به گزارش مهر به نقل از سودان تریبون، صبح روز گذشته ارتش سودان جنوبی با شورشیان مسلح جناح ماچار در شهرستان رابکوتنا در ایالت غنی از نفت وحدت درگیر شدند. در پی این درگیری ساکنین محلی به اردوگاه پناهندگان سازمان ملل پناهنده شدند.

جناح شورشیان به رهبری ریک ماچار دولت را مسئول درگیری های روز یک شنبه می داند.

دخالت امریکا در امور داخلی سودان جنوبی

در پی اظهارات یک سناتور امریکایی در مورد «تابان دنگ گای» معاون اول رئیس جمهور سودان جنوبی، «لانگ تانگ وار» وزیر ایالت لیچ شمالی گفت: اظهارات سناتور ایالات متحده در مورد معاون اول رئیس جمهور اتهاماتی بی اساس است. ایالات متحده می خواهد در امور داخلی ما دخالت کرده و تنش های قومی را در کشور ما تشدید کند. ما مطمئن هستیم که «تابان دنگ گایی » می تواند صلح را در سودان جنوبی مستقر کند.

تشکیل نیروی شورشی جدید در سودان جنوبی

«لام آکول» رئیس سابق حزب دموکراتیک سودان جنوبی از تشکیل گروه شورشی جدید با نام «جنبش ملی دموکراتیک» با هدف سرنگونی حکومت سالواکِر خبر داد.

وی در این ارتباط گفت: جنبش ملی دموکراتیک به وجود آمده است تا اصول دموکراسی (برابری، عدالت، آزادی و برادری) را در جامعه سودان جنوبی مستقر کند. ما باید کشور را از فقر، فساد و حکومت توتالیتر سالواکِر نجات دهیم. ما قصد داریم همکاری خود را با گروه ماچار جهت سرنگونی سالواکِر آغاز کنیم.

گفتنی است که جنگ داخلی میان دولت و شورشیان به رهبری ریک ماچار در سودان جنوبی از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در طی این درگیری ها تاکنون هزاران نفر کشته و میلیونها نفر آواره شده اند. در طی این مدت توافق نامه ها و قراردادهای متعددی از سوی رهبران این کشور امضاء شده است اما هیچ یک از آنها تاکنون نتوانسته اند ثبات را به جدیدترین کشور جهان بازگردانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.