به گزارش فارس، محمود حجتی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمانشاه که در مهمانسرای دولت برگزار شد، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص سهم استان از منابع آبی کشور، اظهار داشت: در شرایط زراعی سال‌جاری این امکان پیش آمده که سهم بیشتری از منابع آبی به استان کرمانشاه اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: ما فکر می‌کنیم با آبی که در اختیار استان قرار دارد بیش از این باید محصول کشاورزی تولید شود و البته می‌توان با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، با صرف هزینه کمتر می‌توان محصول بیشتری تولد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در اشاره به کشت‌های متراکم، بیان کرد: توسعه گلخانه‌ها می‌تواند در ایجاد اشتغالزایی نقش بسزایی در ایجاد اشتغال داشته باشد و از طرفی بهره‌وری را نیز افزایش دهد.

حجتی ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با تلفیق هزینه‌ها وارد عمل شوند، دولت نیز به آنان تسهیلات ارزان قیمتی را اعطا می‌کند.

این مسؤول به انجام مذاکرات با اقلیم کردستان عراق برای توسعه بخش گردشگری اشاره کرد و افزود: کشور عراق درگیر مشکلات فراوانی است، اما برنامه‌ریزی برای مبادله و تجارت با این کشور در دست انجام است که با این وجود هنوز نتوانستیم موافقت ترجیحی یا غیرترجیحی در بحث تجارت در مسائل خودمان با عراق مبادله کنیم.

وی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی به عراق، خاطرنشان کرد: مذاکرات لازم برای انجام این مورد نیز در حال انجام است و یکی از دلایل تعلل در این مورد تصمیمات لحظه‌ای کشور عراق است و محصول کشاورزی در صورت معطل ماندن ممکن است روی زمین بماند و خراب شود.

*انجام پیگیری‌ برای رفع موانع تجاری با عراق

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: پیگیری‌های لازم برای رفع موانع تجاری از طریق سفارت در بغداد در حال انجام است و قرار شده نماینده ویژه‌ای برای گفت‌وگو در باب این مشکلات و حل آن‌ها به ایران سفر کند.

حجتی به پیش‌بینی ایجاد تعادل در برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی بعد از یک دوره پنج ساله اشاره کرد و اظهار داشت: چاه‌های غیرمجاز مخاطب اصلی این موضوع است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ هزار چاه غیرمجاز در سطح کشور مسدود شد، گفت: این کار با هدف اعمال مدیریت و کنترل سفره‌های زیرزمینی که دچار مشکل شده بودند، انجام شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تغذیه سفره‌های زیرزمینی با هدف متعادل کردن سفره‌ها یکی از وظایف اصلی ماست که با جدیت آن را دنبال می‌کنیم و اقدامات چند منظوره برای تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی در حال انجام است.

*امسال ۳۰ هزار هکتار در کرمانشاه مجهز به سیستم آبیاری نوین می‌شود

به گفته حجتی، سال گذشته پنج هزار هکتار در استان کرمانشاه با اعتبار ۱۴۰ میلیارد از ردیف آب‌های مرزی زیر پوشش سیستم آبیاری نوین قرار گرفت و امسال نیز ۳۰ هزار هکتار دیگر برای اجرای سیستم آبیاری نوین در نظر گرفته شده است.

وزیر کشاورزی با اشاره به بارش‌های دو برابر متوسط کشور در استان کرمانشاه، افزود: با وجود این بارندگی‌ها باید بخش عمده‌ای از نیاز آب در بخش کشاورزی از طریق آب سبز یا آب باران تامین شود و نیاز به آب تکمیلی به حداقل برسد.

*نگرانی بابت محصولات تراریخته وجود ندارد

حجتی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص محصولات تراریخته، گفت: نگرانی بابت محصولات تراریخته در کشور وجود ندارد و یک عده این نگرانی را بی دلیل داخل جامعه رواج داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: که هیچ برنج تراریخته‌ای در داخل کشور تولید و یا وارد نمی‌شود و فقط برخی محصولات مانند سویا و ذرت که به‌صورت تراریخته در جهان تولید و به مصرف بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز می‌رسد، وارد کشور می‌شود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، ذرت و سویا که به‌صورت تراریخته تولید و از کشورهای برزیل و آمریکای شمالی وارد تجارت جهانی می‌شود طبق استاندارهای بین‌المللی تولید می‌شود .و مصرف آن هیچ ضرری ندارد.

حجتی با بیان اینکه اگر بخواهیم تولید محصولات تراریخته را داشته باشیم باید ابتدا شرکت‌های دانش‌بنیان را برای مطالعه ایجاد کنیم، افزود: در کشور تنها پنبه در سطح محدود و در چارچوب قانونی و مقررات به‌صورت تراریخته تولید می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.