به گزارش ایسنا، محمدنبی حبیبی با بیان اینکه موتلفه برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد حزبی معرفی می‌کند اظهار داشت: اگر ائتلاف اصولگرایان شکل گرفت، موتلفه نامزد خود را به این ائتلاف معرفی می‌کند و در نهایت تسلیم عقل‌جمعی خواهد بود. اگر ائتلافی هم شکل نگرفت، موتلفه نامزد خود را خواهد داشت.

وی در واکنش به پیشنهاد مرتضی نبوی درباره لزوم توجه بیشتر اصولگرایان به انتخابات شوراهای شهر و روستا نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اصولگرایان برای آمدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ در حال حاضر «بسیار جدی» هستند.

حبیبی همچنین با امتناع از هرگونه اظهارنظر درباره نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تصریح کرد: موتلفه در حال ارزیابی نامزد خود است و هنوز این گزینه نهایی نشده است.

اهم اظهارات محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به شرح زیر است:

* {درباره رای نیاوردن نامزدهای اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم}: رأی نیاوردن فهرست اصولگرایان در تهران موضوع بی‌سابقه‌ای نبود، زیرا در انتخابات مجلس چهارم، فهرست اصلاح‌طلبان امروز و چپ‌های آن مقطع، رأی نیاورد و لیست اصولگرایان با عنوان لیست جامعه روحانیت همه کرسی‌های تهران را به‌دست آورد.

* من معتقدم در انتخابات هر جریانی در تهران بتواند جو غالب را به دست آورد، موفق می‌شود. در انتخابات ۹۴ هم رقبای اصولگرایان جو غالب را در دست گرفتند. از سویی اصولگرایان هم کار انتخابات خود را خیلی دیر آغاز کردند. تکلیف «محوریت ائتلاف اصولگرایان» خیلی دیر اعلام شد. گفتمان ما هم که اقتصادی بود دیر به مردم معرفی شد. ما معتقد بودیم که مجلس دهم باید گفتمان اقتصادی داشته باشد به همین دلیل ۱۰ اقتصاددان در فهرست خود قرار دادیم اما این گفتمان دیر به مردم معرفی شد.

* مسائلی مثل اختلاس‌ها، اصولگرایان را زیرسوال برد درحالی‌که پاسخگوی این مسائل دولت وقت بود اما رقیب این موضوع را مستقیما به اصولگرایان مرتبط کرد در‌حالی‌که اصولگرایان با دولت دهم هماهنگ نبودند و رییس‌جمهور وقت و اطرافیانش دائماً ابراز می‌کردند که مدیون کسی نیستند و ارتباطی با اصولگرایان ندارند.

* غفلت اصولگرایان از فضای مجازی هم یک دلیل دیگر رأی نیاوردن لیست اصولگرایان در تهران بود. عواملی که من برشمردم در ایامی که از انتخابات ۹۴ می‌گذرد در جلسات اصولگرایان بحث شده و آسیب‌شناسی انجام شده است. البته رقابت در این دوره بسیار تنگاتنگ بود و این رقابت نه بین اشخاص بلکه میان دو جریان فکری رخ داد؛ یعنی اشخاص خیلی مطرح نبودند.

* بدون تعصب می‌گویم توانمندی فهرست اصولگرایان خیلی بیشتر از رقیب بود و اصولگرایان سابقه اجرایی بیشتری داشتند. میزان تحصیلات اعضای فهرست هم فوق‌العاده بود اما رقیب با استفاده از فضای مجازی، جو را به‌دست گرفت. اگر فهرست آنها از این ضعیف‌تر و فهرست ما از این هم قوی‌تری بود، باز هم به احتمال زیاد در آن شرایط لیست رقبای ما رأی می‌آورد.

* این‌که دو تفکر در برابر هم قرار گرفتند برای کشور مفید است زیرا باید رقابت بین احزاب باشد نه اشخاص. معتقدم باید چند حزب قوی در کشور وجود داشته باشند تا با هم رقابت کنند. البته مسائلی که مطرح شد فقط مربوط به تهران بود زیرا در کل کشور غلبه با اصولگرایان بود که این مسأله در انتخاب هیأت رئیسه و روسای کمیسیون‌ها خود را نشان داد. در واقع فعالیت اصولگرایان در شهرستان‌های موفق بود اما در تهران موفق نبود.

