به گزارش خبرآنلاین؛ طرح دو فوریتی اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای شهر، در دستور کار جلسه علنی چهارشنبه-۱۰ شهریور- بود

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو، فردی بود که به عنوان مخالف بررسی فوریتی این طرح پشت تریبون رفت و گفت: در مورد موضوعی که الان در اختیار دوستان است، باید بگویم که در مورد آن ضرورتی احساس نمی‌شود،‌لذا عادی بررسی شود بهتر است.

وی افزود: در صورت تصویب این طرح به صورت عادی، بهتر از فوریت است ، چون در این صورت در جلسات بعدی بررسی می‌شود اما اگر فوریتش تصویب شود به صف طولانی فوریتی‌ها می پیوندد.

پس از فرهنگی، نوبت به یکی از موافقان این طرح رسید. مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در موافقت با این طرح گفت: از همکارم اقای فرهنگی تعجب میکنم که خودش از طراحان طرح است اما به عنوان مخالف صحبت می‌کند. این هم از عجایب مجلس فعلی است که امروز چند بار تکرار شده است.

وی افزود: همه می‌دانند که ۶ ماه قبل از انتخابات شروع ثبت نام است و لذا فرصتی نداریم و باید این طرح بررسی کنیم تا به انتخابات ۹۶ برسیم. مسئله بعدی اینکه نظارت بر انتخابات شوراها را مجلس برعهده دارد و وظیفه ذاتی ما این است باید هرچه سریعتر در اصلاح ساز و کار بحث شوراها تلاش کنیم.

کواکبیان با اشاره به طرح پیشنهادیش برای انتخاب مستقیم شهردارها از سوی مردم، اظهار کرد: حتی طرحی داشتم که انتخاب شهردارها مستقیم از طریق مردم صورت بگیرد اما فعلا باید شوراها تقویت شود. متاسفانه در مجلس قبل بعضی از شهرها تعداد اعضا هم کم شد که باید به حالت سابق بازگردد.

او معتقد است:«بعضی جاها شهردارها، دست به انتخاب اعضای شورای شهرها می‌زنند و کار برعکس شده است. یعنی به جای این که شوراها شهردار را انتخاب کنند،‌ شهردارها از همین الان پول تزریق می‍کنند، حالا از تهرانش گرفته است تا جاهای دیگر.

این نماینده اصلاح طلب مجلس گفت: روح مرحوم طالقانی شاد که بحث شوراها را مطرح کرد، لذا ما نباید بی تفاوت بگذریم و از همه میخواهم که به فوریت این طرح رای دهند.

سرانجام نمایندگان مجلس فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران را با ۱۱۳ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس تصویب کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.