شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه خراسان

  • رایزنی برای جذب دومین خودروساز

    دنیای اقتصاد، رها بخشایش- شورای گفت‎وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در اولین روز کاری هفته جاری درحالی برگزار شد که استاندار در این جلسه از رایزنی‏های انجام شده با وزیر صنعت، معدن و تجارت برای راه‏اندازی خط تولید یکی از خودروهای پرتیراژ سایپا که در آینده تولید خواهد شد و نیز انتقال حساب‏های ایران‏خودرو خراسان رضوی به استان خبر داد. علیرضا رشیدیان با بیان اینکه درحال حاضر در خراسان رضوی فقط ایران‏خودرو را داریم، به اهمیت ایجاد خط تولید سایپا در استان با توجه به ظرفیت‎های موجود اشاره و اظهار کرد: در این زمینه مکاتباتی با وزیر صنعت داشتیم و این امر را از مدیریت سایپا نیز پیگیری کرده‎ایم.

  • چالش‎ها و راهکارهای احیای صنایع

    عبداله یزدان‌بخش
    عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی

    با توجه به مشکلات ایجاد شده در بخش صنعت کشور، برای احیای این بخش‏ باید حمایت‏هایی صورت گیرد، به‌عنوان مثال نکات ذیل عوامل و مواردی است که درصورت توجه و اقدام موثر در اجرا، نیازهای صنعتی این موجود نیمه‌جان احیا خواهد شد. صنعت به تکنولوژی و ارتباط با خارج از کشور وابستگی دارد که آن هم به دلایل مختلف تا این لحظه به‌طور کامل نتیجه نگرفته است. صنعت به قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی و عملی در مسیر حرکت خود نیاز دارد که قوانین هم بیش از پیش دست و پا گیر و مخل حرکت و حتی سرعت شده است.

  • ۵۷ درصد مصارف برق در بخش کشاورزی

    دنیای اقتصاد، ورشان بزازان- مدیرعامل شرکت برق خراسان رضوی درخصوص طرح‌های اجرا شده این شرکت در حوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی ۱۴ طرح مختلف اجرا شده است. محمدحسن متولی‌زاده با بیان اینکه از محل اجرای این طرح‌ها ۲۶۰ میلیاردتومان صرفه‌جویی شده است، گفت: در زمان دولت یازدهم ۲۴۰ میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری رسیده است و ۲۹۰ میلیارد تومان پروژه نیز در دست اجراست که تا دو سال آینده بهره‌برداری خواهد شد.

    ۶. ۸ درصد میزان تلفات برق درسال ۹۴

    مدیرعامل شرکت توزیع برق مشهد مهمترین دستاورد در خراسان بزرگ را هماهنگی بین ارگان‌های مختلف حوزه برق دانست و گفت: این هماهنگی برای ما دستاوردهای فراوانی به همراه داشته است.

  • تجاری‏سازی مولدهای انرژی ساخت ایران

    دنیای اقتصاد- شرکت دانش‏بنیان نیان‏الکترونیک با تجاری‏سازی مولدهای انرژی ساخت ایران به‌ویژه در حوزه مخابرات علاوه بر تأمین بخشی از نیاز داخل، محصولات خود را به کشورهای آسیای میانه، آفریقا و آمریکای لاتین صادر می‎کند. مدیرعامل شرکت نیان‌الکترونیک در گفت و گو با برنامه «ساخت ایران» که از خبر سراسری شبکه یک سیما پخش می شد، ساخت کانورتور توان بالای نیروگاه‏های بادی و اینورتر سلول خورشیدی را از دیگر فعالیت‎های این شرکت دانش‏بنیان مستقر در شهرک صنعتی توس مشهد برشمرد و اظهار کرد: بیشترین محصولی که تجاری‏‎سازی کرده‏ایم در حوزه مخابرات کاربرد دارد.

