به گزارش انتخاب به نقل از خبرجنوب ، سهراب شرفی افزود: متاسفانه اختصاص یک فروند هواپیمای باری به فارس در حد شعار بود و با وجودی که اختصاص آن را در خرداد ماه قطعی اعلام کردند اما متاسفانه هنوز این هواپیما به فارس نرسیده و کالاهای صادراتی استان از جمله میوه و تره بار، همچنان در کنار بار مسافران صادر می شود.

وی با تاکید بر این که استفاده از هواپیمای مسافربری هیچ اطمینان خاطری به صادرکنندگان برای صادرات محصولات نمی دهد افزود: صادر کننده به هیچ وجه نمیتواند برای صادرات محصولاتش در کنار بار مسافران برنامه ریزی کند چرا که میزان صادراتش بر اساس کالا و بار مسافران باید کم و زیاد شود.

شرفی بیان داشت: در چنین حالتی صادرکننده قادر به انعقاد قرارداد با شرکای خارجی خود نیست چرا که هیچ برآورد و پیش بینی در خصوص صادرات هوایی ندارد و باید منتظر بماند تا میزان بار مسافران مشخص شود.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: بارها و بارها قول اختصاص هواپیمای باری به فارس دادند و حتی رسیدن این هواپیما به این استان را تا پایان خرداد ماه قطعی دانستند اما متاسفانه دو ماه گذشت و هنوز خبری از اختصاص هواپیمای باری نشده است.

شرفی تصریح کرد: رسیدن هواپیمای باری به فارس قضیه مرغ و تخم مرغ است؛ از یک طرف صادر کننده منتظر رسیدن هواپیمای باری است تا بتواند بر اساس وجود حداقل زیر ساختها برای صادرات هوایی محصولات کشاورزی نسبت به انعقاد قرارداد با شرکای خارجی خود اقدام کند و از طرف دیگر هم بخش دولتی انتظار دارد بخش خصوصی میزان بار را اعلام کند و حتی نصف پول حمل هوایی را جلوتر پرداخت نماید تا بعد هواپیمای باری به فارس بدهد حال سوال اینجاست وقتی هنوز هواپیمایی به فارس نرسیده بخش خصوصی چگونه میتواند نسبت به انعقاد قرارداد با طرفهای خارجی اقدام کند.

رییس انجمن تخصصی توسعه تجارت فارس تاکید کرد: دولت نباید به هیچ عنوان به اختصاص هواپیمای باری در کوتاه مدت نگاه سودآوری داشته باشد و باید برای ایجاد زیرساخت های توسعه اقتصادی به این کار به عنوان یک کار غیرسودآور نگاه کند در غیر این صورت باید قید صادرات هوایی را زد.
وی با انتقاد شدید از سازمان توسعه تجارت که هیچ اقدامی برای توسعه صادرات در فارس نکرده است افزود: سازمان توسعه تجارت هیچ برنامه ای برای رونق تجارت و بازرگانی در فارس به عنوان استانی که نه مرز خشکی با کشورهای خارجی دارد و نه به دریا وصل است نداشته و تا کنون اقدام خاصی در این زمینه به عمل نیاورده است.

شرفی با انتقاد از مجمع نمایندگان فارس که با وجود گذشت چند ماه از شروع مجلس یازدهم هنوز هیچ طرح و برنامهای برای حوزه اقتصاد ارایه نداده است افزود: فارس نیازمند نگاه اقتصادی است و نه اقدامات سیاسی؛ متاسفانه سیاسی شدن نگاه وکلای فارس به مسایل، کمر اقتصاد فارس را شکسته است و نمایندگان به جای عمل به وعده های خود به دنبال تغییر مدیر این اداره و رییس آن سازمان هستند.

وی با بیان این که اقتصاد فارس در حال پسروی است اضافه کرد: این اقدامات باعث شده تا صادرات سنگ های تزیینی در فارس کاهش 90 درصدی داشته باشد و نه تنها هیچ یک از کارخانجات تعطیل شده به چرخه اقتصاد بازنگشتند بلکه هر روز یک خط تولیدی در کارخانجات تعطیل شود.
شرفی تصریح کرد: مجمع نمایندگان فارس باید هر چه سریع تر با نخبگان و فعالان اقتصادی فارس جلسه بگذارد و برای نجات اقتصاد فارس چاره اندیشی کنند وگرنه همین اقتصاد نیم بند استان هم زمین می خورد.
عضو هیات رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت فارس با تاکید بر این که مشکل اصلی واحدهای تولیدی در فروش محصولات است افزود: در فارس به اندازه کافی تولیدات کشاورزی و صنعتی وجود دارد اما متاسفانه بازار چندانی وجود ندارد و تجار فارس و ایران در حال اخراج از بازارهای خارجی هستند بی آن که رایزنیهای بازرگانی سفارتخانه های ایران در این زمینه اقدامی کرده باشند.

شرفی تاکید کرد: تا زمانی که زیرساختهای صادراتی در فارس مهیا نشود و عرصه برای صادرات محصولات با اقدامهای دیپلماسی فراهم نگردد نمیتوان امیدی به بهبود وضعیت اقتصادی استان داشت.شرفی با بیان این که حرکتهایی همچون اختصاص جوایز صادراتی نمیتواند منجر به رشد صادرات شود افزود: عمده جوایز صادراتی نصیب حق العمل کارها و واسطه هایی می شود که کارت بازرگانی دارند و تولید کنندگان بخش کشاورزی، صنعت و معدن از آن بی بهره اند.
وی تاکید کرد: اگر این یارانه به حمل و نقل اختصاص یابد قطعاً تولید کنندگانی که این کالا را تا درب گمرک رسانده و آن را تحویل واسطه ها می دهند از مزیت جوایز صادراتی بهره مند می شوند نه آن که چنین مشوق هایی نصیب واسطه ها شود.

عضو هیات رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار امیدواری کرد بالاخره هواپیمای باری به فارس به عنوان حداقل زیرساخت لازم برای رونق صادرات برسد تا صادر کنندگان بتوانند بر اساس امکانات نسبت به عقد قرارداد با طرف های خارجی اقدام کنند و از حالت بلاتکلیفی بیرون بیایند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.