امروز بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی جهان در اهواز افتتاح می‌شود؛ سرزمین موج‌های خاکی. همه جا تعطیل است که به تفریح‌تان برسید. مجموعه‌ای مفرح از سرسره خاکی گرفته تا اسکی روی خاک و چندین امکانات خاکی بی نظیر دیگر. اینها مطالب طنزی هستند که اهوازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌کنند. برخی نیز که اغلب مسوولان پایتخت نشین را در کوتاهی نسبت به رسیدگی به وضعیت خاکی اهواز مقصر می‌دانند پیام‌های طنز دیگری از قبیل «تمامی ادارات و مدارس تهران به دلیل گرد و خاک خوزستان فردا و پس‌فردا تعطیل است» را منتشر می‌کنند.

به گزارش انتخاب، هر کسی به نوعی معترض است. بعضی نیز نقدشان را به سمت استاندار گرفتند و با کنایه گفتند به دلیل شرایط مساعد در اهواز واردات شترهای اروندی به صحرای اهواز آغاز شد. هوای اهواز از مرز خاکی شدن گذشته و به گِل رسیده. واکنش مردم در برابر خاکی شدن مثل همیشه با طنزهای تلخی همراه بود. مهدی یراحی خواننده مشهور اهوازی نیز ترانه‌ای با نام خاک را دوباره در کانالش منتشر کرد؛ ترانه‌ای که با این ادبیات آغاز می‌شود: «هوا هر روز بدتر، آب کمتر، تمام کار مردم انتظاره».

از روز شنبه اهواز و چند شهرستان دیگر خوزستان گرد و غباری با غلظت ٩ هزار و ٩٧٧ میکروگرم بر مترمکعب را که ٦٦ برابر حد مجاز بود تجربه کردند. به دلیل نبود دید کافی و گرد و غبار شدید پروازهای فرودگاه اهواز کنسل شدند. سردرگمی مسافران مخصوصا مسافرانی که برای درمان قصد سفر داشتند نگرانی را میان آنها افزایش داد. مدارس برخی شهرهای خوزستان نیز مثل همیشه دیرهنگام تعطیل شدند. پس از آن مدیریت بحران استان از وقوع گرد و خاک شدید دیگری در روز یکشنبه و دوشنبه خبر داد و اعلام کرد روز دوشنبه به دلیل شدت گرد و غبار کلیه ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس ١٥ شهرستان آبادان، اهواز، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، بستان، هویزه، سوسنگرد، امیدیه، رامشیر، شوش، کارون، باوی، حمیدیه و رامهرمز در روز دوشنبه (٣ اسفند ماه) تعطیل خواهند بود.

دانش‌آموزان سرگردان

ناظران بارها با قاطعیت اعلام کردند که ارتباط بین افزایش بروز سرطان ریه و آلودگی هوا وجود دارد. در خوزستان دومین علت مرگ، سرطان است. سرطان با ١١ درصد از علل مرگ و میر استان در جایگاه دوم بعد از بیماری‌های قلب و عروق است. از دیگر سو وجود گرد و غبار بر روند طبیعی زندگی مردم نیز خلل ایجاد کرده است. مردم اهواز همواره از تعطیلی دیرهنگام و تعطیل نکردن مدارس از سوی نهادهای مربوطه گله‌مندند. یکی از معلم‌های مقطع ابتدایی در دهستان آهودشت از بخش شاوور شهرستان شوش در گفت‌وگو با «اعتماد» توضیح داد: یا مدارس را تعطیل نمی‌کنند یا در ساعات پایانی مدرسه اعلام می‌کنند که مدرسه را تعطیل کنید. این معلم ضمن ابراز نارضایتی از چنین وضعیتی افزود: در چنین شرایطی مسوولان چگونه انتظار دارند معلم‌ها بهترین آموزش را دهند و دانش‌آموزان بهترین بازدهی را از این آموزش داشته باشند؟ اصلا توان درس دادن وجود ندارد. همه سر و وضع‌مان خاکی شده و انتظار بیجا از ما واقعا عذاب‌آور است.

بر اساس آنچه مسوولان مطرح می‌کنند استانداری تنها نهادی است که در خصوص تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری می‌کند اما حسب قانون هرگاه میزان آلاینده‌های هوا از حد مجاز بیشتر شود باید مدارس تعطیل شوند اما ظاهرا این قانون در خوزستان تغییر کرده و همچنان کسی گردوخاک را جدی نگرفته است. همزمانی این اتفاق با روزهای تبلیغات انتخابات مجلس موجب شد تا شهروندان خوزستانی بار دیگر بر تعلل نمایندگان این استان در تخصیص و تصویب اعتبار برای مقابله با ریزگردها گلایه کنند و بر طبل ناتوانی آنان بکوبند. برخی نامزدهای انتخاباتی نیز از فرصت استفاده کرده و کلیپ‌های تبلیغاتی در خصوص گرد و غبار را منتشر کردند. برخی ستادهای انتخاباتی نیز برای جذب آرای مردم به جای پوستر و تراکت، «ماسک» توزیع کردند.

