به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در شرایطی که چشم انداز رشد اقتصادی ضعیف جهان تبدیل به یک نگرانی شده است و حتی بر اهداف بانک جهانی درباره کاهش فقر تاثیر گذاشته است، "جیم یونگ کیم" - رئیس بانک جهانی - برای مقابله با این معضل راهکاری متفاوت دارد.

وی روز شنبه در حاشیه جلسه وزیران اقتصاد گروه بیست به سی‌ان‌بی‌سی گفت: "تمرکز ما بر سرمایه‌های دیگری است. در صورتیکه این سرمایه‌گذاری‌ها انجام شود، ما می‌توانیم به آمادگی کشورها در ۵، ۱۰ و یا ۱۵ سال آینده امیدوار باشیم. به خصوص سرمایه‌های انسانی برای ما اهمیت دارد."

وی همچنین به یک پژوهش انجام شده به وسیله بانک جهانی اشاره کرد که نشان می‌دهد افرادی که حقوق آن‌ها در صدک ۸۰ و ۹۰ قرار دارد از مسئله جهانی‌سازی کمترین بهره را برده اند. این افراد معمولا در طبقه میانی کشورهای پر درآمد قرار دارند.

اقتصاد آینده

آینده چه در اختیار هوش مصنوعی باشد و چه نیروی کار ماشینی، به باور "کیم" تنها ریشه کن شدن فقر می‌تواند آینده اقتصاد را روشن سازد.

در آوریل ۲۰۱۳ (۳۰ روز منتهی به ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲) بانک جهانی هدف جدید و بلندپروازانه ای را برای پایان دادن به فقر شدید را در نظر گرفت. هدف این بود که تا سال ۲۰۳۰ تنها ۳ درصد از جمعیت جهان باید حقوق کمتر از ۱.۲۵ دلار در روز داشته باشند.

کیم گفت: "اگر دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم رشد اقتصادی افزایش پیدا کند، هیچگاه به هدف خود نخواهیم رسید. به عبارت دیگر، اگر ساختار اقتصادی تغییر کند، چه کسی می‌تواند پیش‌بینی کند در آینده چه مسائل دیگری بر اقتصاد تاثیرگذار خواهند بود؟ ما باید تنها از آمادگی افراد و کشورهای فقیر برای رویارویی با این عوامل اقتصادی اطمینان حاصل کنیم."

انتخاب "پل رومر" به عنوان اقتصاددان ارشد بانک جهانی در راستای تفکر کیم مبنی بر تبدیل بانک جهانی به یک بانک اطلاعات بوده است.

کیم در این‌باره گفت: "نکته ای که رومر در بانک جهانی در پی آن بوده است این است که وی تئوری رشد اقتصادی درونی را ارائه داده است. به باور وی، هر کشور باید بر افراد جامعه خود -- به وسیله تعلیم دانش و مهارت‌ها -- سرمایه‌گذاری کند. به این صورت این کشورها به نوآوری‌هایی دست می‌یابند که می‌تواند در رشد اقتصاد تاثیرگذار باشد."

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.