شماره روزنامه ۶۰۰۳
|

آخر هفته

  • کیمیاگری در ریو

  • از تجدیدنظرطلبی تا تنش‌زدایی

    کامران کرمی
    عضو گروه دیپلماسی

    اولین سفر منطقه‌ای محمدجواد ظریف و هیات عالی سیاسی- اقتصادی به آمریکای لاتین پس از چندسال وقفه در روابط دیپلماتیک را باید به حساب توجه مجدد دستگاه سیاست خارجی ایران به آمریکای لاتین در فضای اقتصادی منبعث از برجام دانست و همچنان حضور در حیاط خلوت آمریکا، اما نه در چارچوب الگوهای پوپولیستی دولت قبل. با روی کارآمدن دولت اعتدال و شعار تنش‌زدایی و توازن در سیاست خارجی، الگوی رفتار سیاست خارجی ایران به سمت تنش‌زدایی با دولت‌های غربی به‌خصوص اروپایی متمایل شد.

  • عکس خبری - ۴ شهریور ۹۵

  • انتقاد از عقب‌نشینی وزیر

    همزمان با نظر ۶ تن از ائمه جمعه، همسو با آیت الله اعلم الهدی در مورد عدم برگزاری کنسرت در شهرهایشان و همچنین نظر موافق وزیر ارشاد نسبت به عدم برگزاری، علی مطهری در اولین واکنش به این موضوع گفت که کشور فدرالی اداره نمی‌شود. از سوی دیگر در حالی که خانه موسیقی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار نظر فصل‌الخطاب ایشان درخصوص لغو کنسرت‌ها شده بود رئیس‌جمهوری اعلام کرد که کشورمان کشور قانون است و هیچ وزیری نباید در برابر هیچ فشاری کوتاه‌ آید و عقب‌نشینی کند.

    .
  • پایان ریو با نخستین مدال بانوان

    اگرچه پایان کار نمایندگان ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو،با ۸ پله سقوط به رده پایین‌تر همراه بود اما مدال‌آفرینی کیمیا علیزاده تکواندوکار ۱۸ ساله کشورمان که به نخستین بانوی مدال‌آور ایرانی در تاریخ بازی‌های المپیک تبدیل شد، آنقدر شیرین هست که تلخی سقوط را از یاد ببرد. ایران در المپیک ریو با کسب ۳ طلا از سوی سهراب مرادی،کیانوش رستمی و حسن یزدانی، یک نقره توسط کمیل قاسمی و۴ برنز توسط کیمیا علیزاده، سعید عبدولی، قاسم رضایی و حسن رحیمی در جایگاه بیست و پنجم جدول قرار گرفت.

    .
  • رکوردشکنی در سینما

    خدا را شکر در این وانفسای فضای مجازی، دانلود غیرقانونی و فروش سی‌دی قاچاق، استقبال گرم تماشاگران از سینمای ایران به قدری خوب است که حالا در فروش فیلم‌ها رکوردشکنی می‌کند. پس از فروش چشمگیر اکران‌های نوروزی امسال، تابستان هم مجالی شد تا مخاطبان پرده نقره‌ای اقبالشان را به سینما از دست ندهند و همین موضوع باعث شد تا سینمای ایران در مردادماه فروش ۹۰ میلیارد تومانی را از ابتدای سال تجربه کند. رقمی که از افزایش ۱۵ میلیارد تومانی نسبت به سال قبل حکایت دارد.

    .
  • انقلاب در شبکه بانکی

    نسل جدید کارت‌های اعتباری که از ابتدای مهرماه صادر می‌شود از نگاه معاون نظارتی بانک مرکزی به یک انقلاب در شبکه بانکی کشور تعبیر شده است. کارت‌هایی که با هدف افزایش قدرت خرید کالای ایرانی از سوی اقشار خاصی از جامعه، توزیع می‌شود و قرار است به خروج از رکود اقتصادی که دامن برخی تولیدکنندگان را گرفته است، کمک کند. کارت‌های جدید در سه رنگ برنزی تا سقف ۱۰میلیون تومان، نقره‌ای تا سقف ۳۰میلیون تومان و طلایی تا سقف ۵۰ میلیون تومان و برحسب توان بازپرداخت اقساط متقاضیان صادر خواهد شد.

    .
  • بهبود قابلیت زندگی در تهران

    چشم‌انداز بهبود شرایط زندگی در تهران به قدری مثبت شده که اکونومیست در گزارشی از صعود ۴ پله‌ای رتبه‌بندی ایران در میان ۱۴۰ کشور خبر داده و البته این بهبود شرایط را مرهون افزایش روابط اقتصادی ایران با سایر کشورهای جهان در پی توافق هسته‌ای و به عبارتی دستاورد برجام دانسته است. طبق گزارش اکونومیست رتبه نخست پیشرفت در بهبود زندگی متعلق به تهران است و طی پنج سال اخیر رتبه تهران در این گزارش هرسال بهتر از سال قبل بوده تا جایی که از رتبه ۱۳۲ سال ۲۰۱۲،امسال به رتبه ۱۲۶ ارتقا یافته است.

    .
  • ورود بانک‌ها به بازار اوراق مسکن

    رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن طی هفته‌های اخیر که به دلیل افزایش تقاضا و رونق نسبی معاملات در فصل تابستان صورت گرفت مقامات شورای پول و اعتبار را بر آن داشت تا با صدور مجوز ورود سایر بانک‌ها به بازار انتشار اوراق تسهیلات مسکن، دریافت وام خرید توسط متقاضیان را آسان کند. در حال حاضر انحصار فروش اوراق در دست بانک مسکن است که احتمالا با ورود سایر بانک‌ها به این حوزه،عرضه اوراق در ماه‌های آینده افزایش یافته و درنهایت کیفیت ارائه وام خرید به تقاضای مصرفی افزایش می‌یابد.

    .
  • بهت عمران

    انتشار گسترده تصویر بهت‌زده و خونین عمران کودک ۵ ساله سوری که در بمباران‌های حلب از زیر آوار بیرون کشیده شده موجی از واکنش‌ها را نسبت به وضعیت بحرانی کودکان سوری به راه انداخت. در حالی که کودکان یمنی، فلسطینی وعراقی هم تقریبا از وضعیت مشابهی برخوردارند، ناظران از سوءاستفاده رسانه‌های غربی از تصویر عمران خبر دادند. در همین حال نماینده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه گفته تلاش می‌کند طرفین مخاصمه را برای از سرگیری مذاکرات صلح راضی کند اما تشدید خشونت‌ها در حلب، مانع اوست.

    .
  • ساماندهی روزهای تعطیل

    مساله ساماندهی تعطیلات آخر هفته که به گفته رئیس سازمان گردشگری در یکی از کمیسیون‌های دولت در حال پیگیری است کم کم به فاز نهایی نزدیک می‌شود. در حالی که بسیاری از کشورهای اسلامی مشابه اکثر کشورهای جهان، در سال‌های گذشته با ساماندهی روزهای تعطیل، تعداد تعطیلات آخر هفته خود را به دو روز افزایش داده‌اند و تنها کشورهای کمی مثل ایران و پاکستان، تنها یک روز تعطیل در هفته دارند،معاون رئیس‌جمهوری گفته هیات دولت به دنبال نزدیک کردن دیدگاه دستگاه‌های مختلف دراین خصوص است.

    .
  • سفر غیرمنتظره

    یک هفته پس از سفر ظریف به آنکارا، وزیر خارجه ترکیه در سفری غیرمنتظره به تهران آمد تا در سر راه سفرش به هند مذاکراتی ۵ ساعته با همتای ایرانی‌اش داشته باشد. محتوای مذاکرات این دو مقام ظاهرا درباره بحران سوریه و نقش دو کشور در حل مسائل بوده است اما گفت‌وگوهایی هم درخصوص یمن، عراق و مساله گروهک تروریستی پژاک و پ‌ک‌ک میان تهران و آنکارا صورت گرفته است. تحلیلگران سفر غیر منتظره وزیر خارجه ترکیه را مقدمه تحرکات جدی‌تری دانسته‌اند که شاید در روزهای آینده از آن رونمایی شود.