  • پیامک وارده - ۸ شهریور ۹۵

    تدبیر و امید برای ما کشاورزان وعده و وعید بود و تسهیلات اعلام‌شده دولت به شهر زلزله‌زده وکویری طبس در خراسان جنوبی نرسید و ماورشکسته از قبض‌های برق‌، نفس‌های آخر را می‌کشیم.

    احسان‌بخش- ۲۹۸۶. . . ۰۹۱۵

    .
  • تلاش جدی برای حضور درتصمیم‌گیری‌های اقتصادی

    دنیای اقتصاد، گروه اقتصاد- با طرح شکایتی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و با استفاده از آیین‌نامه اجرایی که بعد‌ها توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت اصلاح شد موضوع ابطال انتخابات اتاق اصناف مشهد از حدود دو سال پیش کلید خورد. این آیین‌نامه اجرایی موجب شد تا رأی دیوان عدالت اداری کشور در دو مرحله بدوی و تجدید نظر به نفع شاکی مبنی بر تجدید انتخابات اتاق اصناف مشهد صادر شود. از مدت زمان برگزاری انتخابات و فعالیت هیات رئیسه جدید دو سال گذشته و طی این مدت عملکرد هیات رئیسه جدید با مدیریت‌های قبلی متفاوت است.

  • تحویل ۲۱ هزار تخت بیمارستانی تا پایان کار دولت یازدهم

    ایسنا- وزیر بهداشت گفت: تا پایان کار دولت یازدهم ۲۱ هزار تخت بیمارستانی تحویل خواهیم داد. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اعتماد مردم به پزشکان و تعابیری که مقام معظم رهبری هنگام ترخیص از بیمارستان برای جامعه پزشکی و پرستاری به‌کار برده‌اند، گفت: کسانی که از اموال بیت‌المال در جهت روشنگری هزینه می‌کنند، مراقب باشند تعابیری به‌کار نبرند که به صلاح امنیت و سلامت جامعه نیست. وی که در مراسم گرامی‌داشت روز پزشک و داروساز که در محل تالار ابن سینای مشهد برگزار شد، سخنرانی می‌کرد، با بیان اینکه در برنامه تحول سلامت کارهای ارزشمندی انجام شده است، تصریح کرد: تا پایان دولت ۲۱ هزار تخت بیمارستانی تحویل خواهیم داد، درحالیکه طی ۲۰ سال گذشته درمجموع کشور هر سال ۱۸۰۰ تخت تحویل داده می‌شده است.

  • دولت یازدهم بازدارنده، دولت دوازدهم پیش برنده(بخش اول)

    حمیدرضا موحدی‌زاده
    فعال سیاسی اصلاح طلب

    بزرگداشت هفته دولت و مقام والای شهیدان رجایی و باهنر، فرصت و پنجره‌ای برای گوش سپردن به نظرات و درددل‌های مردم و کارشناسان و انعکاس خدمات دولت در راستای رفع موانع رشد و پیشرفت جامعه و بسترسازی برای ارتقاء رفاه و توسعه اقتصاد کشور گشوده است. دولت یازدهم که برآمده از خواست و مطالبات اکثریت شهروندان آگاه است باعنوان «دولت تدبیر و امید» آخرین سال از دوران ۴ ساله‌اش را سپری می‌کند. در طول ۳ سال گذشته به لطف پروردگار حکیم و با اتخاذ راهبرد امید به تغییر و تدبیر صحیح و اصلاح امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی در سایه اعتدال و عقلانیت، فرصت‌های خوب و امیدبخشی را پیش روی ملت ایران، زنان، مردان و نسل جوان قرار داده است.

  • سلامت را نمی‌خواهند پاسخ گفت...

    دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- ۲۶ سال از کوچ خالق قاصدک، زمستان و دریچه ها گذشت، چهارم شهریور امسال نیز همچون سال‌های گذشته دوست‌داران مهدی اخوان ثالث با حضور بر سر مزار او یاد و خاطره‌اش را گرامی داشتند. به گفته برگزارکنندگان، این مراسم بدون اعتبارات مالی و بی‌هیچ اطلاع‌رسانی رسمی و باحضور خودجوش علاقمندان به این شاعر نام آشنا برگزار شد. مزدک اخوان ثالث فرزند م. امید نیز در این مراسم حضور داشت.

    در محضر شعر سخن گفتن کار بیهوده‌ای است

    مدیر موسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی با بیان ضرب‌المثلی فرانسوی سخنان خود را آغاز کرد: «شعر سخنی است که می‌رقصد و نثر سخنی است که راه می‌رود» محمدجعفر یاحقی در آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی اخوان ثالث گفت: در محضر شعر سخن گفتن کار بیهوده‌ای است.

  • تابلوهایی که مرهم دردمندان شد

    دنیای اقتصاد، گروه فرهنگ و هنر- اولین نمایشگاه نقاشی هنرآموزان هنرکده معتمدی با عنوان «عمارت مهر» از ۳۱ مرداد تا ۳ شهریورماه سال جاری در محل نگارخانه جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد. به گفته مدیرعامل موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان، تمامی عواید حاصل از فروش تابلوها که ۵۱۸ میلیون ریال بود، به کودکان مبتلا به سرطان اهدا شد. احمد یزدان‌پناه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ادامه داد: زمانی‌که یک کودک به سرطان مبتلا می‌شود، در این هنگام یک موسسه حمایتی تلاش می‌کند بحران‌های ایجاد شده را شناسایی و برای هرکدام راه‌حل‌های تخصصی ایجاد و آن را در قالب خدمات به آنان ارائه کند.

  • روستای زیبای ریاب

    روستای ریاب در پنج کیلومتری شهرستان گناباد واقع شده است. بافت روستای ریاب به دوره قاجار بازمی‌گردد. این روستا دارای چند مرکز بوم اقامتی، حمام تاریخی، آب‌انبار و بادگیر است. روستای ریاب هدف گردشگری علاقه‌مندان زیادی از داخل و خارج کشور است.

    .
  • واژه‌نامه غزل‌های حافظ با یادداشت‌ها و حواشی مهدی اخوان ثالث

    کتاب واژه‌نامه غزل‌های حافظ توسط مرحوم حسین خدیوجم به رشته تحریر درمی‌آید. نسخه‌ای از این کتاب نزد مرحوم مهدی اخوان ثالث بوده و او نکات و یادداشت‌هایی را در حاشیه این کتاب می‌نویسد، تا اینکه چندی پیش نیما تجبر، به این کتاب دسترسی می‌یابد و آن را مجددا به همراه یادداشت‌های اخوان ثالث بازنویسی می‌کند. این کتاب در سال ۱۳۹۳ توسط انتشارات زوار در ۲۲۴ صفحه وارد بازار کتاب شده است.

    .
  • نامه گروهی از فعالان حوزه موسیقی به رئیس‌جمهور

    دنیای اقتصاد- هیأت مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی خراسان رضوی، نامه‌ای را خطاب به رئیس‌جمهور منتشر کرده‌اند. این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار روزنامه «دنیای اقتصاد» قرار گرفته است، اینگونه آغاز می‌شود: «کار خود را به خداوند وامی‌گذارم که او نسبت به بندگان بصیر و بیناست (سوره غافر آیه ۴۴) هنر موسیقی،‌ تلفیقی از دانش‌، اندیشه و فطرت خدادادی است که مظهر فطرت خدادادی، در درجه اول، حنجره انسان‌ها و در درجه دوم، سازهایی است که به دست انسان‌ها ساخته شده است. پس می‌بینید که پایه،‌ پایه‌ الهی است.

