بیش از همه، اطرافیانش در انکار بودند. فصل مشترک همه حرف‌ها و سخن‌هایشان این بود؛ برنامه‌ها و سفرهای احمدی‌نژاد انتخاباتی نیست. این سخن را به زبان‌های مختلف بیان کرده بودند. اما گاهی هم نمی‌توانستند حفظ ظاهر کنند و با واژه‌سازی سعی در بزرگ‌نشان‌دادن جایگاه احمدی‌نژاد داشتند، آنجا که از واژه «قیام» برای نشان‌دادن وسعت حضور مردم استفاده می‌کردند و می‌گفتند قیام آمل یا مثلا قیام زنجان. به عنوان نمونه، عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد، در آستانه سفر رئیس دولت‌های نهم و دهم به مشهد به تاریخ هشتم مرداد ماه ٩٥ گفته بود: سفر محمود احمدی‌نژاد به قصد زیارت ثامن‌الحجج(ع) و شرکت در مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) بوده و هیچ هدف دیگری در این سفر دنبال نشده است. نه سفر به مشهد و نه دیگر سفرهای احمدی‌نژاد به نقاط مختلف کشور، انتخاباتی نیست و نباید به شایعات مطرح‌شده اعتنا کرد و صحبت‌های دیگر، فقط حاشیه‌سازی است.
داوری پیش‌تر از این، یعنی اردیبهشت ٩٥ هم در توضیح سفرهای احمدی‌نژاد گفته بود: «این سفرها بیشتر به منظور شرکت در یادواره‌هایی در حوزه شهدا و مدافعان حرم است و خاستگاه آنها نهادهای مردمی و خانواده شهدا هستند. این سفرها مطلقا رویکرد انتخاباتی ندارد و آقای احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده است برنامه‌ای برای حضور در انتخابات سال ۹۶ ریاست‌جمهوری ندارد».
تذکرهای وزیر کشور به احمدی‌نژاد
اما حجم سفرها که بالا گرفت، سخنان احمدی‌نژاد که انتخاباتی‌تر شد، وزیر کشور وارد میدان شد و تذکر داد. مرداد ماه سال جاری، عبدالرضا رحمانی‌فضلی به ایلنا گفت: «تجمعات اخیر مربوط به آقای احمدی‌نژاد در قــالــب شــرکـت در مراسم شــهــدا یا برخی دعوت‌های مربوط به مساجد است و خودشان می‌گویند ما قصد تجمع نداریم و ما را به عنوان سخنران در این مراسم‌ها دعوت می‌کنند اما با وجود این، ما به آنها تذکرهای لازم را داده‌ایم که این تجمعات باید قانونی و دارای مجوز باشد». رحمانی‌فضلی چند روز پس از آن هم به «خانه ‌ملت» گفت: لازم است تجمعات صورت‌گرفته از سوی ایشان دارای مجوز قانونی باشد؛ ضمن اینکه محتوای سخنرانی‌ها دلالت بر شائبه انتخاباتی‌بودن آنها دارد. شائبه انتخاباتی بستگی به نحوه صحبت و محتوای سخنرانی‌ها دارد که در صورت تکرار، شائبه انتخاباتی تقویت می‌شود و این در حالی است که فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی غیرقانونی است. رحمانی‌فضلی گفته بود دراین‌باره به برخی از اطرافیان احمدی‌نژاد تذکر داده است.
پاسخ تمدن
با این حال حامیان احمدی‌نژاد همچنان در انکار واقعیت بودند. از جمله آنها مرتضی تمدن بود؛ استاندار تهران در سال ٨٨. او تذکر به حامیان احمدی‌نژاد دراین‌باره را تکذیب کرده و در واکنش به شائبه انتخاباتی‌بودن رفتارهای احمدی‌نژاد گفته بود: «وزیر کشور در سطحی نیست که به رئیس‌جمهور سابق تذکر دهد و بهتر است مجری قانون و تأمین‌کننده آزادی‌های فردی و جمعی در چارچوب قانون اساسی باشد». استاندار سابق تهران نگاه انتخاباتی به سفرها و سخــنـرانــی‌های احمدی‌نژاد را رویــکـردی عقب‌مانده تــوصـیف کرده و گفته بود: «برابر قوانین، وزارت کشور موظف است امنیت تمامی گردهمایی‌های مردمی را فراهم کند و چنانچه قصوری در این زمینه صورت گیرد، مسئولان امر باید پاسخ‌گو باشند».
