به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از یو اس نیوز، دولت اوباما روز چهارشنبه اعلام کرد در ماه ژانویه، دو روز بعد از تحویل مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار با هواپیما به ایران، مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار دیگر نیز به ایران پرداخت کرده است تا پرونده طولانی مدت مربوط به فروش سلاح به ایران، حل و فصل شود.


الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید آمریکا به دلیل حساسیت های دیپلماتیک، نمی تواند بیش از این در خصوص پرداخت مورخ 19 ژانویه سخن بگوید.

این پرداخت ها شامل 13 پرداخت مجزا به مبلغ 99 میلیون و 999 هزار و 999 دلار و 99 سنت و پرداخت نهایی 10 میلیون دلاری بوده اند. توضیحی در خصوص نگهداری نقل و انتقال های مجزای کمتر از 100 میلیون دلار توسط وزارت خزانه داری آمریکا ارائه نشده است.

این مبلغ برای حل و فصل پرونده ای پرداخت شد که به دهه 1970 میلادی باز می گردد و طی آن قرار بود دولت آمریکا، تجهیزات نظامی در اختیار حکومت پهلوی بگذارد.

این محموله به دلیل انقلاب اسلامی سال 1979 ایران، هرگز تحویل نشد و پس از آن، روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا قطع شد.

در 17 ژانویه، دولت آمریکا مبلغ 400 میلیون دلار اصلی را در پالت های حاوی یورو، فرانک سوئیس و ارزهای دیگر به ایران پرداخت کرد که نحوه پرداخت غیرمتعارف آن، پرسش هایی را برانگیخت. مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون دلار دیگر نیز توافق ایران و آمریکا در خصوص سود مبلغ اصلی طی این چند دهه می باشد.

این معامله، حساسیت های زیادی را برانگیخت زیرا دولت آمریکا ادعا می کرد از آن به عنوان اهرمی برای تبادل زندانیان دو کشور استفاده کرد. منتقدان جمهوری خواه دولت، این پرداخت را «باج» خوانده اند.

باراک اوباما و مقامات دولتی دیگر، این ادعا را رد کرده و تلاش کرده اند توضیح دهند چرا این مبلغ به صورت نقدی پرداخت شده است. اوباما می گوید دلیل پرداخت نقدی، این است که ایران و آمریکا بعد از تحریم ها، با یکدیگر روابط بانکی نداشته اند؛ اما این دلیل، محکمه پسند نیست زیرا امکان پرداخت از طریق بانک های واسطه وجود داشته است.

یکی از مقامات برجسته آمریکایی که در جریان این نقل و انتقال بوده است، هفته گذشته اعلام کرد پرداخت سود مبلغ به ایران به «شیوه ای بدون تشریفات» و از طریق یکی از بانک های مرکزی خارجی انجام شد. اما این مقام که اجازه نداشت نام خود را افشا کند نگفت که آیا سود پول هم به صورت نقدی به ایران پرداخت شد یا از طریق مکانیسم بانکی انجام گرفت.

این پول از سوی صندوق ناشناخته ای تامین اعتبار شد که تحت نظر وزارت خزانه داری آمریکا و برای حل و فصل دعاوی قانونی فعالیت می کند. صندوق به اصطلاح قضاوت، پول های مالیاتی دائمی است که با تایید دائمی کنگره برپا شد و در زمان مورد نیاز هزینه می شود.

این صندوق به رئیس جمهور امکان می دهد در خصوص هزینه کرد، نیازی به تایید کنگره نداشته باشد. دولت آمریکا در خصوص پرونده های مرتبط با ایران در سال 1991 نیز مبلغ 278 میلیون دلار به ایران پرداخت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.