    .
  • چشم‌انداز مثبت طلای سیاه

    رشد ۲۳ درصدی قیمت جهانی نفت از ابتدای ماه میلادی جاری اگرچه با اندکی افت قیمت در روز دوشنبه همراه بود اما خوش‌بینی‌ها به توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی برای حفظ سطح تولیدات، چشم‌انداز قیمت طلای سیاه را در آینده مثبت کرده است. نشست غیررسمی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در حاشیه اجلاس انرژی الجزایر که قرار است طی روزهای ۲۶تا ۲۸ سپتامبر با حضور کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی برگزار ‌شود، عامل حمایت از قیمت نفت در پی خوش‌بینی‌ها شده است.

    .
  • تکذیب ممنوع‌الفعالیت شدن سینماگران

    انتشار اخباری مبنی بر ممنوع‌الفعالیت شدن برخی تهیه‌کنندگان و سینماگران که تیزر فیلم‌هایشان از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شد، موجب شد تا دادستان تهران ضمن تکذیب این خبر، توضیح دهد که مکاتبه اعلامی با ریاست سازمان امور سینمایی کشور صرفا ناظر به شرکت‌های پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی بوده و هیچ‌گونه ارتباطی با منع فعالیت هنرمندان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی ندارد. پیش از این معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از ممنوع‌ ‌الفعالیت برخی سینماگران و تهیه‌کنندگان با حکم دادستانی خبر داده بود.

  • تورم مرداد ۷/ ۸ درصد

    اگرچه گزارش بانک مرکزی از آمار تورم هنوز منتشر نشده است اما مرکز آمار ایران اعلام کرده که نرخ تورم متوسط (۱۲ ماهه)‌ در مردادماه به ۷/ ۸ درصد کاهش یافته و پس از سال‌ها به زیر سطح ۹ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم ماهانه مرداد ۴/ ۱ درصد اعلام شده که این رقم در تیرماه ۶/ ۱ درصد بوده است. همچنین تورم نقطه‌ای مرداد نیز نسبت به مرداد سال گذشته ۴/ ۷ درصد اعلام شده که البته نسبت به تیر همین امسال با افزایش ۹/ ۰ درصدی همراه است. دولت همواره مصمم بوده تا مهار تورم و کاهش قیمت‌ها را دنبال کند.

  • تصمیم نظام

    وقتی جنگنده‌های روسی پس از سوختگیری در پایگاه هوایی نوژه همدان به آسمان برخاستند و اهداف داعش در سوریه را بمباران کردند خیلی زود خبر آن همه جا پیچید و واکنش‌های زیادی برانگیخت و همین موضوع وزیر دفاع را بر آن داشت تا در نشست با رسانه‌ها به توضیح علل این اقدام نظامی بپردازد. در حالی که برخی نمایندگان استقرار جنگنده‌های روسی در پایگاه نوژه را مغایر اصل ۱۴۶ قانون اساسی دانستند اما رئیس مجلس پاسخ داد که ایران به هیچ وجه، هیچ پایگاه نظامی به روسیه و به هیچ کشوری نداده است. با این همه ۲۰ تن از نمایندگان در نامه‌ای خطاب به لاریجانی، خواستار آن شدند تا مسوولان شورای عالی امنیت ملی در این‌باره به مجلس پاسخگو شوند.

  • دفاع غیرعلنی از قراردادهای نفتی

    منتقدان دولت که حالا مانور رسانه‌ای خود را از برجام و دستاوردهای آن بر روی مدل جدید قراردادهای نفتی سوئیچ کرده‌اند، وزیر نفت را به مجلس کشاندند تا در جلسه‌ای غیرعلنی از وی درباره چند و چون این قراردادها توضیح بخواهند و به قولی تکلیف قراردادهای آی‌پی‌سی را روشن کنند. از همین رو بیژن زنگنه که چند ماهی است خود و همکارانش درباره این موضوع روشنگری کرده و اصلاحاتی در قراردادها ایجاد کرده‌اند بازهم برای اقناع بهارستان‌نشینان راهی مجلس شدند تا در جلسه‌ای غیرعلنی و نزدیک به ۳ ساعت ابعاد مختلف قراردادهای جدید نفتی را برای نمایندگان تبیین کنند.

  • دسترسی‌های جدید به اوراق مسکن

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن

    همه بانک‌ها مجاز شده‌اند در صورت ارائه مدل مالی مشخص به بانک مرکزی، اوراق تسهیلات خرید مسکن منتشر کنند. در صورت ورود بانک‌ها به بازار اوراق مسکن، مسیر گران و دشوار کنونی برای دریافت وام خرید مسکن توسط متقاضیان، ارزان و هموار می‌شود. حجم تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات ١١٠ میلیون تومانی خرید مسکن طی دو سه ماه اخیر دست کم ٢٠ درصد افزایش پیدا کرده که این ناشی از پایان رکود معاملات ملک و افزایش حجم خرید و فروش آپارتمان در تهران است. با این حال میزان اوراق منتشر شده از جانب بانک، به دلیل کمبود منابع، هیچ تغییری نکرده است و همین نامعادله باعث جهش قیمت فروش اوراق مسکن شده است.

  • برجام و بهبود «قابلیت زندگی»تهران

    شادی آذری
    دبیر گروه اقتصاد بین الملل

    روز دوشنبه گذشته رئیس‌جمهور روحانی در سخنرانی خود به مناسبت بزرگداشت بوعلی سینا و روز پزشک، با اشاره به دستاوردهای برجام، گفت که دست کم می‌توان اطمینان داشت با امضای برجام دسترسی مردم به داروهای خارجی بهبود یافته است. گر چه این دستاورد سهم مهمی در سلامت مردم ایران دارد، اما «کیفیت زندگی» که نقش آن در سلامت جامعه به اثبات رسیده است، نقشی مهم‌تر از درمان ایفا می‌کند، چرا که پیشگیری بهتر از درمان است. ارتقای کیفیت زندگی مردم هر جامعه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولتمردان جهان است که می‌تواند به کاهش بیماری‌های روحی و جسمی در سطح کشور کمک بسزایی کند.

  • همکاری تاکتیکی تهران- مسکو

    سعیده سادات فهری
    عضو گروه دیپلماسی

    اعلان خبر استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه نوژه همدان از سوی وزارت دفاع و برخی رسانه‌های روسیه، موجی از واکنش‌ها و انتقادات را به دنبال داشت. در نخستین واکنش‌ها یکی از نمایندگان مجلس در تذکری به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که براساس اصل ۱۴۶ قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور حتی برای استفاده صلح‌آمیز ممنوع است. اما لاریجانی با ارجاع به همان قانون توضیح داد که ایران پایگاهی در اختیارهیچ کسی قرار نداده است.

  • قراردادها در سیبل مخالفان دولت

    نسیم علایی
    عضو گروه پتروشیمی

    وزیر نفت با روی کار آمدن در دولت یازدهم، تغییر الگوی قراردادهای بالادست صنعت نفت کشور را به‌عنوان یکی از اولویت‌های خود برگزید. اما با وجود اینکه حدود سه سال از آن زمان می‌گذرد هنوز هیچ قراردادی در صنعت نفت ایران منعقد نشده است. در ابتدا به درازا کشیدن توافق با غرب و مشکلات ناشی از تحریم‌ها مانع از اجرایی شدن قراردادها می‌شد. اما طی یک سال اخیر، با وجود اینکه این الگوی قراردادی دوبار به تصویب هیات دولت رسیده هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

  • نگاه دوباره ایران به حیاط خلوت آمریکا

    محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در اولین سفر منطقه‌ای خود به آمریکای لاتین روز یکشنبه از تهران عازم هاوانا شد تا با مقامات کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا در مورد مناسبات دوجانبه و آخرین تحولات بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو کند. این اولین سفر منطقه‌ای ظریف به آمریکای لاتین پس از چندسال وقفه در سفر مقامات عالی دیپلماتیک ایران به این حوزه بود. اگرچه در طی این مدت مقاماتی از آمریکای لاتین به تهران سفر کرده بودند، اما نگاه و تمرکز دولت تدبیر و امید به پرونده هسته‌ای و متعاقب آن تنش‌زدایی با کشورهای اروپایی باعث شده بود تا حوزه آمریکای لاتین به اولویت بعدی سیاست خارجی ایران تبدیل شود.