  • نمایش مورچه‌ای به نام موری

    دنیای اقتصاد- نمایش مورچه‌ای به نام موری به کارگردانی محمد جهانپا از یکم تا دوازدهم شهریورماه، ساعت ۱۸در تماشاخانه اشراق میزبان علاقمندان به هنر تئاتر است. نویسنده نمایش مورچه‌ای به نام موری عماد نصرآبادی است و مجتبی شفیعی، محمد اسلامی، کوروش خلیلی‌پور، محسن شهرکی، یوسف سلطانی، محمدرضا علوی، جواد محمدزاده و امیراحسان امیرپور در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. تلفن رزرو: ۰۹۳۹۴۲۷۲۷۲۶ و رزرو اینترنتی از طریق سایت: www. mashhadgishe. i است. تماشاخانه اشراق در بلوار هاشمیه، بین هاشمیه ۲۰ و ۲۲، حوزه هنری خراسان رضوی واقع شده است.

  • رویکرد مثبت اما ناکام

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- چهاردهم اسفند ماه ۹۲ بود که با موافقت هیأت وزیران، سرانجام پس از کش و قوس‎های حدودا هفت ماهه، علیرضا رشیدیان برای تصدی کرسی استانداری خراسان رضوی معرفی شد تا تکلیف نماینده عالی دولت در خراسان رضوی که یکی از حساس‎ترین استان‎‏های کشور محسوب می‎شود، مشخص و رشیدیان جایگزین فروزان‎مهر شود. روزنامه «دنیای اقتصاد» که سال گذشته به بهانه هفته دولت در پرونده‎ای با نام «آزمونی برای مردان تدبیر» عملکرد ۵۸۰ روزه استانداری خراسان رضوی را در حوزه‏های مختلف بررسی کرده بود، حالا در آستانه چهارمین سال فعالیت دولت یازدهم، نگاهی به عملکرد یک ساله نماینده عالی دولت در این استان انداخته و به بررسی تحقق وعده‎های رشیدیان و پروژه‏های در حال اجرا و جدید استان با تمرکز بر حوزه اقتصاد پرداخته است.

  • ۳۷۰۰ روستا به شبکه آب شرب بهداشتی متصل شده‎اند

    دنیای اقتصاد- وزیر نیرو گفت:۳۷۰۰ روستا در سطح کشور از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون به شبکه آب شرب بهداشتی متصل شده‎اند. به گزارش ایرنا، حمید چیت‏چیان در مراسم بهره برداری بزرگترین تصفیه‎خانه شرق کشور در مشهد در جمع خبرنگاران خدمت‎رسانی به روستاها و ارتقاء سطح رفاه روستائیان را از مهم‎ترین رویکردهای دولت یازدهم و افزود: در همین چارچوب ظرف سه سال اخیر ۳۷۰۰ روستا به شبکه آب شرب سالم متصل شدند و بر اساس برنامه‏ریزی امسال نیز افزون بر دو هزار روستا در سراسر کشور از شبکه آب شرب بهداشتی بهره‏مند می‎شوند.

  • افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۳ پروژه آموزشی، رفاهی و پرورشی در هفته دولت

    دنیای اقتصاد- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در هفته دولت بیش از ۲۰ پروژه در قالب خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر به دانش‌آموزان و معلمان استان به بهره‌برداری رسید.

    به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، سیدجواد حسینی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به‌ویژه شهید رجایی، نهادهای دولتی را ابزار مهمی در خدمت‌رسانی به عموم جامعه دانست و گفت: در شرایطی که دولت در سخت‌ترین دوران مالی پس از انقلاب اسلامی، زمام اداره امور کشور را در دست گرفت ما شاهد بودیم که با تکیه بر خرد و تدبیر و عقلانیت، کشور به سمت پیشرفت گام برداشت و امروز قدم به قدم در مسیر توسعه حرکت می‌کنیم.

  • شهرک صنعتی سوغات در مشهد راه‌اندازی شود

    دنیای اقتصاد: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد راه‏اندازی شهرک صنعتی سوغات را در مشهد مطرح کرد.