* {درباره اقدامات موتلفه برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها}: ما بیش از سه ماه است که تبادل‌نظر و مذاکره برای انتخابات شورا و ریاست‌جمهوری را در موتلفه آغاز کرده‌ایم. البته این اقدامات را باید مقدماتی تلقی کرد. هر چند برخی تصمیمات اتخاذ شده است از جمله اینکه ما در موتلفه در هر صورتی نامزد برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها خواهیم داشت. در انتخابات ریاست‌جمهوری، گرایش به داشتن «نامزد حزبی» وجود دارد.

* برای انتخابات شورای شهر هم می‌خواهیم نامزد داشته باشیم اما یک ائتلاف کامل بین اصولگرایان را ضرورتی قطعی تلقی می‌کنیم زیرا اگر اصولگرایان با فهرست‌های گوناگون به انتخابات شوراها بیایند، احتمال موفقیت آنها بسیار ضعیف خواهد بود. برای انتخابات ریاست جمهوری نظر این است که نامزد حزبی داشته باشیم اما احتمال معرفی نامزد غیرحزبی ولی همفکر منتفی نیست.

* ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه موتلفه نامزد حزبی معرفی می‌کند، اما به ضرورت ائتلاف تأکید دارد؟ در پاسخ باید گفت که در انتخابات پیش‌رو ممکن است دو حالت پیش بیاید. اول اینکه ائتلاف شکل گیرد و دوم اینکه ائتلافی ایجاد نشود. در هر صورت معتقدیم باید با دست پر وارد شویم. دست پر یعنی داشتن نامزد. اگر ائتلاف شکل گرفت، ما نامزد خود را به ائتلاف معرفی کرده و در نهایت تسلیم عقل جمعی خواهیم بود. اگر ائتلاف شکل نگرفت، نامزد خود را خواهیم داشت.

* هنوز ائتلافی شکل نگرفته است. البته مذاکراتی با اصولگرایان، جامعه روحانیت و برخی چهره‌های شناخته‌شده داشته‌ایم. چند روز پیش سخنگوی جامعه روحانیت رسما اعلام کرد که جامعه روحانیت به میدان انتخابات می‌آید و کمیته سیاسی جامعه روحانیت، موضوعات انتخاباتی را دنبال می‌کند. من اطلاع دارم که این کمیته چندین جلسه هم برگزار کرده است. سخنگوی جامعه روحانیت هم اعلام کرده که همه تشکل‌های اصولگرا را دعوت می‌کند تا مذاکرات اولیه برای ایجاد ائتلاف آغاز شود بنابراین اینطور نیست که هیچ نشانه‌ای از ائتلاف نباشد.

* اگر روحانیت تا آخر ادامه دهد، خوش‌بینی من به ایجاد ائتلاف اصولگرایان بیشتر از زمانی است که خود اصولگرایان دنبال ایجاد ائتلاف باشند.

* {درباره برگزار نشدن جلساتی که در گذشته با پایداری و ایثاگران برگزار می‌شد}: آن جلسات بخاطر دیر آمدن روحانیت به انتخابات بود. ما سه تشکل بر ضرورت ایجاد ائتلاف تأکید کردیم و اگر جامعه روحانیت زودتر به میدان آمده بود، شاید ما این جلسات را برگزار نمی‌کردیم ولی اکنون با دعوت روحانیت، دیگر ضرورتی ندارد که تشکل‌ها با هم جلسه داشته باشند بلکه ‌آنها در جلسه روحانیت شرکت کنند تا سازوکار انتخابات با هدف ائتلاف اصولگرایان با محوریت روحانیت کلید بخورد.

