حمله نادر قاضی‌پور به خبرنگار روزنامه ایران همچنان با واکنش‌های مختلف از سوی افراد و گروه‌ها همراه است. پس از آنکه روز یکشنبه و بعد از ضرب‌وشتم خبرنگار روزنامه ایران در راهروی مجلس از سوی قاضی‌پور، نامه‌ای با امضای بیش از ٢٠٠ خبرنگار خطاب به علی لاریجانی منتشر شد و محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید هم با انتشار یک پست اینستاگرامی از خبرنگاران دلجویی و حمایت کرد، روز گذشته نیز جمع دیگری از نمایندگان مجلس و البته کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به این ماجرا واکنش نشان دادند. دیروز همچنین با پیوستن شماری از خبرنگاران رسانه‌های مختلف اصلاح‌طلب و اصولگرا به جمع امضاکنندگان نامه‌ای که خطاب به لاریجانی نوشته شده بود، شمار این امضاها به بیش از ٣٠٠ امضا رسید. از سوی دیگر و درحالی‌که همچنان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به دلیل پلمب‌شدن در سال ٨٨، تعطیل است، جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف در کنار خبرنگاران پارلمانی این رسانه‌ها در اقدامی صنفی، نامه‌ای خطاب به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان آماده کرده‌اند. در این نامه که تا شب گذشته تعداد امضاهای آن به بیش از ٤٠٠ نفر رسیده بود، از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان خواسته شده که به شکایت آنان از نماینده مردم محترم ارومیه رسیدگی کرده و مراتب را به اطلاع رسانه‌ها برسانند. در سوی دیگر ماجرا هم طرفداران نادر قاضی‌پور با حمله به صفحات توییتر و اینستاگرام خبرنگاران و افراد مختلفی که این ماجرا را محکوم کرده‌‌اند، با اهانت‌های قومیتی واکنش نشان دادند و تصاویری هم با محتوای کمپین حمایت از «نادرخان» و با نسبت‌دادن القابی مانند «فاشیست» به احسان بداغی و خبرنگاران و دیگر چهره‌هایی که از او حمایت کرده‌‌اند، در فضای مجازی منتشر شد.

واکنش سخنگوی شورای نگهبان
اما در میان افرادی که به این حادثه واکنش نشان دادند، یکی از اولین و شاید مهم‌ترین واکنش‌ها از سوی عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بود. کدخدایی در کانال تلگرامی خود درباره حمله قاضی‌پور نماینده مجلس به یک خبرنگار نوشت: «روز یکشنبه ٧ شهریور ١٣٩٥ در خبرها آمده بود که یک نماینده مجلس با خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها برخورد فیزیکی داشته است. صرف‌نظر از اینکه دلایل این برخورد چه بوده و حق با چه کسی است، اصل این رفتار به‌هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست و باید کرامت و شخصیت همه افراد، مخصوصا خبرنگاران عزیز رعایت شود و بدانیم که حمایت از این قشر، حمایت از آزادی و نقد دلسوزانه است. اگر هم اشتباه احتمالی سر زده است، با قول احسن (وجادلهم بالتى هى احسن) اصلاح کنیم که گفته‌اند:
دلایل قوی باید و معنوی، نه رگ‌های گردن به حجت قوی».
