«دوست‌محمد نایاب» سخنگوی والی ارزگان در گفت‌وگو با فارس، اعلام کرد: طالبان تاکنون در یک کیلومتری شهر «ترینکوت» مرکز ولایت ارزگان با نیروهای دولتی در حال جنگ هستند.

۴۵۰ شبه‌نظامی طی ۲۰ روز جنگ کشته و زخمی شدند

وی با بیان اینکه جنگ در شهر ترینکوت با هجوم شبه‌نظامیان بر حومه این شهر در تاریخ ۱۶ ماه گذشته آغاز شده بود، گفت: حدود ۴۵۰ شبه‌نظامی کشته و زخمی شده‌اند.

نایاب افزود: بر اساس آماری که از سوی مسئولان امنیتی ارزگان در اختیار مسئولان محلی این ولایت قرار گرفته حدود ۲۶۰ شبه‌نظامی در این جریان کشته و ۱۹۰ شبه‌نظامی دیگر زخمی شده‌اند.

وی تصریح کرد: در بین شبه‌نظامیان تروریست‌های خارجی مانند پاکستانی نیز دیده می‌شوند.

سخنگوی والی ارزگان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آمار تلفات نیروهای دولتی در ارزگان، اظهار داشت: با توجه به نبرد سنگین که طی ۲۰ روز گذشته در این ولایت جریان داشت، همه روزه نیروهای دولتی از بین رفته‌اند.

وی تصریح کرد: تاکنون آمار دقیق شهدای نیروهای دولتی در این جنگ مشخص نشده، اما آمار تخمینی شهدای نیروهای دولتی بین ۴۰ تا ۵۰ سرباز است.

کشته و زخمی شدن ۱۳ غیرنظامی

دوست‌محمد نایاب در ادامه همچنین اعلام کرد: طی ۲۰ روز گذشته حدود ۱۳ غیرنظامی نیز در شهر ترینکوت در نتیجه جنگ بین شبه‌نظامیان و نیروهای دولتی کشته و زخمی شده‌اند که البته ۹ تن آنها کشته و ۴ تن دیگر آنها زخمی شده‌اند.

وی با بیان اینکه این آمار تنها در ولایت ثبت شده و دقیق نیست، گفت: احتمال زیادی وجود دارد که تلفات غیرنظامیان در نتیجه جنگ ۲۰ روزه بیشتر از این باشد، زیرا آمار تلفات غیرنظامیان در مناطق جنگی و مناطق که تحت کنترل طالبان قرار دارد، مشخص نشده است.

نایاب با بیان اینکه در مناطق تحت کنترل طالبان شبکه‌های مخابراتی فعال نیست، اظهار داشت: به همین دلیل ما قادر به تهیه آمار دقیق تلفات غیرنظامیان در نتیجه جنگ ۲۰ روزه نشده‌ایم.

۵ هزار خانواده از ترینکوت مهاجرت کرده‌اند

وی در بخش دیگر از اظهارات خود با اشاره به مهاجرت گسترده ساکنان شهر ترینکوت، گفت: حدود یک هفته پیش کمیسیونی جهت بررسی این موضوع از سوی والی ارزگان تعیین شده بود.

سخنگوی والی ارزگان گفت: این کمیسیون پس از انجام تحقیقات اعلام کرده که حدود ۵ هزار خانواده اقدام به مهاجرت داخلی کرده‌اند که از آن جمله ۲ هزار خانواده آن به شهر قندهار و ۳ هزار خانواده دیگر آن در مناطق امن شهر ترینکوت مهاجرت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: کمیسیون بررسی آمار مهاجرین تنها در مناطق که تحت حاکمیت دولت است تحقیقات کرده است، بنابراین تاکنون مشخص نیست که از مناطق تحت کنترل طالبان چند خانواده مهاجر شده‌اند.

طالبان در یک کیلومتری ترینکوت می‌جنگند

دوست‌محمد نایاب به بررسی وضعیت جنگی در شهر ترینکوت پرداخت و گفت: شبه‌نظامیان طالبان تاکنون در یک کیلومتری شهر حضور دارند.

وی خاطر نشان کرد: شبه‌نظامیان طالبان شب گذشته نیز حملات گسترده‌ای بر پاسگاه‌های امنیتی حومه شهر انجام دادند که نیروهای دولتی از زمین و هوا با آنها مقابله کردند.

سخنگوی والی ارزگان با تأکید بر اینکه جنگ شب گذشته حدود ۵ ساعت ادامه داشت، گفت: پس از تشدید حملات نیروهای دولتی شبه‌نظامیان مجبور به عقب‌نشینی شده و به این ترتیب جنگ پایان یافت.

وی با بیان اینکه تاکنون آمار تلفات شبه‌نظامیان که در جریان جنگ شب گذشته کشته شدند به دسترس ما قرار نگرفته، اعلام کرد: شب گذشته هیچ سرباز پلیس و ارتش افغانستان کشته نشده است.

این در حالی است که ۳ روز پیش وزارت کشور افغانستان فرمانده پلیس و مسئول امنیتی فرماندهی پلیس ارزگان را به دلیل غفلت وظیفه‌ای و همکاری با طالبان برکنار و آنها را به کابل احضار کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.