به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ آخرین وضعیت "داریا" و "معظمیه" نشان می دهد که ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه در "ریف دمشق" شرایط نسبتا مساعدی دارد.

اخیرا تروریست های ارتش آزاد و همپیمانانش از داریا خارج شدند و برخی منابع تعداد افراد خارج شده از شهر را قریب به ۶۰۰ نفر ارزیابی می کنند.

ارتش سوریه در "داریا" همان الگویی را پیاده کرد که سابق بر این در حمص عملیاتی کرده بود و تروریست ها را با اتوبوس روانه خارج از شهر کرد. برخی منابع رسانه ای می گویند که روسیه در این پروسه نقش مهمی را ایفا کرده بود و احتمالا راهبرد سیاسی مذکور در "دوما" هم پیاده شود.

روزنامه الاخبار در مطلبی با عنوان «تجربه داریا؛ مرکز بعدی آشتی ملی کجاست» آورده است: "سرگئی لاوروف"، وزیر خارجه روسیه، اشاره کرد که تجربه "داریا" قابل تعمیم در مناطق دیگر است. وی افزود:" مرکز ما در حمیمیم از چند منطقه دیگر در سوریه که می‌توان تجربه "داریا" را در آن از طریق وساطت روسیه تکرار کرد، خبر داده‌اند."

اظهارات "لاوروف" همزمان است با احتمالات گروه‌های مسلح مبنی بر اینکه اطراف دمشق پایتخت سوریه در مسیر آشتی حرکت می‌کند. برخی منابع وابسته به گروه‌های مسلح در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند شهر دوما در غوطه شرقی دمشق (کانون اصلی جیش‌الاسلام) در مسیر داریا حرکت خواهد کرد و برخی دیگر از منابع، تاکید کرده‌اند معظمیه در غوطه غربی نیز در این مسیر گام برخواهد داشت.

اما این دو دیدگاه به چه علت است؟ دیدگاه اول در نتیجه پیشروی ارتش سوریه ضد جیش‌الاسلام و عقب‌نشینی‌ها مکرر آن‌ها در غوطه شرقی و اختلافات موجود میان جیش‌الاسلام و گروه‌های دیگر و نیز اتهامات متقابل میان طرف‌ها درباره اینکه چه طرفی می‌خواهد که غوطه سقوط کند، است.

منابع میدانی می گویند: جیش‌الاسلام از جنگ خسته شده است و شکست های متوالی و سریع آن‌ها نشان از تمایل این گروه تروریستی برای پایان درگیری دارد.

اما دیدگاه دوم؛ از نظر تحولات میدان جنگ، معضمیه از نظر نظامی سقوط کرده تلقی می‌شود و از اطراف آن جدا افتاده است و این موضوعی است که سبب شده افراد مسلح به تسلیم یا سازش با ارتش روی آورند.

در مجموع روزهای خوبی در انتظار ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه در "غوطه غربی" و "غوطه شرقی" است و نیروهای سوری می توانند با بهبود وضعیت این جبهه خود را آماده کنند تا یک ضربه سنگین به جیش الفتح در استان "حلب" وارد آورند.

رسانه های غربی معقدند تروریست ها با از دست دادن داریا شکست سنگینی را متحمل شدند و در روزهای اخیر هم کاریکاتور اتوبوس های سبز رنگ و خروج افراد مسلح از این شهر دستمایه فضای مجازی شده است.

جیش‌‌الاسلام‌خسته‌ از جنگ با ارتش‌سوریه

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.