  • فال نیک سفر ظریف به آمریکای لاتین

    احمد سبحانی
    کارشناس مسائل آمریکای لاتین

    وزیر امور خارجه ایران اخیرا به آمریکای لاتین سفر کرده است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کاملا واضح است و با تغییر دولت‌ها، تغییر اساسی در آن ایجاد نمی‌شود. اگرچه این سفر، دیرهنگام انجام شده و در ابتدای آخرین سال دولت یازدهم صورت پذیرفته است، اما پیام مودت و دوستی را به این کشورها خواهد برد. البته بردن ۸۰ نفر تاجر به این سفر کار درستی نبود. اگر تعداد کمتر و کارآتر انتخاب می‌شد، می‌توانست نتایج بهتری را در بر داشته باشد.

  • فصل جدید روابط ایران و آمریکای لاتین

    پس از یک دوره سکون دیپلماتیک در روابط ایران با مجموعه کشورهای آمریکای‌لاتین، مجددا این منطقه مورد توجه دستگاه دیپلماسی قرار گرفته است. «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه از روز یکشنبه هفته جاری در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی، نخستین سفر خود به آمریکای لاتین را از کوبا و سپس به ۵ کشور دیگر آغاز کرد.

    هدف این سفر، گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دو طرف پس از اجرای برجام و استفاده از ظرفیت‌ها پس از لغو تحریم‌ها است. در همین ارتباط و پیش از سفر وزیر خارجه، معاون اروپا و آمریکای وزارت‌خارجه در جمع خبرنگاران با تشریح ابعاد و جزئیات این سفر اعلام کرد که هیات اقتصادی همراه ظریف شامل بیش از ۶۰ تن از تجار، بازرگانان و صاحبان شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات فنی و مهندسی است.

  • گذار از دیپلماسی پوپولیستی به دیپلماسی اقتصادی

    هادی اعلمی فریمان
    کارشناس مسائل آمریکای لاتین

    وزیر امور خارجه دولت یازدهم که سفرهای چند روزه به نقاط مختلف جهان را در دستور کار قرار داده است اوایل هفته گذشته راهی برخی کشورهای آمریکای لاتین شامل کوبا، اکوادور، نیکاراگوئه، شیلی، ونزوئلا و بولیوی شد. به نظر می‌رسد که دستگاه وزارت خارجه استفاده حداکثری از فضای پسابرجام را در دستور کار قرار داده است و سیاست جدید وزارت امور خارجه به سمت توجه و اعتنا به مباحث کارشناسی رفته است؛ این مساله بسیار حائز اهمیت است، چراکه دیپلماسی کشور در برخی ادوار گذشته بر پایه احساسات، تصمیم‌گیری شخصی و علایق خاص مبتنی بر دیدگاه‌های پوپولیستی مشترک پیش می‌رفت و انتقاد بسیار زیادی در داخل کشور ایجاد می‌کرد، ضمن آنکه چندان منافعی هم حاصل نمی‌شد.

  • از روابط سیاسی تا مبادلات تجاری

    روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین که از سال ۱۹۰۲ با سفر وزیر مختار ایران در واشنگتن به مکزیک انجام شد، تا مقطع کنونی که مجددا روابط با این مجموعه در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته، فراز و فرودهایی به خود دیده است. با پیروزی انقلاب و بحرانی شدن روابط ایران و آمریکا، برخی کشورهای آمریکای لاتین همچون مکزیک و شیلی اقدام به قطع روابط با ایران کردند و برخی دیگر به شکل غیر‌فعال به کار خود ادامه دادند.

    در زمان جنگ تحمیلی، ایران برقراری روابط دوستانه با کشورهای آمریکای لاتین را در دستور کار قرار داد و اقدام به افتتاح سفارتخانه‌های خود در کشورهای شیلی، اروگوئه، کوبا، نیکاراگوئه و کلمبیا کرد.

  • روابط گرم ایران با طعمی اسپانیولی

    هیات نمایندگی از ایران به سرپرستی وزیر امور خارجه این کشور، به منطقه آمریکای لاتین سفر کرده است تا در دوران پسابرجام در زمینه همکاری‌های بالقوه اقتصادی با کشورهای این منطقه وارد همکاری شود. محمد جواد ظریف در روز ۱۷ اوت، پیش از سفر به این کشورها در توییتی نوشت: یک هیات نمایندگی، به منظور تقویت رابطه سیاسی و اقتصادی به ۶ کشور از منطقه آمریکای لاتین سفر می‌کند. به نوشته سایت المانیتور، این توییت در حالی نوشته می‌شود که باید گفت این نخستین سفر ظریف به آمریکای لاتین است. به همین منظور وزیر امور خارجه ایران برای اینکه صمیمیت کشورش را بیش از پیش به کشورهای این منطقه نشان دهد عین مطلب بالا را به زبان انگلیسی هم توییت کرد.

  • لزوم سیاست‌گذاری هدفمند ایران در قبال آمریکای لاتین

    میرقاسم مومنی
    رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی چشم‌انداز ابرار نوین

    سفر اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به همراه هیات اقتصادی به ۶ کشور آمریکای لاتین از جنبه‌های گوناگون قابل ارزیابی است. سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به کشورهای کوبا، شیلی، اکوادور، نیکاراگوئه، بولیوی و ونزوئلا در راستای توسعه مناسبات سیاسی-اقتصادی و فرهنگی کشور با منطقه آمریکای لاتین قابل ارزیابی است. با توجه به همکاری‌های اقتصادی ایران با این کشورها و لزوم همکاری در مجامع بین‌المللی، سفر ظریف به همراه هیاتی تجاری از اتاق بازرگانی ایران نشان‌دهنده اهمیت توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با کشورهای آمریکای لاتین است.

  • نهاد های بین المللی چه تعریفی از فقر دارند

    تعریف بانک توسعه آسیا

    فقر محرومیت از دارایی‌ها و فرصت‌هایی است که هر فرد مستحق آنها است.

    تعریف سن

    آمارتیاسن در سال ۱۹۸۱ اشاره کرده است که فقر را باید به‌صورت محرومیت از قابلیت‌های اساسی در نظر گرفت و نه فقط پایین‌بودن درآمدها که ضابطه متعارف شناسایی فقر است. البته محرومیت، خود مفهومی نسبی است که ممکن است در مکان‌ها و زمان‌های مختلف، تعاریف متفاوتی داشته باشد. آنچه که چشم‌انداز قابلیتی در تحلیل فقر انجام می‌دهد این است که درک ما را از ماهیت و علل فقر و محرومیت گسترش می‌دهد.

  • دیدگاه های مدرن درخصوص فقر

    محمدعلی مختاری
    دانشجوی دکترای اقتصاددانشگاه شهیدبهشتی و پژوهشگر اقتصادی

    فقر مقوله‌ای است که با تاریخ زندگی انسان قرین و در هر برهه از زمان به نحوی با آن برخورد شده است. پدیده فقر که از دیرباز با انسان بوده یکی از مسائل اساسی و رایج جوامع و فرهنگ‌های شناخته‌شده بشری را تشکیل می‌دهد. با صنعتی شدن کشورها، به نظر می رسید که این معضل نیز برطرف می‌شود لیکن چنین نشد و در سال‌های اخیر این مساله افکار جوامع بشری و به‌ویژه کشورهای در حال توسعه را بیشتر به خود مشغول کرده است.

  • معمای فقر و نابرابری

    در دیدگاه های جدید فقر، به قابلیت های خروج از این پدیده شوم اجتماعی توجه بسیاری شده است. این رویکرد جدید فقرا را کسانی تعریف می کند که نمی توانند از تله فقر خارج شوند. آموزش، سلامت و بهداشت معیارهایی هستند که در خروج از تله فقر نقش تعیین کننده ای دارند. دکتر غلامرضا کشاورز دانشیار اقتصاد دانشگاه شریف در این مقوله دیدگاه های جالبی دارد. وی معتقد است کمبود مواد پروتئینی در سبد غذایی خانوارهای فقیر، فرزندان آنها را از لحاظ ذهنی ناتوان کرده به طوری که این موضوع می تواند، رقابتهای آنها را عرصه های تحصیلی با مشکل روبه رو کند.

