به گزارش فارس، ارز تک نرخی یکی از وعده‌های اصلی دولت یازدهم از ابتدای شروع فعالیت در کشور بود که در بحبوحه نوسانات ارز و اختلالات بازار ارز از سوی رئیس جمهور و پس از آن مسؤولان اقتصادی دولت بارها تکرار شد. اقدامی که از نظر همه کارشناسان اقتصادی، راهکاری بلندمدتی برای فائق آمدن بر فسادهای موجود در بازار ارز، تقویت صادرات و بهبود فضای کسب و کار است.

از دیگر سو، فاصله گرفتن از نظام تک نرخی پس از سال‌ها، خیال تولیدکنندگان را برای رقابت با قاچاق و واردات گسترده محصولات بی‌کیفیت راحت خواهد کرد. چرا که در تمامی این سال‌ها، دولت‌ها با بهانه کنترل تورم، نرخ ارز را در حالت دو نرخی به طور کامل سرکوب کرده و زمینه را برای افزایش قدرت رقابت محصولات خارجی فراهم ساخته‌اند.

در همین رابطه ابراهیم احمدی، رئیس انجمن قطعه سازان استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با انتقاد از سیاست سرکوب ارزی در کشور گفت: قیمت دلار از سال ۷۶ تاکنون ۵ برابر شده اما در مقابل آن، هزینه‌های تولید ۱۸ تا ۳۰ برابر شده و دلیل هجوم واردات و قاچاق همین عامل است که از همه جوانب تولید کننده را تحت‌ فشار قرار داده است.

*ارز تک نرخی گامی در راستای اقتصاد مقاومتی

از این رو، تک نرخی شدن ارز، حذف رانت موجود و افزایش رقابت پذیری کالای داخلی به عنوان محورهای اصلی حفظ قدرت تولید کننده داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

مسعود گلشیرازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد الزامات و چالش‌های موجود بر سر راه تک نرخی کردن ارز اظهار کرد: در مقوله ارز تک نرخی، اولویت ما باید حاکم کردن انضباط بر نظام ارزی موجود باشد تا در نتیجه آن، هدف اصلی اقتصاد یعنی حمایت از تولید کننده و بهبود صادرات حاصل شود.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی در ادامه افزود: دولت بارها ارز تک نرخی را وعده داده اما هراس دولت از رشد نرخ ارز در پی این تصمیم و از دست خارج شدن کنترل تورم موجب شده با سیاست با تردید همراه باشد و هر بار شاهد تعویق عملیاتی شدن آن هستیم.

*نرخ تعادلی بالاتر از نرخ آزاد خواهد بود

وی در مورد دلیل مقاومت دولت در اجرای این طرح تصریح کرد: در حال حاضر دو نرخ مبادلاتی و آزاد در بازار ارز وجود دارد که ارز مبادلاتی تنها به موارد خاص اختصاص می‌یابد و اگر دولت بخواهد این دو نرخ را به یک نرخ واحد تبدیل کند، ناگزیر قیمت آن، عددی بیش از نرخ آزاد خواهد بود پذیرفتن این نرخ برای دولت، موضوعی سخت است.

گلشیرازی پرهیز از انحراف و دخالت در نرخ‌گذاری ارز را ضروری دانست و افزود: دخالت‌های دولت در بازار ارز باید کاهش یابد و هر گونه تلاش دولت برای کاهش قیمت ارز تک نرخی به زیر نرخ آزاد کنونی موجب ضربه به تولید ملی، کاهش صادرات و بروز اختلال در بازار ارز خواهد شد.

*بورس ارز به تنهایی راهگشا نیست

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در پاسخ به سوؤالی در مورد اهمیت بورس ارزی و زیر ساخت‌های موجود برای ایجاد آن گفت: بورس ارز یک مرتبه در اواخر دهه هفتاد برای مدتی اجرایی شد و نتایج مثبتی به همراه نداشت. زیرا معاملات آن به دلیل عدم گستردگی بازار همیشه با ایجاد صف خرید و بروز تاخیر در عملیات تجار و صنعتگران همراه بود و معتقدم به جای پرداختن به راه‌اندازی بورس ارز، تمرکز دولت باید بر ایجاد ابزارهای پوشش نوسانات ارز و کاهش ریسک مبادلات ارزی در عرصه بین‌الملل باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.