به گزارش میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سعید حدادیان، مداح و شاعر اهل بیت (ع)، در حاشیه بازدید از کارگاه تصویرسازی نهمین سوگواره هنر عاشورایی با بیان اینکه هیئت‌های بسیاری در ماه محرم و در سوگواری امام حسین (ع) به مساجد تهران اضافه می‌شوند، اظهار کرد: برگزاری مراسم عزاداری توسط مردم در هیئت ها و حسینیه ها و مساجد در سطح شهر تهران نشان می‌دهد که جامعه تهرانی، جامعه حسین‌طلب است و تهرانی‌ها هم همچون مردم دیگر نقاط کشورمان، امام حسین (ع) را دوست می‌دارند و برای محرم هزینه می‌کنند و برنامه می گیرند.


وی ادامه داد: البته ممکن است که رده بندی ایمانی و عملیاتی متفاوت باشد، اما به طور یکپارچه هیچ مطلبی برای امام حسین (ع) یک شهر و یا مملکت را مبدل به واحد نمی کند.

حدادیان خاطرنشان کرد: از نظر نیازسنجی، قطعا نیازمند کارهای هنری برای دستگاه سیدالشهدا (ع) هستیم و هنوز هم در زمینه عقب هستیم. فضای شهر ما باید همین‌طور که برای نوروز آراستگی پیدا می‌کند، برای ماه محرم نیز به طور چشم‌نواز درست شود. این چشم نواز بودن هم به معنای این است که فضای شهری باید بصیرت بخش باشد و این آشنایی برای پیدا کردن معرفت بیشتر برای قیام سیدالشهدا و زنده نگه داشتن این قیام باشد. باید فضا و گرافیک شهری را مدیریت و سازمان‌دهی کرد.

این شاعر و مداح اهل بیت (ع) درباره خلاقیت و نوآوری در آثار گرافیکی مرتبط با ایام عزای حسینی، گفت: سال 76 دیداری از دانشکده هنر در دانشگاه تهران داشتم و برای اولین بار از یک روبان مشکی در حاشیه یک قاب به عنوان علامت سوگ استفاده شده بود. در آن زمان هنوز متداول نشده بود که از نوار مشکلی رنگ برای نشان دادن سوگ استفاده شود. این توجهات در گرافیک وجود دارد. این خلاصه‌نگاری ها و اجمالی که خیلی عمیق و ژرف می‌تواند باشد را در گرافیک داریم و اتفاقا حادثه عاشورا هم به دلیل اینکه به طور مجمل بیان شده و از آن می‌توان تفاسیر فوق العاده‌ای را بیرون آورد، می شود به وجه احسنت استفاده کرد و فکر می کنم هنوز به شکل درست در فضای شهر تهران انجام نشده است.

دهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی با هدف بهره مندی از ظرفیت های واقعه کربلا در زمینه خلق آثار تجسمی در سه بخش نقاشی، تصویر سازی، پوستر و پرچم برگزار می شود و مهلت ارسال آثار آن تا 3 مهرماه در نظر گرفته شده است. هنرمندان برای اطلاع از سایر مقررات‌ عمومی و تخصصی، ثبت نام و ارسال اثر می‌توانند به سایت جشنواره به آدرس www.artfest.ir مراجعه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.