  • کیمیای کمیاب!

    بهروز رسایلی

    بدون تردید یکی از مهم‌ترین اتفاقات المپیک ریو برای ورزش ایران، موفقیت تاریخی کیمیا علیزاده در کسب مدال برنز مسابقات تکواندوی بانوان بود. برای اولین بار بود که یک دختر ایرانی مدال المپیکی به دست می‌آورد و در معتبرترین و فراگیرترین رویداد ورزشی جهان روی سکو می‌رفت. علیزاده با برنزی که گرفت، فصل جدیدی را در تاریخ ورزش ایران باز کرد و طبیعی بود که این اتفاق، واکنش‌های فراوانی را در پی بیاورد.

    از همدیگر سبقت بگیرید

    بعد از دشت اولین مدال المپیکی بانوان ایران، افراد، ستاره‌ها و نهادهای مختلف در تبریک گفتن این پیروزی با هم کورس گذاشتند.

  • کیمیا چهارسال دیگر طلا می‌گیرد

    حامد جیرودی

    کسب مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو توسط کیمیا علیزاده، بانوی ۱۸ ساله تکواندوی ایران اتفاقی بزرگ در تاریخ ورزش ایران به حساب می‌آید و با مدالی که این ورزشکار جوان به دست ‌آورد، ورزش ایران برای اولین بار در تاریخ المپیک در بخش بانوان صاحب مدال شد. به همین منظور به سراغ کیوان علیزاده، پدر کیمیا علیزاده رفتیم تا درخصوص وضعیت دخترش و افتخار بزرگی که برای ورزش ایران به دست آورده است، با وی صحبت کنیم. پدر این تکواندوکار جوان ایرانی معتقد است که دخترش در المپیک‌های بعدی می‌تواند به مدال طلا دست پیدا کند.

  • کیمیا مثل ترانه!

    تاریخ‌ساز شده است. اولین بارها و اولین نفرها همیشه در تاریخ ماندگار هستند. او حالا هردو را با هم دارد اولین بار و اولین نفر. کیمیا روی ابرهاست. نه اینکه دست و پایش را گم کرده باشد، نه اینکه مغرور بشود، نه! او روی ابرها هم خودش را حفظ کرده است. روی ابرها هم به تمام آرزوهایش فکر می‌کند. او یک دختر ۱۸ ساله است که برخلاف بسیاری از هم سن و سالانش راهی متفاوت را انتخاب کرده و اتفاقا در آن به اوج هم رسیده است. او در ۱۸ سالگی قد و قامت و وزنی بیشتر از همسالانش دارد اما چهره‌اش همان چهره معصومانه همسن و سال هایش است.

  • مسیر هموار

    برای رئیس‌جمهور شدن در آمریکا ۲۷۰ آرای الکترال لازم است. هرکسی در روز هشتم نوامبر بتواند به چنین رای دست پیدا کند کلید کاخ سفید را به دست خواهد گرفت. به نظر می‌رسد با رویه به‌وجود آمده در عرصه انتخابات ایالات‌متحده، راه هیلاری کلینتون به کاخ سفید هموار شده است. دموکراتی که می‌تواند وارث یک دموکرات دیگر شود. سوای گاف‌هایی که حزب جمهوری‌خواه به رهبری دونالد ترامپ می‌دهد، اوضاع دموکرات‌ها از فردای کنوانسیون بهتر شده است. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که اوضاع کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون در نزد دانشگاهی‌ها در قوی‌ترین حالت خود است.

  • پینوکیو یا عملگرا؟

    مهم‌ترین چالشی که کلینتون با آن مواجه است، موضوع بی‌اعتمادی مردم نسبت به صداقت وی است؛ درصد رای‌دهندگانی که نگاه منفی به هیلاری کلینتون دارند از ۲۵ درصد در اوایل ۲۰۱۳ به ۵۶ درصد در زمان حاضر رسیده و دلیل آن هم بی‌اعتمادی به وی است. تنها کمی بیش از یک سوم از رای‌دهندگان آمریکایی هیلاری کلینتون را قابل اعتماد می‌دانند. گالوپ در یکی از نظرسنجی‌های خود از مردم پرسیده است که اولین کلمه‌ای که با شنیدن نام هیلاری کلینتون به ذهن آنها خطور می‌کند، چیست. پاسخ‌های مردم در این زمینه قابل تامل است؛ متقلب، دروغگو، به وی اعتماد نکن و شخصیت ضعیف عمده پاسخ‌های مردمی به این پرسش را تشکیل می‌دهند.

  • استندآپ کمدی ترامپ برای جمعیت خاموش

    آیا دونالد ترامپ یک دلقک است یا بازیگری است که راه و روش بازی را خوب بلد است. کسانی که با کلمه «دلقک» دونالد ترامپ را توصیف می‌کنند موضوع را بیش از حد ساده کرده‌اند. در واقع این دسته مهارت‌های ترامپ را نادیده گرفته و به ظواهر وی بسنده کرده‌اند: موی زرد، قیافه بزک شده، حرکات نمایشی و خودپسندی ساده‌انگارانه‌اش برآیند نگاه سرسری به ترامپ است. دونالد در حال بازی در نقش «کاپیتانوی ۲» است، سرباز متکبری از «کمدی دلارته»، یک بازیگر حرفه‌ای و با استعداد که باید به راستی برای آن غبطه خورد. آمریکایی‌ها هرگز چنین نمایشی را ندیده بودند، در هیچ حوزه‌ای و حالا در صحنه سیاسی شاهد اجرای چنین نقشی هستند.

  • بانوی جنگ‌طلب در کاخ سفید

    هرکس که در انتخابات روز ۸ نوامبر به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود، از همان روز اول سروکارش با جنگ خواهد بود و قدرت و استقلال کافی در اختیار خواهد داشت تا قدرت‌نمایی‌های آشوبگرانه، حملات پهپادی، عملیات‌های ویژه و مداخلات نظامی فرساینده‌تر به راه اندازد. هم اکنون، روزی نیست که سخنگویان قوه اجرایی خبر از اعزام نیروهای نظامی ندهند، در اطلاعیه‌های مطبوعاتی می‌شنویم که تصمیم گرفته‌اند از جنگ‌های هوایی بی‌پایان متحدانی همچون عربستان سعودی در مناطق همچون یمن حمایت کنند و جلسات استماع گزارش صاحب‌نظران در کنگره اغلب ختم به این می‌شود که قانون‌گذاران دست به دامن فرماندهان شوند و خواهان اعزام نیروهای بیشتر و قوانین سهل و ساده‌تر در میدان جنگ شوند و احتمالا اکثر این موارد به مذاق «هیلاری کلینتون» خیلی خوش خواهد آمد.

  • نامزد دموکرات‌ها بر بال امواج خبری

    رسانه‌ها در پیروزی یک «پرزیدنت» در ایالات متحده نقش مهمی دارند. به نوشته روزنامه هافینگتون پست، نزدیک به نیمی از مردم آمریکا بر این باورند که رسانه‌های آمریکا حامی دونالد ترامپ هستند. نظرسنجی‌های اخیر حاکی از این است که مردم آمریکا رسانه‌های این کشور را متهم به حمایت و پشتیبانی از هیلاری کلینتون کرده‌اند. براساس یک نظرسنجی جدید از میان هر ۱۰ نفر آمریکایی چهار نفر اعلام کرده‌اند که رسانه‌های آمریکا از هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ حمایت می‌کنند. نظرسنجی جدیدی که اخیرا توسط «مورنینگ کانسولت پل» انجام شده است نشان می‌دهد ۳۸ درصد از رای دهندگان آمریکایی معتقدند پوشش‌های خبری از وزیر امور خارجه سابق این کشور در انتخابات ریاست جمهوری پشتیبانی می‌کند.