کار بزرگ نماینده رشت
اما درحالی‌که کارکنان بخش حراست مجلس در اقدامی عجیب، فایل صوتی ماجرا را از دستگاه ضبط‌صوت خبرنگار پاک کرده بودند و تنها سند باقی‌مانده از آن گفت‌وگو، فایل‌هایی بود که از سوی دیگر خبرنگاران حاضر در صحنه ضبط شده بود، روز گذشته غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده رشت، که زمان درگیری در راهروی مجلس حضور داشت، در اقدامی تحسین‌برانگیز، شرح ماجرای کتک‌خوردن خبرنگار روزنامه ایران از نادر قاضی‌پور را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. او در این پست که به همراه عکسی خشمگین از قاضی‌پور منتشر کرده، نوشته است: «بعدازظهر یکشنبه (هفتم شهریور ١٣٩٥) همانند همه روزها صحن تمام شد و من از در شمال شرق خارج شدم و طبق معمول ارباب‌رجوع‌هایی در دفتر داشتم که به جهت رسیدگی به امور آنان و رتق‌وفتق امورشان تمایل به معطلی نداشتم. اما خانم‌های خبرنگار که همانند دخترم به آنان علاقه داشته و احترام می‌گذارم در بین راه کمین کرده و سؤالاتی داشتند. تقریبا در جلوی در معروف به کاذیه نمایندگان ایستادم تا محترمانه به سؤالاتشان پاسخ دهم. دقایقی از مصاحبه نگذشته بود که در پشت ستون سروصداها بلند و بلندتر می‌شد و در یک لحظه دوست خوب و مؤدب خود آقای بداغی را دیدم که توسط همکارمان جناب آقای قاضی‌پور به کمدهای جانامه‌ای کوبیده شد و.... از منت و خواهشی که آقای بداغی می‌کرد تا بتواند از دستان پرقدرت همکار آذری‌زبانمان رهایی یابد انصافا متأثر شدم. گرچه آن لحظه از چندوچون مباحثی که صورت گرفته بود، بی‌اطلاع بودم و بعد که فایل صوتی را گوش دادم، بیش‌ازپیش متأثر و ناراحت شدم ولی به خودم به‌عنوان تذکار عرض می‌کنم: به هیچ‌یک از همکارانمان علی‌الخصوص برادر ارجمندم آقای قاضی‌پور قصد جسارت نداشته و ندارم. آنچه که عمده خبرنگارها انجام می‌دهند صرفا انجام وظیفه و کار حرفه‌ای‌شان است و النهایه خیلی عرصه تنگ آید خرجش یک عذرخواهی ساده برای عدم انجام مصاحبه است. ولی توسل به زور برای آنی که هم‌سن‌وسال فرزندمان است قطعا دور از شأن جایگاه رفیع نمایندگی است. مخصوصا که شعار خادمیت و نوکری ملت و شفاف‌بودن و غیره را می‌دهیم که صدالبته مردم انتظار همخوانی حرف و عمل از ما را دارند و تناقض در گفتار و عمل را از ما نخواهند پذیرفت. چندروزی از روز خبرنگار گذشته، بنابراین دلجویی و حتی عذرخواهی از این فرزند رشید رسانه را ضروری و واجب می‌دانم».
واکنش سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس
در ادامه واکنش‌ها هم بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس در صفحه اینستاگرام خود اقدام به انتشار پستی در حمایت از خبرنگاران کرد و نوشت: «خبرنگاران و اصحاب رسانه به‌عنوان چشم بینا و گوش شنوای جامعه و نمایندگان وجدان بیدار ملت شریف ایران، همیشه در انجام این رسالت خطیر متحمل زحمات فراوان و بعضا رنج‌هایی بوده‌‌اند. بر خود وظیفه می‌دانم از این قشر زحمتکش و مظلوم به‌خصوص خبرنگاران حوزه مجلس که رسالتی سخت و حساس بابت انعکاس صحیح و شفاف اخبار مجلس شورای اسلامی داشته و به‌عنوان پل ارتباطی امین، مابین مردم شریف ایران و نمایندگان ایشان در صحن پارلمان هستند، خاضعانه تشکر کرده و از زحمات بی‌دریغ این دوستان قدردانی نمایم».
