به گزارش ایرنا یازدهمین دوره اجلاس سران کشورهای عضو گروه بیست، روزهای چهارم و پنجم سپتامبر (۱۴ و ۱۵ شهریور ماه جاری) در شهر «هانگ جو» در شرق چین برگزار می شود.

بر اساس گزارش های منتشر شده، قرار است در این نشست «شی جین پینگ» و «باراک اوباما» رئیسان جمهوری چین و آمریکا مسائل گوناگون از جمله اختلافات، اشتراکات، روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و منازعاتی را که در باره دریای جنوبی دارند با یکدیگر بررسی کنند که یکی از محورها مهم مطرح شده میان طرفین موضوع توافق هسته ای ایران عنوان شده است.
گزارش خبرگزاری «شین هوا»، تارنمای «یی سی» و روزنامه «چاینا ارگ» حاکیست که مقام های ارشد هر دو کشور از پیشرفت هایی که پس از توافق هسته ای ایران صورت گرفته ابراز رضایت کرده اند و تاکید دارند که باید همچنان برای جلوگیری از منع ازدیاد تسلیحات هسته ای در جهان تلاش شود.

انتظار می رود که دیدار «شی» و «اوباما» روز شنبه پیش رو برگزار شود و همزمان اعلام شده است که طیف وسیعی از مسائل موجود در روابط دو کشور از توافق هسته ای گرفته تا اختلافات در دریای جنوبی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
از جمله اینکه آمریکا می خواهد در باره تحولات اقلیمی، روابط دوجانبه با چین، راهکارهای برون رفت از رکود اقتصادی، مدیریت بر اقتصاد جهانی با چین گفت و گو کند و از این کشور بخواهد که شرایط را برای شرکت های خارجی بهبود بخشیده و حمایت گرایی تجاری یکجانبه را کاهش دهد.
برای چین هم دخالت های آمریکا در منازعات دریای جنوبی و دریای شرقی مساله ساز شده است و این کشور به طور حتم با استفاده از این فرصت بار دیگر اعتراض های خود را به حضور نظامی آمریکا در حیاط خلوت خود یعنی دریای جنوبی ابراز خواهد کرد.
اعلام کاخ سفید هم نشان می دهد که دو رئیس جمهوری در باره منازعات دریایی، تحولات اقلیمی، اقتصاد جهانی و بسیاری از مسائل مورد علاقه و اختلاف نظرهای خود بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

پیش بینی می شود در جریان این نشست مهم، برنامه کار اجرایی توسعه اقتصادی پایدار جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی مورد بحث قرار گرفته و به تصویب برسد و اینکه کشورها با چه راهکارهایی و تزریق چه مقدار از منابع قادر خواهند بود جهان را از رکود فعلی اقتصادی نجات داده و تقاضا و عرضه را در جهان به توازن برسانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.