    به گزارش ایسنا، رضا رحمانی در جلسه شورای اداری استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: اینکه بخش عمده‌ای از سوغات مشهد را اجناس چینی تشکیل می‌دهد یک عیب به شمار می‌رود، باید تولید خوشه‌های زعفران و نبات به عنوان سوغات استان و مشهد توسعه یابد. وی افزود: اتفاقات خوبی در بحث بازار سوغات در مشهد در حال رخ دادن است و این موضوع در حوزه اشتغال‌زایی نیز می‌تواند بسیار موثر باشد؛ باید توجه کرد که سرمایه‌گذاران زیادی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در مشهد هستند.

  • فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌‌ای در چارچوب قانون است

    دنیای اقتصاد- معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌‌ای دارای مجوز و در چارچوب قانونی است. به گزارش ایسنا، علی غفوری مقدم با بیان این مطلب، اظهار کرد: فعالیت شرکت‌ها کاملا قانونی و ضابطه‌مند است و مانند هر فعالیت دیگری امکان تخلف در آن وجود دارد و باید توجه داشت که این باعث نمی‌شود کلیت موضوع زیر سوال رود چرا که برگرفته از قانون است. وی افزود: کمیته‌ای متشکل از پلیس فتا، پلیس اماکن، سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین اداره اصناف در استان بر فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای نظارت دقیق دارند و چنانچه مجموعه‌ای حتی شعبه‌ای جدید بدون مجوز ایجاد کند با آن برخورد می‌شود.

  • چنگال اعصاب در سفره جان

    دنیای اقتصاد، احسان صمدی فروشانی، صبا محمدپور- در شماره‌های قبل تاثیر تغذیه بر اعصاب را بررسی کردیم و اینکه چگونه تغذیه باعث می‌شود اعصابی آرام و خوب داشته باشیم. به‌طور خلاصه بیان کردیم که برخی مواد مغذی برای توسعه و عملکرد درست دستگاه عصبی، ضروری هستند و کمبود ویتامین‌های گروه ب باعث ایجاد اختلالات عصبی مانند اضطراب شدید، افسردگی، عصبانیت و فشار عصبی می‌شود. اضطراب شدید و ناراحتی عصبی دائمی، اغلب ناشی از کمبود ویتامین‌های گروه ب به‌خصوص تیامین (ویتامین ب‌یک) است و اگر رژیم غذایی شما سرشار از مواد نشاسته‌ای (کربوهیدرات‌ها) باشد، عواقب کمبود ویتامین شدیدتر و بیشتر خواهد بود.

  • برفک دهان در نوزادان

    محمدرضا اصفهانی
    کارشناس تغذیه و پژوهشگر

    برفک دهان در نوزادان (کاندیدیاز اوروفارنکس) یک وضعیت پزشکی است که در آن قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس در دهان و گلو وجود دارد. کاندیدا به‌طور طبیعی در دهان، دستگاه گوارش و پوست بسیاری از افراد سالم وجود دارد. سیستم ایمنی و باکتری‌های طبیعی بدن در تعادل هستند و هنگامی‌که این تعادل قطع شود، می‌تواند سبب رشد بیش از حد قارچ کاندیدا شود و باعث برفک، عفونت قارچی دهان و گلو شود. عوامل دیگری برای ایجاد برفک در نوزادان مانند برفک واژن، منطقه پوشک و چین ناخن دخالت دارند.

  • غذاهایی که شما را سیر نمی‌کنند (بخش اول)

    سیدعارف مومنی
    کارشناس تغذیه

    گفته می‌شود سوپ به کاهش وزن موثر و سریع کمک می‌کند؛ بله درست است اما هنگامی که خودتان سوپ را درست کنید. معمولا سوپ‌های آماده حاوی سدیم بیشتری نسبت به غذاهای دیگر هستند. این سدیم باعث می‌شود تمایل بیشتری به خوردن پیدا کنید. هنگامی که گرسنه هستید و این غذاها را مصرف می‌کنید، قندخونتان ناگهان بالا رفته و سپس افت می‌کند و حتی بیش از پیش گرسنه می‌شوید! در اینجا با غذاهایی که ضررشان بیشتر از منفعت‌شان است آشنا می‌شوید.

