به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی، در حالی که صبح امروز (جمعه) برای دومین بار متوالی آتش بس اعلام شده از سوی روسیه در شهر حلب تمدید شد، در نشست فوق العاده امروز شورای حقوق بشر، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار ارجاع وضعیت انسانی در حلب به دادگاه کیفری بین‌المللی و محاکمه متخلفان شد.

زید رعد الحسین، کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل متحد اظهار کرد: بسیاری از رویدادهایی که در سوریه به وقوع می‌پیوندد جنایت جنگی محسوب می‌شوند.

وی در ادامه محاصره و بمباران حلب را جنایتی در ابعاد تاریخی قلمداد کرد.

رعد الحسین همچنین خواستار ارجاع پرونده بحران سوریه به دادستان دیوان بین‌المللی کیفری شد و باری دیگر تأکید کرد، قدرت‌های بزرگ باید اختلافات خود را درخصوص این بحران به منظور حل آن کنار بگذارند.

پیشتر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز بار دیگر از شورای امنیت خواست جنایات جنگی را که در سوریه انجام شده به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهند.

در نشست فوق‌العاده شورای حقوق بشر هشدار داده شد اگر اقدامی بین‌المللی در این خصوص صورت نگیرد، هزاران تن در حلب کشته خواهند شد.

در این نشست با اشاره به نتایج نگران‌کننده تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر درباره موارد نقض حقوق بشر در این شهر و هدف قرار گرفتن غیرنظامیان، تاکید شد که کشورهای اروپایی و طرف‌های منطقه‌ای برای انتقال غیرنظامیان در حلب به مناطق امن آماده هستند.

همچنین در این نشست تاکید شد اولویت این شورا حفظ جان غیرنظامیان و شاهدان عینی درگیری‌ها در حلب است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.