به گزارش ایسنا،‌ دکتر کامران باقری لنکرانی چهار شنبه ۶ مرداد در یک کنفرانس خبری که به‌مناسبت روز جهانی هپاتیت برگزار شد، با بیان اینکه بیماری هپاتیت B در افراد سن بالا نیز وجود دارد، گفت: وزارت بهداشت در حال بررسی و برنامه ریزی واکسیناسیون افراد بالای ۳۵ سال است .

لنکرانی کاهش شیوع این بیماری تا شش و یک درصد جمعیت را نشان از کنترل هپاتیت B دانست و افزود: در ایران جمعیت مبتلا به بیماری هپاتیت B حدود ۱.۲ دهم میلیون نفر است که سالانه تعداد ۳۰۰۰ نفر از این افراد از بین می روند.

وی با بیان اینکه تعداد مبتلایان به بیماری هپاتیت نوع سی در کشور کمتر از نوع B است، افزود: ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند که بیشتر شامل افراد معتادان تزریقی، دریافت کنندگان فرآورده‌های خونی تا پیش از سال ۷۵ و کسانی که رفتارهای پرخطر جنسی داشته اند می شود.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، میزان موفقیت درمان بیماران هپاتیت نوع C در سال های قبل حدود ۶۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: اکنون داروهای جدید مورد استفاده این بیماری در کشور تولید می شود و بعه همین دلیل میزان موفقیت تا ۹۰ درصد افزایش داشته است.

لنکرانی هزینه درمان بیماران را در سال‌های پیش تا ۲۰۰ میلیون تومان بیان کرد و گفت: با توجه به تولید دارو در ایران این هزینه در حال حاضر به دو میلیون تومان کاهش یافته که البته برای کسانی که دچار اعتیاد هستند و درآمدی ندارند همین میزان نیز زیاد است.

وی با تاکید بر بیمار شناسی که در دستور کار وزارت بهداشت و درمان قرار دارد، گفت: با افزایش غربالگری می‌توان این بیماری را طی یک دوره ۱۰ ساله ریشه کن کرد.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص بیماری هپاتیت نوع A نیز گفت: این نوع هپاتیت به دلیل اینکه ۹۰ درصد ازافراد با سن زیر ۲۰ سال به آن دچار می شدند و در یک دوره کوتاه درمان می شدند، میزان شیوع آن در کشور کم بود.

لنکرانی با بیان اینکه، مبتلایان به هپاتیت نوع A در حال حاضر تا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته، گفت: این کاهش هم می‌توان خوب باشد و هم بد زیرا سن مبتلایان به این بیماری بالا رفته که به دلیل عوارضی که در سن بالا دارد می‌تواند بد باشد و از طرفی خوب است که کاهش بیماران نشان از خوب شدن وضعیت بهداشت جامعه دارد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.