به گزارش ایرنا، شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده است: افزایش دوباره واردات نفت خام ایران از سوی کشورهای آسیایی در مدت یاد شده نشان می دهد که این بازار همچنان آماده استقبال از نفت ایرانی است.

بر اساس اعلام این منبع خبری، در بزرگترین بازار نفت جهان، خرید نفت صادراتی ایران دوباره رونق گرفته به نحوی که با پایان یافتن تحریم های غربی، ایران در نیمه نخست سال ٢٠١٦ میلادی دوباره صادرات نفت به بازار آسیا را افزایش داده است.
طبق اطلاعات دولتی و داده های کشتیرانی، در ماه های ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی واردات نفت خام ژاپن از ایران ٢٨ درصد، واردات هند ٦٣ درصد، واردات کره جنوبی بیش از ١٠٠ درصد و واردات نفت خام چین 2.5 درصد افزایش داشته است.
افزایش واردات کشورهای یاد شده نشان می دهد ایران در راهبرد اولویت بخشی به پس گرفتن سهم خود از بازار کامیاب بوده است.
ایران تاکنون با افزایش ٢٥ درصدی تولید خود در سال جاری میلادی، توانسته است ناباوری ها را ابطال کند و قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی، تولید خود را به بالاترین سطح هشت سال اخیر، یعنی چهار میلیون بشکه در روز برساند.
بنابر اعلام شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) به طور میانگین در ٦ ماه نخست ٢٠١٦ میلادی، ژاپن روزانه ٢٠٦ هزار بشکه، هند روزانه ٣٣٨ هزار بشکه، کره جنوبی روزانه ٢٦٥ هزار بشکه و چین روزانه ٦٠٣ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

** صعود تولید نفت ایران به بالاترین سطح در ۸ سال گذشته
بلومبرگ همچنین با اشاره به استقبال کشورهای آسیایی از افزایش صادرات نفت ایران، تاکید کرد: ایران قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی، تولید خود را به بالاترین سطح در هشت سال اخیر، یعنی چهار میلیون بشکه در روز برساند.
بر این اساس، کشورهای آسیایی که به عنوان بزرگترین خریداران نفت ایران به شمار می روند، پس از رفع تحریم ها نیز این جایگاه را حفظ کرده اند به طوری که همچنان بیش از دو سوم نفت خام صادراتی ایران روانه بازارهای آسیایی می شود.
ایران توانست میزان صادرات نفت خود را در خرداد ماه امسال به حدود 2.1 میلیون بشکه در روز برساند و قصد دارد آن را در ماه های پیش رو به حدود 2.4 میلیون بشکه افزایش دهد.
با وجود از سرگیری خرید نفت از سوی مشتریان اروپایی از زمان اجرا شدن برجام در دی ماه سال گذشته، میزان صادرات نفت ایران به اروپا به حدود ٦٠٠ هزار بشکه در روز رسیده، اما همچنان آسیا بزرگترین بازار صادرات نفت ایران است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.