بهرام قاسمی در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر، درباره شروط امریکاییها برای واگذاری و نحوه استفاده از هواپیماهای مسافری در ایران گفت: موضوعی که به عنوان فروش هواپیما به ایران مطرح شده است ، جدید نیست این موضوع از ماه ها پیش و پس از تفاهمی که در حوزه هسته ای میان ایران و ۱+ ۵ انجام شد مطرح بود .


وی افزود : اگر کشورهای غربی و اعضای 1+ 5 مطالبی درباره فروش هواپیما مطرح کنند از نظر ما بحث جدیدی نیست آنان در واقع تاخیر و عهدشکنی خودشان را و کاری را که باید در ماه های گذشته و شاید حدود یک سال پیش انجام می دادند اعلام می کنند .

قاسمی گفت : طبق توافقات آنان از همان روز توافق باید مجوز فروش هواپیما و دیگر همکاری ها با ما را صادر می کردند به همین علت من این موضوع را جدید نمی دانم و آنان جبران مافات می کنند و امور مربوط به واردات هواپیما اگر به خوبی پیش برود ، همان کاری که باید زودتر انجام می دادند با تاخیر انجام می دهند .

وی گفت: البته وقتی میان دو شرکت با فعالیت درعرصه های مختلف مانند نساجی ، خودرو یا فعالیت درعرصه های کشاورزی و صنعت قرار دادی امضا می شود ، میان آنان بده و بستان وجود دارد . اینها شرایطی فنی است که معمولا در همه قراردادها مطرح است .

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال تاکید کرد:‌ اگر شروطی که این شرکت ها برای ما تعیین می کنند نفی استقلال یا دخالت در استقلال و حاکمیت ما باشد ، قطعا پذیرفتنی نیست .

قاسمی افزود :‌ ایران تحت هیچ شرایطی با چنین قراردادها ، تفاهمات یا موافقت نامه ها، همسو نخواهد شد و آن را اجرا نخواهد کرد .

وی درباره شرط آنان برای عرضه نکردن خدمات هواپیمای وارداتی به شخصیت های ایرانی که در فهرست تحریم ها قرار داده اند ، گفت : درباره شرایط قرارداد و آنچه میان طرف ایرانی با شرکت های فرانسوی و آمریکایی ممکن است گفتگو شده باشد ، اطلاعات فنی و جزئی ندارم و نیز از شرط و شروط و شرایط قرارداد خبر ندارم.

قاسمی در عین حال تاکید کرد: قطعاً ما در معاملات و موافقت نامه هایی که ممکن است در خصوص تبادلات کالا یا فناوری ها با دیگر کشورها داشته باشیم ، بر اساس عزت ، حکمت و مصلحت خودمان و در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ایران اقدام می کنیم.

وی گفت :‌ ما حاضر نیستیم تحت هر شرایطی که دیگران ممکن است تعیین کنند هر کاری را انجام دهیم ؛ سابقه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیش از سه دهه گذشته این را نشان می دهد که بسیاری از محدودیت ها و تحریم های ظالمانه را پذیرفته اما تن به خواسته های نابه حق دیگران نداده ایم .

قاسمی افزود : این سیاست کلی ماست و اطمینان می دهم که ما شرایطی را نخواهیم پذیرفت که با عزت ، آبرو و حاکمیت ملی در تضاد باشد .

رئیس جمهور به برخی کشورهای افریقا و آسیا سفر می کند


سخنگوی وزارت امور خارجه از برنامه ریزی برای سفر رئیس جمهور به کشورهایی از افریقا و آسیا در آینده نزدیک خبر داد.

بهرام قاسمی با تبیین تحرکات اخیر دستگاه دیپلماسی در گسترش روابط با مناطق مختلف جهان گفت: چارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران روشن است و در دولت کنونی نیز دیپلماسی فعال، همه جانبه و متوازن مد نظر است.

وی افزود: بر این اساس در هر حوزه و منطقه از جهان که بتوانیم با کشورها تعامل و همکاری کنیم اقدام خواهیم کرد همچنانکه آقای ظریف اخیرا به کشورهای مختلف در حوزه آسیا، افریقا و امریکای لاتین سفر کرد.

قاسمی همچنین سفرهای اخیر رئیس جمهور به امریکای لاتین را نمونه دیگری از دیپلماسی همه جانبه برای گسترش روابط با مناطق مختلف جهان دانست و گفت : برای سفر به برخی کشورهای آسیایی و افریقایی نیز برنامه‌های مشخصی وجود دارد و نگاه متوازن و دیپلماسی فعال را در مناطق مختلف جهان پیگیری می کنیم.


امارات از پذیرش پروژه های سفارشی درباره جزایر ایرانی بپرهیزد

بهرام قاسمی درباره اظهارات اخیر مقامات امارات مبنی بر شکایت علیه کشورمان در مجامع بین المللی گفت : موضع ما درباره جزایر سه گانه ایرانی کاملا شفاف و روشن است و مکرر در این باره اعلام کرده ایم که این جزایر جزء لاینفک سرزمین ماست .
وی افزود : حتی می توانم بگویم از زمانی که ما تاریخ مکتوب داریم این جزایر متعلق به ایران بوده است و الی الابد در اختیار ایران خواهد بود و مالکیتش برای کشور ماست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد : گستاخی هایی که دیگران در این باره مطرح می کنند ، قابل اعتنا نیست و ما توجهی به آن نمی کنیم اما متاسفانه برخی کشورها تحت فرامین یا سفارشاتی که دیگران با پرداخت هزینه های مشخص به آنان می کنند به بیان ناپخته این موضوع می پردازند .
قاسمی افزود : آنان با این اقدام مشکلاتی هم برای خود ایجاد می کنند و نگاهی به ثبات و امنیت آینده منطقه ندارند به این کشورها توصیه می کنیم از پذیرش پروژه های سفارشی در این باره خودداری کنند .
وی درباره اینکه اگر امارات شکایت خود را یا تهدید به شکایت را علیه کشورمان را اجرایی کند ، برخورد ما چه خواهد بود ؟ تاکید کرد : چنین اتفاقی از نظر حقوقی امکانپذیر نیست و محل اعتنا نخواهد بود .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.