به گزارش ایرنا، براساس این حکم که به امضای 'حیدر العبادی' رسیده است، تشکیلات مردمی الحشد الشعبی همانند 'یگان مبارزه با تروریسم' تبدیل به یک نهاد نظامی مستقل شده که به طور مستقیم زیر نظر شخص نخست وزیر به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق اداره می شود.
براساس این مصوبه، تمامی گروه های مسلح زیر مجموعه تشکیلات مردمی الحشد الشعبی ارتباطات خود را با همه احزاب و تشکل اجتماعی و سیاسی وابسته قطع کرده و هر نوع فعالیت سیاسی و اجتماعی توسط این تشکیلات جدید ممنوع است.
طبق مصوبه جدید، تشکیلات مردمی الحشد الشعبی دارای تقسیمات نظامی خاص خود با فرماندهان مشخص خواهد بود.
از طرفی برخی سایت های خبری عراق امروز (سه شنبه) نوشتند که براساس مصوبه جدید نخست وزیر عراق، 'فالح الفیاض' رییس هیات امنای سابق تشکیلات مردمی الحشد الشعبی را به عنوان رییس این تشکیلات و 'ابومهدی المهندس' به عنوان نائب وی انتخاب شده است.
تشکیلات مردمی الحشد الشعبی یک نهاد مردمی است که در جریان یورش گروه تروریستی داعش در ژوئن ۲۰۱۴ با فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی عراق و راس آن آیت الله سید علی سیستانی از گروه های مقاومت اسلامی شکل گرفت.
این تشکیلات به اعتقاد کارشناسان امنیتی، در حال حاضر مهمترین نهاد نظامی متشکل از داوطلبین مردمی در مبارزه با گروه تروریستی داعش است که در مدت زمان کمی از شکل گیری توانسته است بخش های زیادی از اراضی عراق را از تصرف داعش آزاد کند.
تشکیلات مردمی الحشد الشعبی از بافت های مختلف عراق شکل گرفته و شیعیان، اهل سنت، مسیحیان، ترکمنان و اقلیت های شبک در این تشکیلات مردمی حضور دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.