به گزارش مهر، غلامعلی حداد عادل قبل از ظهر چهارشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه اسلام در دنیا مظلوم واقع شده است، گفت: اسلام در جاهای مختلف دنیا آسیب و ضربه دیده است.

وی بیان اینکه قرن بیستم، قرن درهم شکسته شدن اسلام بود، گفت: ابتدای این قرن با نابودی امپراطوری عثمانی که نام اسلام را به یدک می‌کشید آغاز شد و شکل‌گیری انقلاب کمونیستی در آسیای میانه و قفقاز ادامه یافت و در سال‌های دیگر رویکرد سکولاریستی در جها غرب قوت یافت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه اسلام ۷۰ سال در خفقان کمونیست‌ها در محدوده شوروی سابق نابود شد، گفت: ایجاد انقلاب اسلامی که به نام دین آغاز شد نقطه عطف جهان اسلام بود.

وی با اشاره به اینکه نباید به انقلاب اسلامی فقط از منظر سیاسی توجه کرد، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در واقع پیروزی حکومت دینی در برابر غول سکولاریسم دنیای غرب بود.

حداد عادل با تأکید بر اینکه در نگاه سکولاریستی دین حق حکومت بر مردم را ندارد، اظهار کرد: غربی‌ها دین را یک امر فردی، درونی و قلبی می‌دانند و قدرت تصیم گیری در چارچوب حکومت را ندارد.

لزوم اقتدار ایران در جهان

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام به دین ابعاد فردی و اجتماعی داد، گفت: در انقلابی که امام خمینی(ره) بنا کرده است تأسیس یک موسسه شناخت ادیان و مذاب یک امر طبیعی و ضروری است.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران با بیان اینکه آشنایی با ادیان و مذاهب سنت علمای اسلامی بوده است، افزود: اگر کتابی مانند «ملل و نحل» طراحی و تألیف شده است نشان از این است که علمای اسلامی آشنایی و محک زدن عقاید دیگران را می‌پسندیدند.

وی با اعلام اینکه بیش از ۲۵۰۰ اثر از معارف هندی به فارسی ترجمه شده است، اظهار کرد: پویایی و ماندگاری یک جامعه بستگی مستقیمی با حضور و اثرگذاری فعال در خارج از مرزها دارد.

حداد عادل با بیان اینکه مسئله قدرت با اقتدار فرق دارد، گفت: اقتدار یک موجود به میزان حضور و تأثیرگذاری در اطراف خود بستگی دارد.

وی درد دنیای امروز را بی دینی عنوان کرد و گفت: ای کاش هرکس به همان دینی که قبول دارد پایبند بود تا پیام دین به همه جای دنیا می‌رسید.

کارایی پاپ در حد نصیحت کردن است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه کارایی پاپ اعظم در حد نصیحت کردن است، گفت: چون دینداری در دنیا مظلوم واقع شده است بنابراین پاب نمی‌تواند پیام دین را به گوش جهانیان برساند.

وی با بیان اینکه تنها راه حل وجوه اختلافی ادیان گفتگوی تمدن‌هاست، گفت: در عین اینکه پلورالیزم دینی را نمی‌پذیریم اما معتقدم گفتگو تنها نسخه حل اختلافات دینی است.

حدادعادل با بیان اینکه به دانشگاه ادیان امیدهای زیادی بسته است، گفت: تربیت دانشجویان و محققانی که خود خلاق و تولید کننده علم باشند یکی از اصول پویایی و شکوفایی پژوهش‌های دینی است.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از ۸ پژوهشگر برتر ادیان و مذاهب با اهدای لوح یاد بود تقدیر به عمل آمد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.