به گزارش تسنیم،رسانه های انحصار طلب خارجی یک بار دیگر غوغا به پا کردند. چندی از انعقاد قرارداد برگزاری نمایشگاه بزرگ تابلوهای ایرانی در آلمان و ایتالیا نمی گذرد که تا کنون دهها مقاله مختلف بر علیه این نمایشگاه در رسانه های اروپایی نوشته شده است. پدیده ای که بسیار جای سوال و تعجب دارد.

ماجرا از این قرار بود که با همت وزارت ارشاد و فعالان حوزه هنر و فرهنگ ایرانی، اخیرا قراردادهایی برای برپایی نمایشگاه های بزرگی متشکل از تابلوها و آثار هنری خریداری شده در حکومت قبلی، منعقد شد. پیش بینی می شود این تابلوها که همگی آثار نفیس و ارزنده مدرن هنرمندان اروپایی هستند با استقبال زیادی از طرف بازدید کنندگان اروپایی ها مواجه شوند و از هر نمایشگاه درآمد ۲۰۰ هزار یورویی انتظار می رود. مبلغی که بسیاری از مشکلات موجود در عرصه هنرهای تجسمی را برطرف خواهد کرد.

در خصوص غنای این مجموعه روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا چندی پیش با انتشار گزارشی مفصل از مجموعه ارزشمند هنری موجود در این موزه نوشته است نمایش این آثار ارزشمند هنری در موزه هنرهای معاصر که با دارا بودن بیش از ۲,۵ میلیاررد دلار تابلوی نقاشی یکی از ۱۰ موزه برتر هنری جهان به شمار می رود. در میان تابلوهای این مجموعه ۳۰ اثر از پیکاسو و آثاری از اندی وارهول وفرانسیس بیکن و نیز تندیس هایی از "دانلد جاد" ، ادواردو چیلیدا و دن فلاوین به چشم می خورد.

این آثار که در موزه هنرهای معاصر وزارت ارشاد نگهداری می شوند، طی قراردادی، تحت بیمه شرکت لوییز قرار گرفته تا از لحظه انتقال از موزه تا نمایشگاه ها و بازگشتشان تحت بیمه این شرکت معتبر باشند. انتقال نیز از طریق تجهیزات ویژه و پروازهای چارتری انجام می شود.

نکته حائز اهمیت اینکه با حسن تدبیر برگزار کنندگان این نمایشگاه برخی از آثار فاخر ملی ایران نیز در بین آثار مدرن اروپایی به نمایش درمی آید که باعث معرفی و شناساندن هنر و هنرمندان ایرانی به جامعه هنری جهانی خواهد شد.

اما گویا برخی در اروپا تاب این همکاری را نداشتند و طی مقالات و برنامه های متعدد در رسانه های خارجی، علیه برگزاری این نمایشگاه تبلیغات کردند.

به گزارش بازار نیوز این رسانه ها مدعی بودند که ایرانی ها در این نمایشگاه در کنار آثار فاخر خودمان آثار کم کیفیت دیگر را قرار می دهند. یک علت این اعتراضات در واقع عدم آشنایی آنها با آثار فاخر ایرانی است و چون تا کنون آثار هنرمندان ایرانی به خوبی در عرصه جهانی معرفی نشده اند این ذهنیت ایجاد شده که قرار دادن آثار مدرن غربی و ایرانی در کنار هم صحیح نیست.

از سویی دیگر برخی از گروهها مانند لابی های صهیونیستی از معرفی هنرمندان ایرانی به جامعه هنری غرب عصبانی و آزرده شده اند و تبلیغات گسترده ای در رسانه ها به راه انداخته اند و در پشت پرده نیز مشغول رایزنی و لابی هستند.

البته هجمه های شکل گرفته تنها به رسانه های خارجی محدود نشد و در کمال تعجب در رسانه های داخلی نیز مطالبی در مخالفت با برگزاری این دست نمایشگاه ها مطرح و منتشر گشت. البته برخی از این مطالب از سر دغدغه مطرح شده اند و نگارندگان آنها برای حفاظت از این گنجینه ملی این مطالب را منتشر کرده اند که به نظر می رسد با توضیحاتی که در خصوص نحوه جابجایی و بیمه و کارکارشناسی صورت گرفته قبلا اعلام شده این نگرانی ها برطرف شده اند.

اما عده قلیلی نیز با ملاحظات شخصی با این نمایشگاه ها مخالف هستند. تا پیش از این، عرضه آثار ایرانی در عرصه های بین المللی در اختیار یک مافیا قرار داشته و هر اثری تنها از این روش می توانست نمود و بروز خارجی داشته باشد و برپایی این نمایشگاه به دلیل شکستن انحصار آنها به مذاقشان خوش نیامده و در رسانه دست به انتشار اخبار کذب زدند که اموال گنجینه ملی را تخریب می کنند و میفروشند و ... که هیچ یک نه واقعیت دارد و نه ممکن است با توجه به تمهیدات موجود.

در برابر این اقدامات لازم است مسئولان ضمن حمایت و ادامه این دست نمایشگاه ها که درآمدزایی ارزی و معرفی هنرمندان ایرانی را در پی دارد، ضمن برخورد با شایعه پراکنی های موجود، در فضای رسانه ای بین المللی نیز فعال شوند تا فضاسازی های به وجود آمده خنثی شود و خللی در برنامه های احتمالی آینده پیش نیاید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.