«محمد حاج رسولیها» روز دوشنبه در پایان نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش ایرنا درباره هشدار مقاله چاپ شده در روزنامه «فایننشال تایمز» مبنی بر تهدید بحران آب در ایران و از بین رفتن کشور در ۲۰ سال آینده به دلیل بروز خشکسالی ها، افزود: ۶ سال پیش کارشناسان وزارت نیرو رسیدن به چنین نقطه ای را در صورت تداوم عدم مدیریت منابع آبی پیش بینی کرده بودند.

به گفته این مقام مسئول، تحلیل روزنامه یاد شده کاملا صحیح است و در صورت مدیریت نکردن منابع آبی کشور لطمات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.
مشاور وزیر نیرو بیان داشت: باید بپذیریم امروز دیگر کشور از نعمت 130 میلیارد مترمکعب آب های تجدیدپذیر همچون گذشته برخوردار نیست و با مصرف بی رویه، این منابع استراتژیک امروز به حدود 90 میلیارد مترمکعب رسیده است.
حاج رسولیها یادآور شد: در حالی که استاندارد بین المللی مصرف منابع آب تجدیدپذیر ۴۰ درصد است، این شاخص در ایران بیش از ۶۰ درصد برآورد می شود که به کاهش این منابع انجامیده است.
وی تصریح کرد: مطابق برنامه ریزی انجام شده، از پایان برنامه ششم توسعه طی یک برنامه 20 ساله مقرر است افت مخازن پنج میلیارد و 700 میلیون مترمکعبی سالیانه آب های زیرزمینی کشور به صفر برسد که البته این کار مشروط به آن است که در طول برنامه ششم توسعه کاهش 11 میلیارد مترمکعبی در برداشت از این آب ها داشته باشیم.
مشاور وزیر نیرو تاکید کرد: بیان این مطلب و اعداد و ارقام ساده است، اما در واقع جبران کسری ذخایر آب های زیرزمینی کاری بسیار دشوار و پیچیده است که با همکاری همه دستگاه های ذیربط میسر می شود.
وی با بیان اینکه حساسیت لازم در این زمینه در دولت یازدهم ایجاد شده است، تاکید کرد: رسانه ها باید هر چه بیشتر به این مساله بپردازند و وزارت نیرو را یاری کنند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: از جمله موضوعات مرتبط با این مساله، افزایش بازدهی مصرف آب در بخش کشاورزی است که باید وزارت جهادکشاورزی هرچه بیشتر به آن بپردازد.
وی گفت: باید بپذیریم که امروز دستیابی به امنیت غذایی نمی تواند مساله ای محوری باشد، بلکه امنیت آب از آن مهم تر است و باید با در پیش گرفتن یک دید همه جانبه نگر به حل اساسی مشکل پرداخت.
به گفته این مقام مسئول، با اقدام های انجام شده انتظار می رود امسال بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی به کمتر از پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده باشد که تا ۱۵ مهرماه آینده به صورت دقیق مشخص می شود.
به گزارش ایرنا، چندی پیش روزنامه «فایننشال تایمز» در مقاله ای با عنوان «ایران خشک شد» نوشت: «ایران با پیشینه هفت هزار ساله تا 20 سال دیگر از بی آبی و خشکسالی نابود می شود» و از آن بیابانی به جای خواهد ماند که هیچ گیاه و جانداری توان زندگی در آن را نخواهد داشت.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، همه اینها در حالی رخ می دهد که ایرانیان در زمینه مهندسی آب در جهان پیشتاز بودند و در دوره هخامنشی فناوری سنتی کاریز (قنات) اختراع شده بود.
بر پایه گزارش فایننشال تایمز، هر روزی که می گذرد ایران یک روز به مرگ و نیستی نزدیک تر می شود و باید به زودی برنامه ای درست و کارآمد از سوی مسوولان اتخاذ شود و مردم نیز از اسراف آب خودداری کنند.

** اعتبار 4 تریلیون ریالی طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در سال 95
حاج رسولیها در ادامه با اشاره به برنامه های اجرا شده در بحث احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، تصریح کرد: پر کردن چاه های غیرمجاز یکی از اقدام های جدی و موثر در این راستا است که در سه سال گذشته آمار آن به انسداد ۱۴ هزار و ۸۴۷ حلقه چاه رسید.
به گفته وی، در همه سال های پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، آمار پر شدن چاه های غیرمجاز 18 هزار و 267 حلقه چاه بود و برای سال 95 نیز پر کردن 20 هزار چاه در دستور کار قرار گرفته است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: جلوگیری از حفر چاه های جدید با تقویت گروه های گشت و بازرسی، پر کردن چاه های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند، سه پروژه اصلی وزارت نیرو در اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی است.
مشاور وزیر نیرو تصریح کرد: در طول سه سال گذشته افزون بر 40 هزار کنتور هوشمند نصب شد، در حالی که پیش از آن فقط 16 هزار و 843 کنتور نصب شده بود.
حاج رسولیها تاکید کرد: مطابق اولویت بندی انجام شده، در حال حاضر فقط چاه هایی که پس از سال ۸۵ حفر شده باشند پر و مسلوب المنفعه می شوند.
وی تصریح کرد: اعتبار امسال طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با افزایش چشمگیر از 300 میلیارد ریال در سال گذشته به چهار تریلیون ریال رسیده که حاکی از حساسیت مسئولان به این مساله مهم است.
طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورای عالی آب، اقدامات مشترک وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را نیاز دارد که به همراه وزارت نیرو باید در خصوص مدیریت مصرف آب پیاده شود.
بر اساس این طرح سال گذشته به میزان 475 میلیون متر مکعب، در چهار سال آینده به میزان 5.7 میلیارد متر مکعب و پس از 20 سال به میزان 110 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.