فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران زمانی از حضور، تعریف و تمجید محمود احمدی‌نژاد در سازمان انرژی اتمی خوشحال بود و خود را از حلقه‌های نزدیک به رئیس‌جمهور وقت محسوب می‌کرد.

اما در نهایت او هم امروز لب به انتقاد از همان دوران و عملکرد احمدی‌نژاد گشوده است، مانند تعداد دیگری از مدیران منصوب احمدی‌نژاد که امروز مانند رقیب جدی او به مصاحبه می‌پردازند و عملکرد حلقه نخست آن دولت را به چالش می‌کشند. بخش‌هایی از گفتگوی وی را در ادامه بخوانید؛

*من در جبهه یکتا رسمی نیستم، یک‌بار یکی از خبرنگاران درباره یکتا از من پرسید، چون داشتند به شخص احمدی‌نژاد وصل می‌شدند، از من که پرسیدند من اخبار اشتباه را تصحیح کردم، به همین خاطر از من به عنوان سخنگو یاد کردند که موضوع تکذیب شد، برخی هم مطرح کردند که من رابط بین جبهه پایداری و جبهه یکتا هستم که برای خودم هم جالب بود.

*افرادی که به جبهه یکتا می‌آیند ممکن است در دولت‌های نهم و دهم بوده‌ باشند اما ارتباط چندانی با احمدی‌نژاد ندارد.

*بالاخره نوع رفتار احمدی‌نژاد در دولت دهم و پافشاری‌اش برای آمدن مشایی به عنوان رئیس‌جمهور و مواضع خاصی که در رابطه با برخی مباحث منطقه، مسائل داخلی و بحث آینده ایران در قطب‌بندی‌های جهانی داشت، مورد نظر اکثریت اعضای دولت نبود و این دوری‌ها ایجاد شده بود، پافشاری احمدی‌نژاد روی کاندیداتوری مشایی باعث فاصله بیشتر شد، هرچند این ظاهر قضیه است.

*{ در پاسخ به این سوال که زمانی که شما در دولت بودید احمدی‌نژاد این مباحث را مطرح می‌کرد، آن زمان کسی از اعضای دولت نظر مخالفت خود را ابراز کرد؟ و احمدی نژاد چه برخوردی داشت؟} تا آنجایی که دیدم مطرح شده. احمدی نژاد هم برخورد عادی انجام می‌داد و خیلی هم بحث نمی‌کرد، چون دولت جای بحث نبود بلکه جای انجام کارهای مملکت بود.

*من ابتدا می‌گویم این تبلیغی که روی حضور احمدی‌نژاد در سپهر سیاسی کشور در سال ۹۶ می‌شود بیشتر تبلیغ جناح مقابل اصولگرایی یا به عبارتی جناح مقابل گفتمان انقلاب است. آنها بدشان نمی‌آیند که احمدی‌نژاد را زیاد مطرح کنند و این جبهه را از هم بپاشند، یعنی احمدی‌نژاد یک ظرفیت‌ها و محبوبیت‌هایی را در بین مردم دارد از این استفاده می‌کنند و روی حضور احمدی‌نژاد زیاد تبلیغ می‌کنند، این باعث می‌شود که جناح اصولگرایی نتواند به یک کاندیدای واحدی برسد و همه ممکن است به قول احمدی‌نژاد کم بیاورند، این نکته‌ای است که باید به آن توجه کنیم. به‌هرحال سفرهای مختلف احمدی‌نژاد به استان‌های مختلف یک نوع اعلام حضور است.

*بنده اول نگاه می‌کنم ببینم شورای نگهبان ایشان را تایید می‌کند یا نه؟ بعد مردم بهش رای می‌دهند یا نه؟ اگر بخواهم مسئولیت اجرایی بپذیرم من هم شروطی دارم، مثل احمدی‌نژاد که یک میثاق نامه داشت و از سوی همه از جمله من امضا شد. زمانی که میثاق نامه را جلوی من گذاشت من خواندم، درباره یک بند به احمدی‌نژاد گفتم این را خودت قبول داری؟ درباره اینکه معاون امور را با رئیس‌جمهور هماهنگ کند، گفتم قبول داری؟ گفت بله، گفتم اگر قبول داری بقیه‌اش هم قابل‌قبول است.

* ببینید آن موقع که من در سپاه پاسدار بودم یاد گرفتم سلسله مراتب را رعایت کنم، حرمت مسئولان کشور را نگه دارم و زیر بلیت کسی هم نروم، در آنجا هم می‌گفتم من معاون رئیس‌جمهورم و فقط با خودش هماهنگ می‌کنم کسی را واسط نگذارند، ایشان هم به قولش عمل کرد.

*دستگاه اجرایی کشور خانه خاله نیست که آدم قهر کند و برود، یعنی چه رئیس‌جمهور خانه‌نشینی کند؟ اگر هم مشکلی وجود دارد با خانه‌نشینی که حل نمی‌شود، بالاخره در نظام ما رهبری هست، مجلس و قوه قضائیه هست، اگر هم از کسی شاکی می‌شویم باید به دستگاه قضائی شکایت کنیم.

*من اصلا در این موضوع دخالت نکردم، چون دوستانی نزدیک‌تر به ایشان بودند، رفتند و صحبت کردند، ایشان بالاخره بعد آن یازده روز سر کارش برگشت. ما در آن یازده روز هم درگیر مشکلات دستگاه خودمان بودیم. هرکسی در هر کاری نباید دخالت کند، ضمن اینکه من جزو حلقه نزدیک احمدی‌نژاد نبودم، در هر صورت این کار ایشان یک حرکت حساب شده نبود.

*احمدی‌نژاد نشان داد که مشایی را خیلی قبول دارد و وی را برای بعد از خودش به عنوان رئیس‌جمهور بهترین آدم می‌داند، این اعتقاد خود را هم کتمان نمی‌کرد بالاخره آزادی در کشور بوده، ایشان مطرح می‌کرده، بقیه هم مخالفت می‌کردند از جمله شورای نگهبان، وقتی شورای نگهبان صلاحیت را تایید نکرد یعنی ویژگی‌های رئیس‌جمهور را در مشایی ندیده است و نظر شورای نگهبان هم در نظام ما برای انتخاب صالحان اصل است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.