* ما هنوز هیچ فرد خاصی را معرفی نکرده‌ایم علت آن هم این است که در حال نظرخواهی از بدنه موتلفه هستیم تا اسامی نهایی را جمع‌بندی کنیم. در این مقطع هنوز گزینه‌های نهایی موتلفه مشخص نشده است. البته علاوه بر نظرخواهی از بدنه حزب موتلفه در مرکز، از بدنه حزب در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز در حال نظرخواهی هستیم. بحث‌های نامزدی افراد دیگری هم در کشور مطرح است که ما در این رابطه هم جلسه داشته‌ایم ولی تصمیم موتلفه این است که تا اطلاع ثانوی نفیاً و اثباتاً راجع به هیچ نامزدی موضع‌گیری نکند زیرا این کار را زودهنگام و ناپخته می‌دانیم. اما اینطور هم نیست که افراد بیرون از موتلفه را هم رصد نکنیم.

* {درباره احتمال حمایت اصولگرایان و جامعه روحانیت از روحانی}: ما در حال حاضر به عنوان موتلفه راجع به هیچ شخصی اظهارنظر نمی‌کنیم. البته این تا اطلاع ثانوی است چون تا آخر نمی‌توانیم سکوت کنیم.

* این مسأله مهمی است که نامزد موتلفه توانایی رقابت داشته باشد اما باید تمرین کنیم تا حزب بتواند حرف‌هایش را به مردم بزند. موضوع توانایی رقابت و ده‌ها موضوع دیگر می‌تواند شرایطی ایجاد کند که حزب در نظر اعلام نهایی خود تامل بیشتری داشته باشد؛ ما این پرانتز را باز گذاشته‌ایم ولی در حال حاضر ما به معرفی نامزد اصرار داریم اما اگر عقل جمعی ائتلاف اصولگرایان ایجاب کرد، ما از نامزد خود صرف‌نظر می‌کنیم.

* هیچ اطلاعی از آمدن آیت‌الله مصباح یزدی به عرصه انتخابات نداریم.

* ملاقاتی با ایشان نداشته‌ایم و نمی‌دانیم چه اتفاقی در آینده می‌افتد. حضور جامعه مدرسین در انتخابات هم به تصمیم خود آنها بستگی دارد.

* خبری ندارم که جامعه مدرسین هم دعوت شده است یا خیر.

* ما اطلاعی نداریم که آیت‌الله مصباح یزدی قصد حضور در انتخابات را دارند یا خیر اما اعتقاد سنتی ما بر محور قرار گرفتن روحانیت است.

* {درباره سکوت آیت‌الله یزدی}: علت سکوت را باید از خود ایشان بپرسید اما در موتلفه احساس نمی‌کنیم که از ما ناراضی باشند، البته برای نظرات آیت‌الله یزدی اعتبار و احترام ویژه قائل هستیم.

* من احتمال زیاد می‌دهم که آقای هاشمی در انتخابات پیش‌رو از روحانی حمایت می‌کند. یکی از دلایل پیروزی روحانی درسال ۹۲ هم حمایت هاشمی بود. هاشمی وقتی آمد یک موج درست شد و وقتی هم رفت یک موج دیگر درست شد. در نهایت این موج پشتیبان روحانی شد و اگرنه درصد آرای روحانی قبل از آن زیاد نبود.

* من ناطق‌نوری را یک شخصیت تمام‌عیار اصولگرا می‌دانم که مصلحت انقلاب را مدنظر دارد و آن را به سایر مصالح ترجیح می دهد. او یک مطیع بی‌چون و چرای رهبری است. ایشان در داخل هیچ تشکیلات اصولگرایی و اصلاح طلبی قرار نمی‌گیرد. ادعای انتساب وی به آقای هاشمی یا تشکل اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان ادعای نادرستی است. ایشان ممکن است دیدگاه‌های سیاسی داشته باشد که اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان آن را نپذیرند یا بپذیرند. به ایشان باید به‌عنوان «حاج شیخ علی‌اکبر ناطق نوری» نگاه کرد نه اینکه او را به جایی منتسب کرد.

* حساسیت جریان اصولگرایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ۹۶ بسیار خوب است یعنی مایل‌اند که حضور جدی در هر دو انتخابات داشته باشند.

* موتلفه معتقد است ضرورت دارد که ائتلاف اصولگرایان شکل گیرد و آنها یک نامزد برای انتخابات ریاست‌جمهوری و یک فهرست برای شوراها داشته باشند. اصولگرایان برای آمدن به انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ در حال حاضر بسیار جدی هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.