  • رموز لذت بردن از سفر با فرزندان

    مترجم: مریم رضایی

    اگر فرزند دارید، اهمیت برنامه‌ریزی مالی برای هزینه دانشگاه و ازدواج فرزندان‌تان را می‌دانید. اما اگر می‌خواهید پیشتاز سیر جدیدی از برنامه‌ریزی مالی باشید، بهتر است برای مسافرت بردن فرزندان‌تان نیز سرمایه‌گذاری کنید. کریستوفر ویلمات-سیتول، مدیر و از مالکان آژانس مسافرتی کیزناو+لوید (Cazenove+Loyd)، می‌گوید: «با نسلی از والدین مواجه هستیم که خودشان شانس مسافرت رفتن به اندازه کافی را داشته‌اند و اکنون می‌خواهند فرزندانشان را نیز بهره‌مند کنند. » این آژانس به تازگی به کار مشاوره و برنامه‌ریزی بلندمدت سفر برای خانواده‌ها روی آورده است.

  • روی بدهی تمرکز نکنید

    شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنوز در میانه ماه هستید و ناگهان ببینید ‌ای‌ داد بیداد پولی در حسابتان ندارید یا اینکه مبالغ بسیاری صرف پرداخت قبوض مختلف یا اقساط وام می‌کنید و در آخر پول ناچیزی برای خودتان می‌ماند. در این شرایط معمولا فرد نسبت به آینده خود و خانواده‌اش بدبین شده و گاهی هم ناامید یا افسرده می‌شود. آیا تاکنون شما هم در چنین وضعیتی قرار داشته‌اید؟ اگر جواب شما مثبت است پس این مقاله را تا انتها بخوانید و عمل کنید تا شاهد کمرنگ شدن این مشکلات در زندگی‌تان شوید. پس‌انداز چیست؟ در ابتدای کار بگذارید واژه پس‌انداز را تعریف کنیم.

  • اثر «دومینویی» در نهادینه کردن رفتارهای مالی

    گام اولیه برای داشتن یک زندگی ایده‌آل پذیرفتن این اصل است که «هیچ‌چیز تصادفی نیست. » سال ۲۰۱۲ استفان کاوی در حال دوچرخه‌سواری و درحالی‌که کلاه ایمنی هم برسرداشت، کنترل خود را ازدست‌داد و با سر به زمین سقوط کرد. ظاهرا کلاه ایمنی او به کناری لغزیده و موجب وارد شدن ضربه به سر او شد. استفان کاوی به دلیل همین تصادف ساده فوت کرد. چه عامل و دلیلی برای این حادثه بود. ما از این اتفاقات به‌عنوان تصادف یاد می‌کنیم؛ یعنی نه از روی عمد بوده و نه فکر و برنامه‌ریزی برای آن انجام‌شده است؛ مانند آنکه کسی در قرعه‌کشی بانک ۲۵ میلیون تومان برنده‌شده یا دیگری ترمز اتومبیل صفرکیلومترش کارنکرده و همسر و بچه‌اش را در تصادف از دست بدهد.

  • کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای؛ تنها راه کاهش خطرات اقلیمی (قسمت دوم)

    آناهیتا جمشیدنژاد
    Anahita. jamshidnezhad@gmail. com

    مساله تغییر اقلیم می‌تواند موضوعی بسیار سخت باشد. این علم بسیار پیچیده است. پیشگویی‌ها در مورد سرنوشت زمین شامل هشدارهای بی‌پایان می‌شود. بنابراین ما لیستی از پاسخ‌های سریع به سوالات متداول در مورد تغییر اقلیم را جمع‌آوری کرده‌ایم. امیدواریم این پاسخ‌ها بتواند شروع خوبی برای درک این مشکل باشد. در بخش اول این مقاله به سه سوال معمول از جمله اینکه «زمین تا چه اندازه در حال گرم شدن است؟» و «وظیفه ما به عنوان یک انسان چیست؟» پرداختیم، در بخش دوم این مقاله به چهار سوال دیگر پاسخ می‌دهیم:

    ۱- سناریوی خوش‌بینانه چیست؟

    در بهترین حالتی که دانشمندان می‌توانند تصور کنند چند اتفاق رخ می‌دهد: زمین به گازهای گلخانه‌ای نسبت به آنچه اکنون تصور می‌شود حساسیت کمتری خواهد داشت؛ گیاهان و حیوانات با تغییراتی که پیش‌تر اجتناب‌ناپذیر بوده‌اند خود را وفق می‌دهند؛ جامعه انسانی اراده سیاسی به مراتب بزرگ‌تری برای تحت کنترل درآوردن گازهای گلخانه‌ای را توسعه می‌دهد و پیشرفت‌های تکنولوژیک عمده رخ می‌دهند تا به جامعه انسانی کمک کنند تا هم انتشار گازها را کاهش دهند و هم خود را با تغییرات اقلیمی وفق دهند.

  • آلودگی‌ از جنس نور

    امین سیفی

    از گذشته‌های دور تماشای آسمان پرستاره یکی از کارهای لذت‌بخش انسان بوده است. آسمانی که انگار می‌توانستیم از آن ستاره بچینیم. دیدن آسمان پرستاره در شب،‌ امروزه برای مردمان شهرهای بزرگ تبدیل به یک رویا شده است و خیلی از مردم (نزدیک به ۸۰ درصد) از آن بی‌بهره هستند. آنها حتی نمی‌توانند چنین آسمانی را تصور کنند؛ اما علت چیست؟ اگر به بالای سر خود نگاه کنید، آسمانی نه چندان تیره، بلکه روشن با ستاره‌های کم نوری را مشاهده می‌کنید. در این میان نکته‌ای که خیلی مهم است و از چشمان ما دور مانده چراغ مغازه‌ها،‌ ساختمان‌ها و خیابان‌ها است که به جای تابیدن بر زمین و روشن کردن محیط اطرف ما آسمان را روشن کرده‌اند.

  • پنج دلیل اینکه به تقویت هوش هیجانی و اجتماعی نیاز داریم چیست؟

    میترا فتحی
    مربی هوش هیجانی، هوش اجتماعی و مربی زندگی
    info@mitrafathi. com

    یکی از موضوعات داغ و مطرح در کشور‌های توسعه‌یافته، موضوع هوش هیجانی و هوش اجتماعی است. تحقیقات در این حوزه و رواج این موضوع تا حدی جدید است که در بسیاری از کشورها هنوز مردم با این مفهوم آشنایی ندارند، اما این هوش بسیاری از موارد زندگی شخصی، عاطفی و کاری را پوشش می‌دهد. هوش هیجانی را به‌نوعی می‌توان سواد هیجانی دانست، سوادی که به افراد کمک می‌کند که زبان هیجانات خود، زبان هیجانات دیگران و زبان روابط کاری و عاطفی را بهتر بفهمند و مدیریت بهتری بر خود، زندگی، روابط و شغل خود داشته باشند.

  • رابطه سالم و ناسالم چه رابطه‌ای است؟

    آیا تا به حال عمیقا به سلامت روابط خود فکر کرده‌اید؟ آیا میزان سلامتی روابط خود را سنجیده‌اید؟ از نظر شما روابطتان رابطه‌هایی سالم هستند یا ناسالم؟ رابطه سالم چیست؟ چگونه است؟ در این مقاله تعریف مختصری از رابطه سالم و ناسالم را به شما ارائه می‌دهیم:

    آنچه نتیجه خوب یا بد روابط را مشخص می‌کند «میزان سلامتی» روابط است و مواردی که میزان سلامتی یک رابطه را تعیین می‌کنند میزان سلامتی ذهنی و روانی طرفین رابطه، میزان و نوع بازی‌های رابطه هستند. از یک منظر، رابطه ناسالم رابطه‌ای است که بازی‌های آن زیاد هستند.

  • چرا برخی زنان امروز قدرت و زیبایی را در برهنگی می‌بینند؟

    تحلیلی از منظر ذهنی و روانی .

