به گزارش مهر به نقل از صدا و سیما، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه مراسم رونمایی کتاب «ابعاد ظریف مذاکرات» در پاسخ به سوالی درخصوص نامه اش به فدریکا موگرینی گفت:‌ این نامه درخصوص نحوه اجرای برجام و انتقادهایی بود که همواره به اجرای آن داشتیم.

وی افزود: نیاز بود مطلبی را در این باره مکتوب بدهیم و براساس آن درخواست کنیم جلسه رسمی وزرای خارجه هفت کشور مذاکره کننده تشکیل شود.

وزیر امور خارجه گفت: این نامه حدود یک ماه و نیم قبل نوشته و ارسال شد که در آن درخواست جلسه کردیم که این جلسه نیز برگزار شد.

ظریف با رد شرط اعلامی وزیر اقتصاد آلمان برای روابط با ایران تاکید کرد: هیچ کشوری نمی تواند برای ایران شرط و شروط تعیین کند. ‌ایران کشوری مستقل و دارای سیاست های مشخص است و کشورهای مختلف به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که سیاست‌هایی سازنده است علم دارند.

وی افزود: کشور ما کشور اصلی مبارزه با تروریسم در منطقه است و از ۳۷ سال پیش تاکنون دربرابر فشارهای ناروا ایستادگی کرده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:‌ کشورمان در عین صلح طلبی در برابر داعش و تروریسم ایستادگی کرده است و براین اساس داشتن ارتباط با جمهوری اسلامی ایران باید برای همه افتخار باشد.

ظریف گفت: آمریکایی ها باید تبلیغات ضدایرانی خود را متوقف و عملکرد منفی گذشته خود را در قبال ما جبران کنند. دولت آمریکا در اجرای تعهداتش نخواسته است به ویژه در زمان انتخابات هزینه سیاسی داخلی بپردازد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه این دولت به اندازه ای که ضرورت داشته برای تشویق شرکت ها و بانک ها به همکاری با ما حضور داشته باشد، نداشته است.

ظریف گفت: البته ما درخواستی از آمریکایی ها برای اینکه به منظور تشویق بانک ها حضور داشته باشند نداریم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آمریکا دنیا را با تبلیغات علیه کشورمان در سال های تحریم بمباران کرد و از همکاری با ما ترساند که البته اینها مربوط به گذشته است. لازم است که آنان نه فقط این کارها را متوقف که باید آن را نیز جبران کنند و این تاکیدی است که همواره به امریکا داشته ایم.

ظریف گفت: سیاست های جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مقاومت و ایستادگی، اما با زبان منطق و جدیت است که باید در این باره بیشتر تلاش و پیشرفت کنیم تا حقوق ملت استیفا شود.

وی درباره مذاکرات با کانادا اظهار داشت:‌ گفتگوهای خوبی با وزیر امور خارجه این کشور داشتیم؛ جمهوری اسلامی ایران خواسته هایی دارد که باید درباره آن بیشتر صحبت کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.