به گزارش نامه، علی لاریجانی در تازه ترین گفت‌وگوی خود بازهم نشان داد که اختلاف عمیقی میان او و احمدی نژاد بر قرار است تا مشخص شود اتوبان احمدی نژاد - لاریجانی یک طرفه است.

رئیس مجلس دهم در مورد تفاوت دولت احمدی نژاد و روحانی گفته است:« دولت قبلی واقعا از یک آشفتگی در تصمیم‌گیری برخوردار بود. فکر می‌کنم مشی خیلی دقیقی را مخصوصا در حوزه اقتصادی دنبال نکرد. قانون‌گریزی زیادی داشت، به‌طوری که ما در هیأت تطبیق به یک رقم غیرقابل تصوری در رد مصوبات دولت رسیدیم و مجبور بودیم آن مصوبات را رد کنیم بعد که تبعیت نمی‌کردند مجبور شدیم یک قانون دیگری بگذرانیم. یعنی ما با یک پدیده عجیب و غریبی مواجه بودیم. نکته دیگر آنکه دولت گذشته آشفتگی سیاسی را دامن می‌زد. اگر رئیس یک خانواده خودش تحریک‌کننده باشد با وجودی که در خانواده روابط عاطفی وجود دارد خانواده به هم می‌ریزد. در حکومت روابط عاطفی وجود ندارد، اگر رئیس دولت تحریک‌آمیز کار کند، کشور به دسته‌بندی‌ها و اختلافات زیادی می‌رسد و حتما آشفتگی سیاسی ایجاد می‌شود. در دولت فعلی ما اینها را خیلی نداریم یا خیلی کم داریم. از نظر قانون‌گرایی دولت آقای روحانی خیلی مقید است. شهادت می‌دهم که کار هیأت تطبیق ما کساد است. مصوبات هیأت دولت که می‌آید با قانون منطبق است. شاید موارد جزئی که اعلام می‌کنم خلاف قانون است یکی دو مورد در ماه باشد حال آنکه در دولت قبل موقعی می‌شد که ۱۷-۱۶ مورد را رد می‌کردیم. از نظر ایجاد آرامش هم تلاش آقای روحانی و دولت‌شان این بود که ایجاد آرامش کنند و این کمک می‌کند که ذهن‌ها روی مساله اصلی کشور متمرکز شود. بنابراین به نظرم دو جنس دولت است و خیلی با هم متفاوتند. در مجموع خیلی باید به مغزم فشار بیاورم که نقطه مشترک پیدا کنم.»

همانطور که مشاهده می‌کنید لاریجانی دوران احمدی نژاد را دوران آشفتگی می‌نامند و از دولت روحانی به عنوان دولت آرامش یاد می‌کند.این نکته نشان می‌دهد که رئیس دستگاه قانون گذاری کشور چه روزهای سختی را با احمدی نژاد سپری کرده است. نمونه بارز آن یکشنبه سیاه معروف در مجلس نهم بود. جدال لفظی احمدی نژاد و لاریجانی تا مدت‌ها نقل محافل سیاسی و مردم بود.

لاریجانی امروز بهتر از هر فرد دیگری تفاوت احمدی نژاد و روحانی را درک می‌کند. رئیس دولت یازدهم به واسطه حضور ۲۵ ساله در پارلمان به خوبی به شرایط مجلس و دولت آگاه است و می‌داند که دولت برای پیش برد اهداف خود احتیاج به مجلس دارد به خاطر همین تلاش می‌کند کمترین تنش را با پارلمان داشت. دولت روحانی متشکل از وزرایی است که سال‌ها سابقه حضور در سطح اول کشور چه مجلس و چه دولت را در کارنامه خود دارند و همین باعث شده است تا قوانینی که تدوین می‌کنند کمترین تناقض را با قوانین جاری کشور داشته باشند.

احمدی نژاد درست برخلاف روحانی بود. او که بدون سابقه حضور در دولت به عنوان وزیر یا حضور در مجلس به عنوان نماینده به قدرت رسیده بود، بدون توجه به رابطه دولت و مجلس سعی می‌کرد تصمیمات خود را بر اساس تمایلات شخصی بگیرد نه قانون. وزرای دولت هم تجربه چندانی به در امر قانون گذاری و کشور داری نداشتند و همین امر باعث شده بود ما شاهد اوج گیری اختلافات دولت و مجلس باشیم. حتی کار به جایی رسیده بود که احمدی نژاد اعلام کرد که « دگیر مجلس در راس امور نیست.»

برای لاریجانی که تجربه کار با احمدی نژاد داشته است. دولت روحانی، یک دولت مطلوب است. دولتی که رعایت قانون بیش از هر مسئله دیگری برایش اهمیت دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.