به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، ‌وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفرش به بنگلادش گفت که در مذاکرات با شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش و دیگر رهبران این کشور برای همکاری‌های بیشتر اطلاعاتی و امنیتی در مبارزه با تهدیدهای امنیتی توافق کرده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از بنگلادش خواست تلاش‌های خود برای مبارزه با خشونت‌های افراطی‌ها را تشدید کرده و همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره تروریسم در این کشور به حمایت و تقویت حقوق بشر بپردازند.

کری که برای نخستین بار در مقام وزیر امور خارجه آمریکا به بنگلادش سفر کرده امروز (دوشنبه) در شهر داکا، پایتخت این کشور با شیخ حسینه و ابوالحسن محمود علی، وزیر امور خارجه این کشور به همراه چند تن از مقامات مخالفان و دانشجویان دیدار کرد.

بنگلادش طی ماه‌های اخیر شاهد چند سری حملات تروریستی بوده که در جدیدترین آن‌ها در تاریخ اول ژوئیه ۲۰ تن عمدتا خارجی در حمله به کافه‌ای درشهر داکا کشته شدند. اگرچه گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت اما مقامات بنگلادش گفته‌اند گروه داعش در این کشور حضور ندارد بلکه یک گروه شبه نظامی دیگر به نام "جماعت المجاهدین" بنگلادش عامل این حمله بوده است. برخی نیز بنگلادش را متهم به چشم بستن به روی امکان اقدام خارجی‌ها در به افراط کشیدن جوانان این کشور کرده‌اند با این حال وزیر امور خارجه آمریکا این انتقاد را رد کرده و گفت: این انتقاد که دولت بنگلادش سرش را مثل کبک زیر برف کرده به جا نیست.

وی مشخصا درباره تهدید فراملیتی تروریسم صحبت کرد و گفت: حمله اول ژوئیه علیه کافه موسوم به کافه "هولی" در شهر داکا خشونتی بود که صراحتا هدفش ایجاد شکاف و اختلاف در بنگلادش و چندپاره کردن جامعه منعطف این کشور از خارج از مرزهای این کشور بوده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: این اقدامات خشونت بار و نفرت انگیز و بسیاری از دیگر اقدمات این چنینی در جهان نشانه‌ای دردناک و تاریک هستند که به ما یادآور می‌شوند کسانی که به گروه‌های تروریستی کمک کرده و چنین اقداماتی را انجام می‌دهند هیچ احترامی برای مرزهای کشورها قائل نبوده نگران حقوق دیگران نیستند و اهمیتی به حاکمیت قانون نمی‌دهند.

وی افزود: در ماه‌های اخیر مذاکرات پرسابقه مبارزه با تروریسم با بنگلادش تشدید شده و در حالی که ما چشم به همکاری‌های بیشتر داریم به همکاری خود بانیروهای پلیس و ارتش بنگلادش ادامه خواهیم داد.

کری از دولت بنگلادش خواست تا در مقابل این وسوسه که به مناظره‌های عمومی پایان داده یا مخالفانش را سرکوب کند تا به این طریق با تهدیدها مبارزه کند مقاومت کند.

وی گفت: دموکراسی همچنان منعطف‌ترین و قابل اعتمادترین اساسی است که ما برای جلوگیری از افراط گرایی خشونت طلب و پاسخ به آن و همچنین شکست دادن تروریست‌ها داریم. ما باید به اصول دموکراتیکی که برایمان مهم است و دشمنان از آنها نفرت دارند پایبند باشیم نه این که به آنها خیانت کنیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره لزوم حمایت مقامات بنگلادش از حقوق و امنیت کارگران در این کشور به ویژه کارگران صنعت نساجی که در هر سال ۲۰ میلیارد دلار نصیب بنگلادش می‌کند حمایت کند.

وی تاکید کرد: بنگلادش در صورتی که کارگرانش ایمنی نداشته و حقوقشان تضمین نشود نمی‌تواند مطالبات مردم خود را عملی کرده و در موفقیت‌ها شریک باشد.

وزیر خارجه آمریکا بعد از سفر امروز خود به بنگلادش قرار است اواخر امروزبه هند برود تا در هفتمین نشست اجلاس موسوم به گفت‌وگوی راهبردی آمریکا ـ هند شرکت کند هدف این اجلاس بهبود امنیت و تقویت روابط اقتصادی و توسعه میان دو کشور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.