به گزارش تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، دیدار مقامهای قضایی آمریکا و ترکیه برای بازگرداندن فتح الله گولن در شرایطی است که آنکارا وی را به دست داشتن در کودتای نظامی ۱۵ جولای متهم کرده است. ولی گولن این اتهامات را رد کرده و رجب طیب اردوغان را عامل اصلی این کودتا معرفی کرده است تا از این طریق مخالفان و منتقدانش را سرکوب نماید.

دیدار مقامهای قضایی آمریکا و ترکیه در آستانه سفر چهارشنبه جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا به ترکیه صورت گرفته است، در این سفر قرار است بایدن با مقامهای ارشد ترکیه درباره استرداد گولن و سایر مسائل مذاکره کند.

وزارت دادگستری ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: در جریان مذاکرات امروز، مقامهای وزارت دادگستری ترکیه، شواهد و اسناد خود در ارتباط با دست داشتن گولن در کودتای ۱۵ جولای را در اختیار مقامهای وزارت دادگستری و وزارت خارجه آمریکا قرار می دهند.

در کودتای اخیر ترکیه بیش از ۲۷۰ نفر کشته شدند. دولت ترکیه تاکنون هزاران نفر در بخش های مختلف نظامی و غیر نظامی را به اتهام مشارکت در این کودتا و حمایت از جنبش گولن بازداشت، از کار تعلیق یا بازجویی کرده است.

دولت آمریکا خواستار اسناد و شواهد لازم پیش از استرداد گولن شده است. مقامهای ارشد آمریکایی اعلام کرده اند که درخواست استرداد گولن بر مبنای اتهامات مربوط به سایر جرائم وی است مه شواهدی دال بر دست داشتن گولن در کودتا.

وزارت دادگستری ترکیه افزود: مقامهای قضایی ۴ پرونده شامل ۶۳۲۸ صفحه را که محتوی شواهد و اسناد مربوط به درخواست استرداد گولن است، برای آمریکا ارسال کرده اند.

تاکنون بیش از ۳۵ هزار نفر در ارتباط با کودتای ترکیه برای بازجویی احضار شده اند و ۱۷ هزار نفر آنها به طور رسمی بازداشت شده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.