    امروزه شبکه‌های اجتماعی ما آیینه تمام قد آن چیزی است که در جامعه ما رخ می‌دهد. بد نیست که با نگاهی کل‌نگر و تحلیلی‌تر به این آیینه نگاه کنیم. سوال این است که با وجود تمام پند و اندرز‌ها، با وجود تمام الزام‌ها چرا امروز بسیاری از زنان ما آزادی و زیبایی را در برهنگی می‌بینند؟؟ بدون تعصب و پیش‌داوری از خود بپرسیم که آیا واقعا برهنگی یعنی زیبایی؟ چرا زن امروز برهنگی را راهی برای ابراز خود می‌بیند؟ در بسیاری از کشورهای جهان حجاب معنا و حدود دیگری دارد و در کشور ما معنا و حد و مرز دیگری.

  • فراسوی اوتیسم

    بیتا حسینی
    روانشناس کودک

    اختلال اوتیسم یا در خودماندگی، نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی و عدم تعامل اجتماعی نمایان می‌شود. علائم اوتیسم معمولا از ۹ ماهگی قابل تشخیص است اما در ۳-۲ سالگی کاملا مشخص می‌شود مگر در موارد بسیار خفیف که ممکن است در نوجوانی یا جوانی تشخیص داده شود. آمارهای موجود نشان می‌دهد که تعداد پسران مبتلا به اوتیسم از تعداد دختران مبتلا بیشتر است. اما بعضی از محققان معتقدند که دختران به لحاظ ژنتیکی اجتماعی‌تر از پسران هستند و بدین سبب دیرتر یا کمتر مشکل خود را نشان می‌دهند.

  • ایجاد امنیت در مدارس با یک اپلیکیشن تلفن همراه

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    BullyBox یک اپلیکیشن موبایل است که در پلت‌فرم‌های آی‌فون و اندروید در دسترس است. این اپلیکیشن به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد بدون خطر و بدون ذکر نام، هرگونه مزاحمت و زورگویی یا دیگر نگرانی‌ها را در زمینه امنیت مدارس را گزارش دهند. در واقع BullyBox صدای افراد قربانی است و در عین حال به گزارش‌دهنده‌ها اجازه می‌دهد تا از مستقیم درگیر شدن در حادثه خودداری کنند. ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در ۲۲ ایالت آمریکا و نیوزیلند، اسپانیا، فرانسه و انگلستان در حال حاضر از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند.

  • چطور دریابید ضریب هوشی بالایی دارید

    مترجم: هوتسا عسکری نسب

    هوش یا ضریب هوشی آنچه که شما فرض می‌کنید نیست بلکه به سرعت یادگیری اطلاعات جدید اطلاق می‌شود. مطالعات فراوان نشان داده که ضریب هوشی در سنین پایین ثابت است؛ بنابراین میزان یادگیری فرد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. درحالی‌که ضریب هوشی بالا تنها عامل موفقیت در زندگی نیست و مهم‌ترین عامل هم به حساب نمی‌آید و داشتن آن اصلا بد نیست، هیچ فردی نسبت به داشتن ضریب هوشی بالا بی‌تفاوت نیست. بسیاری از افراد دقیقا از میزان هوش خود در زندگی با اطلاع نیستند.

  • به جادوی تمرکز دست یابید

    مترجم: مریم رضایی

    آیا تاکنون وسط انجام کار واقعا مهمی مثل تهیه گزارش کار برای رئیس‏تان یا متن سخنرانی در جلسه هفتگی شرکت، دچار حواس‏پرتی و از دست رفتن رشته کلام شده‏اید؟شاید الان نگران پروژه‏ای هستید که مهلت به پایان رساندن آن به سرعت فرا می‏رسد و هر چه زودتر باید کار روی آن را شروع کنید، اما نمی‏توانید، چون اول باید روی یک پروژه دیگر کار کنید، یا شاید ذهن‏تان سرگردان موضوعی شخصی‏تر باشد؛ مثل خوراکی‏ای که فراموش کرده‏اید در لیست خرید برای کودکتان قرار دهید یا کاری برای منزل‏تان که بعد از وقت اداری باید انجام دهید.

  • زخم باز خودروهای قاچاق

    هر چند خودروهای قاچاق امحا نشد، اما در جریان مخالفت‌ها و اصرار مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا بر سر امحای این خودروها، بسیاری از نگاه‌ها به سمت پدیده نادر و استثنایی قاچاق خودرو معطوف شد. پیش از این ستاد مبارزه با قاچاق کالا از کشفیاتی سخن می‌گفت که هیچ گاه خودرو در بین آن‌ها نبود حال آنکه در هفته جاری دادستان کل کشور از وجود ۹ هزار خودروی قاچاق خبر داده است . اینکه خودروهای قاچاق از چه مسیری و چگونه وارد کشور شدند پرسش‌هایی است که در جریان امحای خودروهای لوکس طی هفته جاری عنوان می شد.

  • نارضایتی از خدمات پس از فروش - ۴ شهریور ۹۵

    گزارش ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز در حالی طی هفته جاری از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد که این گزارش به نوعی حکایت از نارضایتی مشتریان نسبت به ارائه خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی دارد. بر این اساس طبق نتیجه نظر سنجی مذکور سه شرکت ایساکو (ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش ایران خودرو)، سایپایدک (بازوی خدمات‌رسانی سایپا و پارس خودرو) و مزدا یدک (شرکت خدمات پس از فروش گروه بهمن)، توانسته‌اند در ارزیابی مربوط به سال ۹۴، عنوان برتر را کسب کنند. این در شرایطی است که هر سه شرکت، حائز رتبه ۲ (در ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان) شده‌اند و این نشان می‌دهد در مقایسه با سال ۹۴، یک رتبه نزول کرده‌اند.

  • حذف تدریجی وام خودرو به نفع مشتری است؟

    بانک مرکزی در حالی طی هفته جاری از حذف تدریجی وام خودرو و گنجاندن این وام در قالب کارت خرید اعتباری کالا خبر داد که به اعتقاد کارشناسان این اقدام بانک مرکزی مزایا و معایب خود را دارد. آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد در ابلاغیه اخیر بانک مرکزی، تغییراتی در روند ارائه وام‌های خرد صورت گرفته است؛ به‌طوری‌که قرار است کارت‌های اعتباری در سه سقف ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی جای این قبیل وام‌ها را بگیرند که یکی از این وام‌ها خودرو است. بنابر گفته فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی از ابتدای مهرماه امسال این کارت‌های اعتباری صادر می‌شوند و مشتریان براساس اعتباری که دارند می‌توانند یکی از این کارت‌ها را دریافت کنند و به خرید کالای مدنظر خود بپردازند.

  • نامعادله جمعیت در دو نیمه کشور

    معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: وضعیت پراکندگی جمعیت در پهنه کشور نشان می‌دهد عدم تعادل بین شهرهای واقع در شمال و غرب کشور با شهرهای جنوب و شرق کشور وجود دارد که این موضوع ناشی از خاموش بودن سیستم مانیتورینگ شهری -رصد و پایش تحولات شهرسازی- در ۱۰ سال گذشته بوده است. پیامد این موضوع چنین است که برخی شهرها، بیش از ظرفیت تعیین شده برای‌شان، جمعیت‌پذیر شوند و برخی دیگر، به‌دلیل کمبود خدمات و مراکز شغلی، با کمبود جمعیت ساکن روبه‌رو شوند. ایران جزو کشورهایی است که نرخ رشد جمعیتی در آن بسیار بالا است.

  • تابلوهای شهری هنوز «ناخوانا» است

    با وجود اهتمام مدیریت شهری به ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری، تهران هنوز برای بسیاری از شهروندان «ناخوانا» است و هنوز گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این راستا توسط شهرداری تهران به شورای شهر ارائه نشده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، آذر ماه سال گذشته بود که شورای شهر تهران طرح ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری را تصویب و شهرداری تهران را مکلف کرد این ماموریت را بلافاصله پس از ابلاغ در دستور کار قرار دهد. به این ترتیب مقرر شد شهرداری حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، گزارش اجرای این طرح را به شورای شهر ارائه دهد.