    پنیر

    علاقه به پنیر به زمان کودکی‌مان بازمی‌گردد.

  • توسعه از مسیر تمرکززدایی

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- اتاق بازرگانی خراسان رضوی در آخرین روز کاری هفته گذشته میزبان نشست مشترک فعالان اقتصادی استان و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود که در این جلسه بر لزوم تفویض اختیارات به مدیران استانی، تغییر رویکرد مدیران برای جلب رضایت توده مردم بدون توجه به آثار بلندمدت آن، تدوین سند راهبردی صنعت، اصلاح ساختارهای حاکمیتی انجام جراحی‏های اقتصادی در حوزه بانک‎ها و . . . تأکید شد.

    اتمام پرداخت تسهیلات احیای صنایع تا پایان شهریور

    قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید در این جلسه از اتمام پرداخت تسهیلات احیای صنایع کوچک و متوسط تا پایان شهریور سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه به ۳۰۰ واحد تولیدی تسهیلات پرداخت می‏شود اما عملکرد خراسان رضوی در این زمینه در مقایسه با سایر استان‏ها پایین‏تر است.

  • شیخ حسنعلی نخودکی؛ عارف خادم

    رضا سلیمان نوری
    کارشناس‌ارشد ایران‌شناسی و خراسان‌پژوه

    عرفان یکی از علوم اسلامی است که در نزد ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. این ویژگی نزد خراسانیان دوچندان می شود تا حدی که در تمامی قرون گذشته عرفای این خطه سرآمد اهل معنا نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام بوده اند. بزرگانی که خدمت به خلق را برترین و بزرگترین عبادت دانسته و در این راه هر سختی را به جان می خریدند. یکی از شناخته‌شده ترین این افراد در قرن معاصر کسی جز شیخ حسنعلی مقدادی اصفهانی معروف به نخودکی نیست.

  • افزایش ۱۵۰ درصدی ترانزیت ریلی کالا در خراسان رضوی

    ایرنا- مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی گفت: ترانزیت ریلی کالا از طریق راه‏آهن سرخس نسبت به سال گذشته ۱۵۰ درصد افزایش داشته است. محمدهادی ضیایی‎مهر با بیان اینکه سهم خراسان رضوی از ترانزیت ریلی کالا در کشور ۸۵ درصد است، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد صادرات ریلی کشور نیز به آسیای مرکزی از ایستگاه‎های راه‎آهن خراسان رضوی انجام می‏شود. وی ادامه داد: سال گذشته از مجموع ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بار جابه‌جا شده دراستان، دومیلیون و ۳۰۰ هزارتن مربوط به حمل‏ونقل بین‎المللی شامل ترانزیت، صادرات و واردات کالا بوده است؛ با وجود ثابت بودن تعرفه حمل بار ترانزیتی در راه‎آهن ایران از سال ۸۷ تاکنون، برای تشویق مشتریان به استفاده از خطوط ریلی کشور، تخفیف‏های تشویقی ۱۵ تا ۵۰ درصدی تعیین شده است.

  • ۱۵۴ طرح کشاورزی در خراسان رضوی به بهره‎برداری رسید

    ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در هفته دولت امسال ۱۵۴ طرح کشاورزی با هزینه ۱۱۴ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۲۰۰ نفر در این استان به بهره‏برداری رسید. مجتبی مزروعی ادامه داد: صادرات بخش کشاورزی استان در دو سال اخیر از ۳۵ به ۴۵ درصد رسیده که رشد ۱۰ درصدی را نشان می‏دهد.