توفان گرد و غبار روز شنبه باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در ٩ شهرستان از این استان شد. پارسال نیز در اواخر بهمن و اوایل اسفند خوزستان شاهد توفان‌های شدید گرد و غبار بود و شدت آلودگی هوا به حدود ٧٠ برابر حد مجاز رسید.

منشأ ریزگرد داخل و خارج

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان دیروز اعلام کرد به دلیل ورزش باد شدید و توفان، میزان آلودگی هوا در شهرهای خوزستان ناسالم گزارش شده است.

در کانال تلگرامی معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام شد که گرد و غبار از دو کانون خارجی و داخلی منشأ گرفته و آشفتگی وزش باد موجب فعال ساختن کانون گرد و غبار در جنوب شرقی استان خوزستان و نیز فعال شدن کانون‌های گرد و خاک در عراق شده است. کانون گرد و خاک جنوب شرقی خوزستان در محدوده شهرستان‌های هندیجان، رامشیر و ماهشهر واقع است.

در این مناطق که پس از شناسایی، در برنامه نهایی مقابله با گرد و غبار گنجانده شده‌اند، کار تثبیت خاک و نهال‌کاری از چند ماه پیش توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع آغاز شده که دو ماه قبل در آخرین سفرم به خوزستان از آن بازدید کردم و تلاش می‌کنیم با تامین اعتبارات بیشتر، گسترش یابند.

در مورد کانون‌های خارجی، متاسفانه به خاطر شرایط ناامن و جنگ‌زده عراق، امکان اجرا وجود ندارد؛ چنانچه در سوریه و عربستان هم مشکل داریم.

ابتکار در ادامه پیام تلگرامی‌اش گفت البته با پیگیری‌های ایران، قطعنامه تنظیم برنامه جهانی مقابله با گرد و غبار در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده و حتما از آن طریق موضوع منشأ خارجی را دنبال می‌کنیم. بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، این پدیده روز دوشنبه شش استان از جمله تهران را درگیر خواهد کرد.

محیط زیست خوزستان هم در این خصوص اعلام کرد: روز شنبه میزان گرد وغبار در اهواز به ۹ هزار و ۹۷۷ میکروگرم بر مترمکعب رسید. در این زمان شدت گرد و غبار در سوسنگرد چهار هزار و ۳۲۵ میکروگرم بر مترمکعب، ماهشهر ۴۳۵ میکروگرم برمترمکعب، بهبهان ۲۴۲ میکروگرم بر مترمکعب و دزفول ۳۲۰ میکروگرم برمترمکعب است. میزان گرد و خاک بر اساس استانداردهای رایج ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

افزایش مصرف آب

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز در خصوص پدیده گرد و خاک گفت: میزان مصرف آب شهروندان در روزهای وقوع گرد و خاک در این شهرستان افزایش یافته است و به همین دلیل تماس‌های زیادی مبنی بر کاهش فشار در برخی مناطق اهواز داشته‌ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز توضیح داد: پیش‌بینی ما این است که بر اثر گرد و خاک اخیر به حدود ١٠ درصد از سطوح زیر کشت غلات استان که در مرحله دانه‌بندی و خوشه هستند، خسارت وارد شود و به عبارتی تولیدات کشاورزان خوزستان به این دلیل کاهش پیدا می‌کند.

پل‌هایی که در خاک ناپدید شدند

کوچه‌های اهواز در سکوت غلیظی به سر می‌برند و طرح‌هایی که باد بر خاک‌های روی زمین نقش بسته بود گویی این شهر سال‌ها رنگ انسان ندیده. گرد و خاک حتی پل‌های معروف اهواز را بلعید. آدم‌های سردرگریبانی را می‌بینی که هر کدام کنار دیواری را گرفته و سرفه‌کنان در حال گریختن به گوشه‌ای هستند. اهواز سال‌ها درگیر پدیده گرد و خاک است و همچنان اعتبارات مشخصی برای بهبود این وضعیت از سوی سازمان‌های مربوطه اتخاذ نشده است. این امر موجبات نارضایتی مردم از نمایندگان و دولت را به بار آورده است. باید دید آیا ابتکار از سوی دولت و نظارت نمایندگان جدید مجلس می‌توانند این مشکل را به سرانجامی نیک برسانند؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.