  • حد مالی مورد نیاز برای خرید آپارتمان در تهران

    سازندگان و فروشنده‌های مسکن در شهر تهران دومین اقدام عملی خود را برای کمک به خروج معاملات ملک از حالت رکود آغاز کردند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که از ابتدای امسال سازندگان و مالکان متقاضی فروش آپارتمان در پایتخت با اعمال انعطاف قیمتی، اولین گام موثر از جانب سمت عرضه در خروج از رکود مسکن را برداشتند، هم اکنون با تغییر الگوی قبلی اعلام قیمت پیشنهادی در بازار فروش ملک، اقدام دومی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. عمده سازندگان و مالکان آپارتمان‌های مصرفی که پیش از این برای اعلام قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان‌های خود از روش اعلام قیمت هر مترمربع استفاده می‌کردند با تغییر این روش به اعلام قیمت کل، مسیر تازه‌ای را پیش روی متقاضیان این واحدها قرار داده‌اند.

  • اما و اگرهای تغییر مسیر انتخاب شهردار

    نقشه دولت برای تحول در نظام اداره شهرها که دو سال پیش در قالب لایحه «مدیریت شهری» تدوین شد، پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی دولت، به ایستگاه نهایی تصویب رسید. بر این اساس قرار است کلیه امور شهری تحت مسوولیت وزارتخانه‌ها که جنبه ملی، دفاعی، قضایی و امنیتی ندارد، به شهرداری‌ها واگذار ‌شود و در ازای بسط اختیارات و مسوولیت‌های مدیریت شهری، سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده - منبع مالی پایدار و قابل‌تخصیص از دولت- افزایش ‌یابد. تغییر شکل انتخاب شهردار از جمله نقاط برجسته این نقشه است.

  • بهترین‏های یکپارچه

    همه چیز در یک چیز. این مختصرترین جمله برای کامپیوترهایی است که نه پی‌سی هستند و نه لپ‌تاپ. آنها کامپیوترهایی به اتکای یک مانیتور همه‌کاره‌اند که خیلی بهتر از کامپیوترهای رومیزی جابه‌جا می‏شوند و از مهم‌ترین مزیت‏های آنها این است که فضای کمتری از میز را اشغال می‌کنند. اغلب سیستم‏های آل‏این‏وان‏ یا به اصطلاح یکپارچه دارای صفحات لمسی هستند و به علت نداشتن اسپیکر مجزا، از اسپیکرهای داخلی بهره می‏گیرند. ویژگی دیگر سیستم‏های یکپارچه، کاهش چشمگیر توان برق است؛ به طوری که حتی در برخی مدل‏ها حداکثر توان مصرفی برق به کمتر از ۶۵ وات می‏رسد.

  • نکاتی برای ساخت اپلیکیشن که خودتان باید بدانید

    این روزها بازار اپلیکیشن‌ها داغ است و با این حساب اگر شما دستی در برنامه‌نویسی دارید، بد نیست شانس خود را در دریای اپلیکیشن‌های موبایل محک بزنید، به همین منظور بر آن شدیم تا نگاهی به ۱۰ نکته‌ای داشته باشیم که باید حتما هنگام ساخت اپلیکیشن در نظر گرفته شود. شاید برای شما جالب باشد بدانید کاربران بیشتر از ۸۵ درصد از وقت خود را در حین کار با گوشی‌های هوشمند صرف سر و کله زدن با اپلیکیشن‌های مختلف می‌کنند، به این ترتیب بد نیست اگر به این بازار پر کاربر نگاهی جدی‌تر کرد. از طرف دیگر فرآیند ساخت اپلیکیشن‌ها نیز روز به روز ساده‌تر می‌شود و به جرات می‌توان گفت با دانشی کم از برنامه‌‌نویسی هم می‌توان اپلیکیشن‌های جالبی برای گوشی‌های موبایل نوشت و توسعه داد.

  • من بی‌سبک هستم

    لی‌لا رضایی

    کاوه آفاق از خواننده‌های پر طرفدار موسیقی ایران است که اگرچه از سال‌ها پیش مخاطبانش را یافته بود اما فعالیتش با انتشار آلبوم «با قرص‌ها می‌رقصد» رسما آغاز شد. پس از انتشار آلبوم، دیگر وقتش رسیده بود کنسرتی هم برگزار کند تا دیدارش با علاقه‌مندان آثارش شکل بگیرد. از این رو اولین کنسرت این خواننده پس از ۱۰ سال انتظار و پشت‌سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار، در ۲۲ مرداد ماه برگزار شد و شبی خاطره‌انگیز برای علاقه‌مندان موسیقی آفاق رقم زد. او می‌گوید هدفش مبارزه با حواشی موسیقی‌های غیر‌علمی و خدمت به فرهنگ وطن است.

  • ۱۰ واقعیت درباره انتشار کتاب که نمی دانستید

    ترجمه: بهنام ناصح

    شاید بسیاری از نویسندگان وطنی که آمار برخی نویسندگان پرفروش مانند خالق هری‌پاتر را می‌بیینند، گمان کنند در آن سوی آب‏ها وضع چاپ و نشر پر رونق و به تبع آن نان نویسندگان در روغن است ولی از آنجا که فقط در خیال، مرغ همسایه غاز است شاید بهتر باشد با حقایق نه‌چندان خوشایند این صنعت در غرب آشنا شویم؛ حقایقی که استیون پرسنتی، مدیر موسسه انتشاراتی برت-کوهلر در اختیار ما می‌گذارد.

    ۱- تعداد کتاب‌های منتشر شده در هر سال رو به انفجار است. بنا به گزارش نشریه «باوکر ریپورتر» در سال ۲۰۱۳،بالغ بر ۳۹۱ هزار کتاب در آمریکا به وسیله مولف- ناشران منتشر شده که نتیجه شگفت‌انگیز افزایش ۴۲۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۷ را نشان می دهد.

  • بازی‌های آوازی ۴

    آلبوم موسیقی «بازی‌های آوازی ۴»، به آهنگ‌سازی سودابه سالم در ژانر موسیقی کودک منتشر شد. «سودابه سالم» یکی از نام‌های آشنا و موفق موسیقی کودک است که سال‌هاست در حوزه‌های مختلف کودک، از جمله آموزش و تولید آثار کودک فعالیت دارد. «بازی‌های آوازی۴» چهارمین اثر از مجموعه‌ای است با همین عنوان که سودابه سالم آهنگ‌سازی و تنظیم قطعات را انجام داده است. از ویژگی‌های این آلبوم می توان به حضور نوازنده‌های مطرح موسیقی اشاره کرد؛ اردشیر کامکار، پشنگ کامکار، ارژنگ کامکار، ارسلان کامکار، اردوان کامکار، پاشا هنجنی، یمین غفاری و شهریار فریوسفی از هنرمندانی هستند که با سودابه سالم در آلبوم همکاری کرده‌اند.

  • بداهه‌نوازی حسین علیزاده

    این هفته حسین علیزاده موزیسین برجسته ایرانی ۶۵ ساله شد و به همین مناسبت جشن تولد او در چند برنامه فرهنگی برگزار شد که مهم ترین آن اجرای پرفورمنسی بود که با حضور چهره‌های مطرح فرهنگ و هنر و به همین بهانه برگزار شد. در این پرفورمنس آتیلا پسیانى، بهناز جعفرى، پانته‌آ پناهى‌ها و صابر ابر متنی را براساس زندگی حسین علیزاده به نویسندگى و کارگردانی پیمان قدیمی اجرا کردند. حالا این موسیقیدان و نوازنده قرار است امروز و فردا در تالار وحدت روی صحنه برود و بداهه نوازی کند. در این اجرا علیزاده با همراهی حمید قنبری، نوازنده تنبک میزبان مخاطبان خواهد بود.

  • آبنبات چوبی - ۴ شهریور ۹۵

    اکران فیلم «آبنبات چوبی» تازه‌ترین فیلم حسین فرحبخش از چهارشنبه گذشته در گروه آزاد آغاز شد و این فیلم در هفته آینده جایگزین «دراکولا» ساخته رضا عطاران در گروه سینما «کورش» می‌شود. این فیلم مسائل جوانان و مشکلات تفاوت نسلی را بررسی می‌کند و اختلاف دیدگاه نسل قدیم و جدید درباره مشکلات خانواده و تاثیر جامعه بر جوانان امروزی محور اصلی این فیلم است. نکته قابل توجه اکران این اثر حضور رضا عطاران به‌عنوان بازیگر اصلی فیلم است که نقش متفاوتی را بازی کرده است. سحرقریشی، هنگامه حمیدزاده، کریم امینی، نگار عابدی، صفا آقاجانی، شقایق فراهانی و میلاد کی مرام بازیگران دیگر این فیلم هستند.

