استعفای فانی استیضاح وی نیز منتفی شده و جلسه استیضاحی برگزار نخواهد شد.

**جلسه غیرعلنی مجلس با حضور ظریف
از دیگر رویدادهای مهم مجلس شورای اسلامی در هفته ای که گذشت حضور وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه غیر علنی روز چهارشنبه مجلس بود، محمد جواد ظریف در این جلسه در مورد نشست بین المللی لوزان درباره بحران سوریه گزارشی به نمایندگان ارائه کرد.
نشست بین المللی در باره بحران سوریه با حضور وزیران خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان، قطر، مصر، اردن و ایران روز شنبه در لوزان سوییس برگزار شد.

**تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته کلیات لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا را تصویب کردند که در صورت تصویب جزییات این لایحه، تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آنها، مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده های موضوع این قانون، از سوی سازمان حفاظت محیط زیست است و این سازمان موظف است از ادامه تولید و ورود وسایل نقلیه ای که حدود مجاز انتشار آلاینده های تعریف شده این موضوع را رعایت نمی کنند، جلوگیری کرده و پیش فروش و یا فروش اینگونه وسایل نقیله موتوری را نیز ممنوع کند.
همچنین بر اساس این لایحه، خودروسازان داخلی موظف هستند خودروهای مشتریان را حداقل سه سال یا 60 هزار کیلومتر ضمانت کنند و تمامی قطعات، لوازم و تجهیزات مکانیکی، الکترونیکی، هشدار دهنده و تعویضی متعلق به خودروها که وظیفه کنترل انتشار آلاینده های خودرو را برعهده دارند در طی این مدت مشمول ضمانت کامل می باشند و در صورت خرابی، هزینه اصلاح، تعمیر، تنظیم و تعویض قطعه، بصورت رایگان، حسب مورد برعهده خودروساز داخلی یا نمایندگای خارجی است.
در هنگام بررسی این لایحه، معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
ابتکار در این جلسه،خسارت وارد آمده به مردم از ناحیه آلودگی هوا را 30 میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: مصرف انرژی در ایران 9 برابر متوسط مصرف در کشورهای صنعتی است.

**مجلس از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان تحقیق و تفحص می کند
نمایندگان مجلس در جلسه روز یکشنبه هفته گذشته مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان موافقت کردند. براین اساس تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، شرکت ها و موسسات تابع و بانک سرمایه از بدو تاسیس این صندوق انجام می شود.

**شورای نگهبان نمی تواند پس از اعلام صحت انتخابات، صلاحیت منتخب را رد کند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه هفته گذشته خود، مصوبه مهمی را تصویب کردند که بر اساس آن شورای نگهبان نمی تواند پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه، صلاحیت منتخب آن حوزه را رد کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.