به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، نورسلطان نظربایف، رییس جمهور قزاقستان در جریان سخنرانی در کنفرانس بین المللی با موضوع "جهان مبتنی بر امنیت اتمی" گفت: ما باید یک سیستم مدیریت بحران را میان قدرت های اصلی در جهان ایجاد کنیم. من از تمامی نمایندگان پارلمان حاضر در این کنفرانس که نماینده کشورها و مردمان خود هستند می خواهم تا دراین باره اقدام کنند.

رهبر قزاقستان بر ضرورت برداشتن گامی نوین در کاهش و ممنوعیت کامل تسلیحات اتمی در جهان تاکید کرده و ادامه داد: باید کنترل بیشتری بر گسترش تسلیحات کشتار جمعی و تکنولوژی های جدید نظامی صورت بگیرد. من از تمامی کشورهای جهان می خواهم به تعهد خود برای دستیابی به معاهدات بین المللی بیشتر و ایجاد سازمانهایی برمبنای امنیت اتمی پایبند بمانند.

نظربایف همچنین گفت: در عصر اتمی، دانشمندان برجسته و حتی آنهایی که در ایجاد انرژی اتمی دست داشتند، استراتژیست های نظامی و سیاستمداران باید این را بدانند که پیروزی در جنگ با استفاده از تسلیحات نظامی تنها وهم و خیال است. استفاده از سلاح اتمی متاسفانه آغازگر بحران های ژنتیکی از نسلی به نسل دیگر است.

رییس جمهوری قزاقستان ادامه داد: بیست و پنجمین سالگرد تعطیلی سایت آزمایش اتمی "سمیپالاتینسک" در شرق کشور دلیل خوبی برای آغاز یک گام جدید در کاهش و ممنوعیت کامل تسلیحات اتمی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.