  • آی آدم‌ها

    اکران فیلم مستند «آی آدم‌ها» به کارگردانی رخشان بی‌اعتماد در روزهای اخیر در گروه هنر و تجربه آغاز شد. این فیلم روایتی است از فعالیت‌های موسسه نیکوکاری زنجیره امید که در قالبی هنرمندانه ساخته شده است. بنی‌اعتماد می‌گوید: «‌ای آدم‌ها ستایشی است از انسان و عشق به انسان. ستایشی از تلاش داوطلبانه کسانی که مرهم دردهای جامعه هستند. ستایشی از آنان که حلقه‌های امید را به هم پیوند می‌زنند و زنجیرهایی می‌سازند از انسان و عشق به انسان. این فیلم در سالن‌های گروه سینمایی هنر و تجربه روی پرده می‌رود.

  • موسیقی مجلسی

    نمایش «موسیقی مجلسی» نوشته آرتور کوپیت و کارگردانی مهدی علی نژاد در روزهای اخیر روی صحنه رفته و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. مضمون این اثر که برای نخستین بار در ایران به روی صحنه می‌رود، داستان هشت زن است که در تیمارستان به سر می‌برند و هر کدام فکر می‌کنند از شخصیت‌های برجسته تاریخ هستند. در این نمایش بازیگرانی همچون سارا داروفروش، مژده گیوه کی، سحر آقاسی، الهه موچانی، آزاده نصرتی، شیما اسدی، سارا عامری‌نیا، صدف نظری و عباس دوستی‌عارف به ایفای نقش می‌پردازند. نمایش «موسیقی مجلسی» تا ۲۰ شهریورماه، هر روز ساعت ۱۹ در مرکز آفرینش منشور هنر واقع در خیابان انقلاب، ابتدای خیابان نجات اللهی (ویلا)، کو چه مراغه، پلاک ۲، طبقه ۳، سالن استاد فنی زاده به اجرا در می‌آید.

  • همه چیز برای فروش

    فیلم سینمایی «همه چیز برای فروش» به نویسندگی و کارگردانی امیر حسین ثقفی و تهیه کنندگی علی اکبر ثقفی درشبکه نمایش خانگی توزیع شد. این فیلم دومین اثر بلند سینمایی امیرحسین ثقفی است که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر و در هشتمین جشن انجمن منتقدان سینمای ایران مورد توجه قرار گرفت و در بخش‌های متفاوتی نامزد دریافت جایزه شد و چند جایزه هم گرفت. این فیلم داستان انسان‌هایی است که برای نجات یکدیگر ایثار می‌کنند. صابر ابر، مریلا زارعی، مزدک میرعابدینی، محمود نظر علیان، ساعد سهیلی، سارا کاشفی، حسین مسلمی، میثم غنی زاده، سید احمد محمدی و جواد عزتی بازیگران این اثر هستند و حبیب رضایی نیز در آن حضور دارد.

  • آلبوم - ۴ شهریور ۹۵

    جانان (الکترونیک)

    آهنگساز: پیروز بشردوست

    خواننده: بی‌کلام

    تنظیم‌کننده: پیروز بشردوست

    اتفاق خوب (پاپ)

    آهنگساز: بهنام بانی، امیر ابدی، بنیامین توحید، محسن فرحی

    خواننده: بنیامین توحید

    ترانه‌سرا: مهتاب نصر، مهسا مجیدی پور،…

  • کنسرت - ۴ شهریور ۹۵

    کنسرت گروه ستاره قطبی (ویژه بانوان)

    تاریخ: ۴ و ۵ شهریور

    مکان: تالار وحدت

    ساعت: ۱۵:۰۰

    قیمت بلیت: ۴۰تا۹۰ هزار تومان

    کنسرت رحیم شهریاری

    تاریخ: جمعه ۵ شهریور

    مکان: سالن میلاد نمایشگاه

    ساعت: ۲۰:۰۰ و ۲۳:۰۰

    قیمت بلیت: ۴۰ تا ۱۲۰…

  • اکران - ۴ شهریور ۹۵

    دوازده صندلی

    کارگردان: اسماعیل براری

    تهیه‌کننده: اسماعیل براری

    بازیگران: احمد نجفی، داریوش اسدزاده، افسر اسدی، جمشید جهان‌زاده، مصطفی طاری، ارژنگ امیرفضلی، رامتین خداپناهی، علیرضا اوسیوند، رضا توکلی، مهران رجبی، آرش نوذری، میترا دولت‌آبادی و نیلا خرم

    خلاصه داستان: هیچ انسان عاقلی ارزشمندترین دارایی خود را در صندلی عقب اتوموبیلش مخفی نمی‌کند پس هویدا نخست‌وزیر رژیم پهلوی هیچ‌گاه عاقل نبوده است! مسابقه‌ای تند و نفس‌گیر برای یافتن پیکان هویدا آغاز می‌شود.

  • هنر و تجربه - ۴ شهریور ۹۵

    عشق و جنون

    فیلم سینمایی «عشق و جنون» به کارگردانی حسن نجفی مهمان خانه‌ها شد. این فیلم اجتماعی به تقابل دو نسل در عشق می‌پردازد. رویکرد اصلی این فیلم بحث خشونت و نگاه‌های بسته است که می‌تواند به خانواده، جامعه و در نهایت به فرهنگ و زندگی اجتماعی یک کشور آسیب‌های جدی وارد سازد. دی وی دی فیلم سینمایی «عشق و جنون» شامل پشت صحنه فیلم و گالری عکس‌های فیلم در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود.

    خلاصه داستان: مردی بعد از گذشت ۳۰ سال از یک اتفاق که تنها زاییده ذهن او و یک سوء‌تفاهم ساده است به تهران می‌آید تا از شخصی انتقام گرفته و او را به قتل برساند.

  • اجرا - ۴ شهریور ۹۵

    هیپولیت

    نویسنده: اوریپید

    کارگردان و دراماتورژ: فرزاد امینی

    بازیگران: بهرام عباسی‌فرد، سرور خسروانی، نیره‌سادات میرزایی، محمدرضا فرزام، مجید جور، سروش حائری، الناز اسماعیل‌زادگان

    محل اجرا: سالن حافظ

    زمان اجرا: پنج‌شنبه ۲۱ مرداد - پنج‌شنبه ۱۸ شهریور

    زمان: ۱۹:۰۰

    مدت اجرا: یک ساعت و ۲۰ دقیقه

    قیمت بلیت: ۲۵.

  • آثار ۲۳ هنرمند در «امتداد»

    این روزها در گالری «محسن» نمایشگاهی برپا شده است که در آن به‌صورت اپیزودیک آثار هنرمندانی که پیشترها آثار خود را در این گالری به نمایش گذاشته‌اند، در معرض تماشا قرار گرفته است. نخستین قسمت این مجموعه نمایشگاه‌ها با عنوان «اپیزود ۰۱: امتداد» با نمایش آثاری از ۲۳ هنرمند آغاز شد. در متن استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «امتداد، انتخاب این عنوان به وضوح بیانگر روح انتزاعی این نمایش است؛ امتداد چه چیزی؟ چه مقوله‌ای؟ چه جریانی؟ واژه امتداد به تنهایی دالی است که به هیچ مدلول مستقیمی ارجاع نمی‌دهد، مساله انتخاب ماست که در امتداد چه چیزی حرکت کنیم، آیا تولد یک کودک امتداد توامان عشق و رنج نیست؟ آیا جز این است که وقتی که محیط زیست را ویران می‌کنیم دقیقا در امتداد مرگ قدم می‌زنیم؟ آیا مبارزه برای رهایی، امتداد هستی نیست؟ بدین ترتیب هنرمندان این نمایش با یک تم واحد گرد هم نیامده‌اند.

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز (قسمت‌ بیست‌و‌نهم)

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

بیشتر