به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ مقام‌های مالزی امروز -شنبه- اعلام کردند که توانسته‌اند یک طرح بمب‌گذاری علیه افسران ارشد پلیس را خنثی کرده و ۱۴ نفر را نیز در این رابطه بازداشت کنند.

به باور این مقام‌ها این ۱۴ نفر که در طول هفته گذشته بازداشت شدند، ممکن است با گروه داعش در ارتباط باشند.

«خالد ابوبکر» ناظر ارشد پلیس این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مظنونان شامل یکی از اعضای ارشد داعش می‌شود که پیش از این اقدام به استخدام «ابوغنی یعقوب» از اعضای شاخه مالزی داعش کرده بود. یعقوب در تاریخ ۱۷ آوریل در سوریه کشته شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «بر اساس جست‌وجو‌های انجام شده،‌ پلیس موفق به کشف مواد منفجره به وزن یک کیلوگرم شده است. این مواد قرار بود در حمله از پیش طراحی شده، علیه افسران پلیس سلطنتی مالزی استفاده شود.»

آژانس‌های امنیت مالزی، در حال مقابله با گسترش داعش میان جمعیت اکثریت مسلمان این کشور هستند.

چند ماه پیش، مقام‌های مالزیایی تخمین زدند که حدود ۵۰ شهروند این کشور به گروه داعش در سوریه و عراق پیوسته‌اند.

خالد افزود که به باور پلیس،‌ عضو بازداشت‌شده ارشد ۴۹ ساله در ایالت شمالی «کداه» یک استخدام کننده ارشد بوده و مسئولیت تنظیم سفرهای اعضای این گروه به سوریه را بر عهده داشته است.

یک زن ۴۳ ساله که گمان می‌رفت که به فیلیپین رفته تا به گروه «ابوسیاف» وابسته به داعش در جنوب این کشور بپیوندد نیز در حمله جداگانه ای در ایالت «پراک» دستگیر شده است.

۱۲ نفر دیگر از بازداشت شدگان در حملات جداگانه و در مناطق مختلفی چون پایتخت این کشور دستگیر شدند. به گفته خالد این دستگیر شدگان همگی به واحد‌های مشابهی تعلق دارند.

یکی از مظنونان،‌ «محمد وندی محمد جدی» است که گفته می‌شود، دوره‌های ساخت بمب را تحت نظر یک مقام داعشی در سوریه گذرانده است.

این ۱۴ نفر از مظنونان بین ۲۰ تا ۴۹ سال سن داشته و شامل آشپز، مکانیک،‌ جوش‌کار و دانشجو می‌شوند.

پلیس هنوز هیچ کدام از این بازداشت‌شدگان را شناسایی نکرده است.

«احمد زاهد حمیدی» معاون نخست‌وزیر مالزی گفت که در سال جاری میلادی پلیس این کشور توانسته است طرح‌های داعش برای ربودن مقام‌های مالزیایی را خنثی کند.

در حالی که القاعده و داعش تاکنون شماری از شهروندان مالزی را استخدام کرده‌اند اما حملات عمده و مهمی از سوی هیچ کدام از این گروه‌ها در این کشور انجام نگرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.