    .
  • وجود ۶۴ معدن غیرفعال در خراسان شمالی

    ایسنا- سرپرست امور بهره‎برداری معادن خراسان شمالی از وجود ۶۴ معدن غیرفعال در این استان خبر داد. مهدی مهدی‌زاده گفت: سازمان با این استدلال که شاید این معادن دوباره بر مدار تولید بازگردند، اقدام به بازپس‌گیری این معادن نکرده است، وی افزود: سازمان‌های صنعت و معدن سبب تعطیلی معادن نمی‌شوند مگر اینکه تخلفی صورت بگیرد.

    .
  • ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای خراسان شمالی پرداخت می‏شود

    ایرنا- نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: در اصلاحیه بودجه ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حل مشکل واحدهای کوچک و متوسط کشور پرداخت می‎شود که سهم خراسان شمالی از این تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومان است. هادی قوامی ادامه داد: برای سهم شهرستان از این تسهیلات در صنایع کوچک و متوسط پیشنهادهایی ارائه شده است تا واحدهایی که واقعا مشکل نقدینگی دارند از آن بهره‎مند شوند.

    .
  • ۵۰ درصد روستاهای مرزی خراسان جنوبی خالی از سکنه شد

    مهر- نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی از خالی شدن ۵۰ درصد روستاهای حاشیه مرزها در استان طی ۱۰ سال گذشته خبر داد. حجت‏الاسلام سیدمحمدباقر عبادی مشکل بی‏آبی را یکی از مشکلات بزرگ خراسان رضوی دانست و عنوان کرد: اگر طرح انتقال آب به خراسان جنوبی همچون هشت سال گذشته به کندی پیش رود روستاهای مرزی استان خالی از سکنه خواهد شد و این تبعات امنیت زیادی برای کشور در پی خواهد داشت. وی ادامه داد: خراسان جنوبی با مشکلات زیادی مواجه است اما هنوز هم در سطح مسئولان مرکز به آن توجهی نمی‏شود.

  • دهکده گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی کلنگ زنی شد

    مهر- در پنجمین روز از هفته دولت کلنگ احداث دهکده دارویی خراسان جنوبی به زمین زده شد. جلال‌الدین صادقی، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در آیین کلنگ‌زنی احداث دهکده گیاهان‌دارویی استان، گفت: این پروژه در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار احداث می‌شود. وی اعتبار موردنیاز برای احداث مجموعه را ۱۰میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این پروژه ظرف مدت چهار سال به بهره‌برداری می‌رسد.

    .
  • پنج بیمارستان خراسان جنوبی تا پایان دولت یازدهم افتتاح می‌شود

    تسنیم- استاندار خراسان جنوبی از افتتاح پنج بیمارستان در استان تا پایان کار دولت یازدهم خبر داد. سیدعلی‌اکبر پرویزی اظهار کرد: در سه سال اخیر یک میلیون مترمربع بهسازی محیط‌های بیمارستانی و بهداشتی و درمانی در کشور انجام شده است.

    .
  • تخصیص ۱۰۰ درصدی تمام تعهدات مالی طرح‏های دولت تا پایان سال

    ایرنا- معاون رئیس‏جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اصلاحیه لایحه بودجه با همکاری مجلس شورای اسلامی، از تخصیص ۱۰۰ درصدی تمامی تعهدهای مالی طرح‎های دولت تا پایان سال خبر داد. محمدباقر نوبخت در آیین گشایش ۸۴ طرح زیربنایی و عمرانی در شهرستان اسفراین خراسان شمالی، ادامه داد: با گشایشی که برای طرح‎های دولتی، واحدهای تولیدی و بخش کشاورزی فراهم شد، تمام طرح‌ها و تعهدهای مورد توجه سفر رئیس‎جمهور به صورت ۱۰۰ درصد تا قبل از پایان سال پرداخت می‎شود.

    .
بیشتر