ادامه سفرها و دست‌به‌قلم‌شدن
بر همین اساس هم احمدی‌نژاد به سفرهای خود ادامه داد. او در سفر به بافق یزد در پاسخ به هوادارانش که شعار «به جون هرچی مرده، احمدی برمی‌گرده» را سر می‌دادند، گفته بود: «هر چی مرد در دنیا هست، این است که ملت ایران باز می‌گردد. من در جریان مسائل کشور هستم اما فعلا مصالح اقتضا نمی‌کند که ورود کنم. وقتش که شد در خدمت ملت خواهم بود». پیش‌تر هم در حسینیه ارشاد مشهد گفته بود: «تمامی تهمت‌ها ازجمله ضدولایت‌فقیه‌بودن، بهایی‌بودن و... را به این دولت زدند. مشکل این جریان‌ها با احمدی‌نژاد نیست، من که کسی نیستم و تنها سرباز کوچک ملتم. این هجمه منظور دیگری دارد. با نزدیک‌شدن به انتخابات دوباره هجمه و تهمت‌ها دوچندان می‌شود. درحال‌حاضر به‌خاطر مصلحت کشور سکوت می‌کنیم و بنده خود را فدای انقلاب می‌کنم». او یک ‌بار هم در همان سفر به آمل که از سوی هوادارانش به قیام آمل تعبیر شده بود، در پاسخ به پرسش برخی حاضران درباره انتخابات سال ٩٦ گفته بود: «شما کار خودتان را بکنید، ما نیز کار خود را می‌کنیم». او حتی برای اینکه خود را همچنان در کانون توجهات قرار دهد، بار دیگر دست‌به‌قلم شده و نامه‌نگاری کرده بود؛ این بار به اوباما. او که در دوره ریاست‌جمهوری خود، نامه‌های متعددی به رؤسای جمهور برخی از کشور‌ها از جمله فرانسه و آمریکا و صدراعظم آلمان نوشته و البته از هیچ‌یک هم جوابی دریافت نکرده بود، همین مردادماه نامه‌ای به اوباما نوشته و در آن خود را خادم ملت ایران نامیده بود. یعنی از موضع خادم ملت ایران در آن نامه از اوباما انتقاد کرده بود که چرا دولت متبوع او دو میلیارد دلار از دارایی‌هایی ایران را بلوکه کرده بود. جالب آنکه آنچه در جریان بلوکه‌شدن دارایی‌های ایران رخ داده، مربوط به اهمالی بوده است که در دولت خودش صورت گرفته است.
سفر در بیست‌وپنجم شهریور
با همه تلاشی که احمدی‌نژاد و اطرافیانش به کار بستند تا نشان دهند این سفرها و تحرکات انتخاباتی نبوده است، دم خروسشان بیرون زد. کار تا جایی پیش رفت که محمدرضا باهنر هم گفته بود: «کسی باورش نمی‌شود سفرهای احمدی‌نژاد انتخاباتی نیست». حالا هدف و نیت او و تیم همراهش روشن شده است.
خبرگزاری تسنیم، در گزارشی با همین مضمون، نوشته است: «محمود احمدی‌نژاد نه‌تنها نظر صریح رهبر معظم انقلاب درباره کاندیداتوری خود را به اطلاع هواداران نرساند، بلکه حتی از گوشه‌وکنار خبر می‌رسید که در برخی موارد با یک‌سری اشارات و الفاظ، غیرمستقیم این موضوع را رد یا در جهت دامن‌زدن به تردید عمل کرده است». چه، به‌طورمشخص، محمدعلی رامین (معاون مطبوعاتی دولت احمدی‌نژاد) این خبر تسنیم را در نامه‌ای که به احمدی‌نژاد نوشته بود، به‌نوعی تصدیق کرده بود. او در قسمتی از این نامه نوشته: «انتشار یک تذکر امام خامنه‌ای به جنابعالی در دیدار خصوصی سوم شهریور ۹۵ انگار تکرار ماجرای ۸۸ (ماجرای معاون‌‌اولی مشایی) است. نباید یک مسئله محرمانه میان شما با امام امت، تبدیل به یک بحث عمومی بشود و با عدم اقدام مقتضی و سکوت شما، هزینه‌ای به رهبری نظام اسلامی تحمیل بشود... اگر وضعیت پیرامونی اصلاح نشود، نه‌فقط آسیب‌های سیاسی تشدید می‌شود، بلکه جایگاه بسیار ارزشمند اجتماعی شما هم آسیب‌پذیر خواهد شد. در پایان یادآوری می‌شود که فارغ از مباحث مطروحه در جلسه خصوصی با امام امت، حقیر در سرآغاز سال جاری، علاوه بر ارائه «١٠ دلیل»، اعتقاد خودم را درمورد ضرورت عدم حضور شما در عرصه انتخابات آینده با استناد به «راهبرد کلان امام خامنه‌ای» عرضه کردم. ارادت قلبی خودم را به شما هرگز کتمان نکرده‌ام؛ اما چاپلوسی اطرافیان را هم هیچ‌گاه برایتان مفید ندانسته‌ام». احمدی‌نژاد بعد از سوم شهریور که به گفته رامین تاریخ دیدار رئیس دولت‌های نهم و دهم با مقام معظم رهبری بوده، بیست‌وپنجم شهریور به گرگان سفر کرد. حالا اما سخنان مقام معظم رهبری منتشر شده است. احمدی‌نژاد مرد اتفاقات ‌پیش‌بینی‌ناپذیر است. باید دید از این پس او چگونه رفتار خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.