عاقبت ریش‌سفیدی در قبول اعتبارنامه
اما در کنار این واکنش‌های فضای مجازی، فاطمه سعیدی، عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید، در گفت‌وگو با «وقت ایران» نقدهای جدی‌تری نسبت قاضی‌پور بیان کرد و گفت: «دوران رفتارهای قلدرمآبانه و ضرب‌وشتم افراد گذشته است. قداست مجلس و شغل مقدس خبرنگار پذیرای چنین رفتارهای زشتی نیست و از هیأت نظارت بر نمایندگان و هیأت‌رئیسه مجلس می‌خواهیم موضوع را پیگیری کنند». او با بیان اینکه باید از خبرنگار مذکور دلجویی کرد، گفت: «به عنوان یک نماینده مجلس شرمنده‌ام که شاهد چنین اتفاقاتی در مجلس هستیم. متأسفانه یکی از نمایندگان مجلس که پیش‌تر نیز رفتارهای زننده‌ای داشت امروز در راهروی مجلس با یکی از خبرنگاران درگیر شده و ضرباتی به وی وارد کرده است. این رفتار توهین‌آمیز به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و حتما باید برخورد مناسبی صورت گیرد». سعیدی همچنین با اشاره به برخی اتفاقات گذشته تأکید کرد: «متأسفانه این نماینده مجلس پیش‌تر نیز سابقه بدرفتاری و استفاده از الفاظ ناشایست را داشت که با عذرخواهی از نمایندگان و لابی برخی از بزرگان مجلس اعتبارنامه‌اش تصویب شد. اگر آن روز حامیان این فرد اجازه می‌دادند روند اعتراض به اعتبارنامه ایشان پیگیری شود و با ریش‌سفیدی موضوع را مختومه نمی‌کردند امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم».
واکنش مینو خالقی
مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان هم که با رد صلاحیت بعد از انتخابات توسط شورای نگهبان از راهیابی به مجلس بازماند در کانال تلگرامی خود، با نگارش متنی که آن را به «ساحت والای قلم و قلم‌به‌دستان جوانمرد» تقدیم کرده بود، از آنان که نام را به نان نفروخته‌‌اند، تقدیر کرد و گوشه‌ای از متن‌نوشته‌های دکتر علی شریعتی با عنوان «قلم توتم من است» را در ادامه آن آورد.
موضع‌گیری رسمی فراکسیون امید
در کنار این واکنش‌ها، بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، هم در گفت‌وگو با ایرنا ضمن محکوم‌کردن اقدامات توهین‌آمیز نسبت به خبرنگاران، اعلام کرد: «نظر اعضای فراکسیون امید درباره این‌گونه موضوعات کاملا مشخص است. ما زمانی که فایل صوتی برخورد نماینده ارومیه با خبرنگار روزنامه ایران را گوش دادیم، بسیار متأسف شدیم. در کشوری که بالاترین امنیت را به برکت نظام جمهوری اسلامی دارد متأسفانه هنوز امنیت اهل قلم و رسانه وجود ندارد، این حرکات به ما لطمه می‌زند». سخنگوی فراکسیون امید مجلس ادامه داد: «قطعا در این راستا ما تذکرهای جدی را در جلسات علنی این هفته مجلس و در نطق‌های میان‌دستور خواهیم داد. ما از هیأت‌رئیسه و رئیس مجلس می‌خواهیم در این زمینه موضع‌گیری شفاف داشته باشند».
بررسی موضوع در فراکسیون امید
او با یادآوری اینکه مجلس جای این‌گونه ادبیات و صحبت‌ها نیست، گفت: «این افراد اگر در محافل شخصی خود این‌گونه حرف می‌زنند باید بدانند مجلس جای این حرف‌ها و این حرکات نیست و طبق فرموده امام راحل(ره) مجلس در رأس امور است و باید شأن همگان حفظ شود». سخنگوی فراکسیون امید مجلس ادامه داد: ما این موضوع را در جلسه روز سه‌شنبه هیأت‌رئیسه فراکسیون امید بررسی خواهیم کرد و همچنین با تهیه نامه‌ای به رئیس مجلس درخواست می‌کنیم با این‌گونه افراد که به خود اجازه می‌دهند به خبرنگاران توهین کنند، برخورد کند».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.