شماره روزنامه ۵۹۹۵
|

آخر هفته

  • رویای ایرانی

  • ایرانی‌های تنبل باهوش؟

    فرشید مقدم سلیمی
    پژوهشگر علوم اجتماعی
    ایرانی‌ها تنبل‌اند، اهل کار گروهی نیستند، ذهنیت‌شان تخیلی است و ده‌ها اتهام دیگر از هر سو متوجه ما می‌شود. روی دیگر این سکه، تمجیدهای اغراق‌آمیز است: ملت شریف، آگاه، مقاوم، با هوش‌ترین مردم دنیا!

    مردم می‌پرسند کدام را بالاخره باور کنیم؟ سیاسی‌ها برای جلب حمایت و رأی مردم، راهبرد تمجید را پیش می‌گیرند و کسانی برای نشان دادن نخبگی و جدایی خود از توده، راه تحقیر عموم را می‌روند. بسیاری هم فکر می‌کنند این حکم‌ها حقایقی را بیان می‌کنند و اصطلاحا پربیراه نیستند.
  • احساسم را موسیقی کرده‌ام

    سارا صادقی
    آلبوم «در شعله با تو رقصان» جدیدترین اثرمهیارعلیزاده است که در همکاری با صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها تولید و منتشر شده است.

    این آلبوم به تهیه‌کنندگی محمدحسین توتونچیان و شرکت ققنوس و با همکاری حمیداسفندیاری روانه بازار موسیقی کشور شد و علیزاده توانست ابعاد تازه‌ای از خلاقیت هایش را به تصویر بکشد. او یکی از چهره‌های جوان آهنگسازی است که موسیقی را از سن ۰۱ سالگی و با نواختن تار زیر نظر استاد «کیوان ساکت» آغاز کرد. وی تحصیلات خود را در ایران و ارمنستان و اتریش پیگیری کرد و موفق شد مدرک خود را از دانشگاه وین دریافت کند.
  • اجرا - ۲۹ مرداد ۹۴

  • نکاتی درباره گوگل که احتمالا نمی‌دانستید

    گوگل به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی، سهم گسترده‌ای در توسعه‌ وب داشته است. حالا که گوگل بخشی از شرکت آلفابت شده، دیگر آن موتور جست‌وجوی ساده‌ای نیست که در روزهای اول بوده است. حالا که بنا به تغییرات ساختاری در گوگل دوباره نام این غول اینترنتی بر سر زبان‌ها افتاده است، می‌توانید در اینجا با چند نکته جالب و البته کمتر شناخته شده درباره گوگل آشنا شوید.

    گوگل به‌طور رسمی سگ‌ها را به گربه‌ها ترجیح می‌دهد: علاقه رسمی گوگل به سگ‌ها چیزی نیست که پنهان باشد. این موضوع به روشنی در مقررات رفتاری این شرکت آمده است: «تمایل گوگل به دوستان‌مان از خانواده سگ‌ها، بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ سازمانی ما است.
  • ۵ توصیه مالی برای دهه پنجم زندگی

    گروه ترجمه: اگر در ۴۰ سالگی قرار دارید به این معنی است که دوران جوانی را پشت سر گذاشته‌اید و باید برای آینده خود و همچنین آینده خانواده‌تان برنامه‌ریزی مالی انجام دهید. افرادی که در ۴۰ سالگی زندگی شان به سر می‌برند اغلب با این مشکل رو‌به‌رو هستند که باید برای شهریه دانشگاه فرزندان‌شان پس‌انداز کنند و پولی را هم برای دوران بازنشستگی ذخیره کنند و همزمان خانه بخرند یا برای فراهم کردن پیش قسط خرید خانه پس‌انداز کنند.

    کارشناسان مالی‌ای هستند که می‌توانند به شما کمک کنند پس‌انداز خود را در ۴۰ سالگی زندگی‌تان مدیریت کنید و توصیه‌های زیر برآیند نظر آنها است که خود می‌توانید آنها را عملی کنید.
  • پنجره‌های شکسته جامعه ایرانی

    سعیده فدایی
    «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ایران این است که در کشور ما «تعلق به سرزمین» بسیار ضعیف است.

    یعنی ایران هنوز یک «کشور- ملت» نیست. . . . اینکه یک شهروند در جامعه ما به راحتی از ماشین آشغال بیرون می‌اندازد و تعریف از تمیزی خیابان‌های اروپا می‌کند، یک معنی تربیتی دارد، یک معنای عمیق دیگر هم دارد که به این سرزمین تعلق خاطر ندارد. . . ما در ناسیونالیسم احساسی قوی هستیم، یعنی اینکه من غذا و موسیقی ایرانی دوست دارم، خانواده‌ام و زبان فارسی را دوست دارم، به فرهنگ دیرینه‌ام می‌بالم و.
  • رابطه تیپ‏های شخصیتی با افسردگی

    نویسنده: میترا فری‌نژاد فتحی (دریا حقی)
    Farinezhad_mitra@yahoo. com

    این حقیقت را بدانیم که: «عدم تعادل در سه تیپ شخصیتی برتری‏طلب، مهر(تایید) طلب و عزلت‏طلب شروعی است بر بیماری افسردگی». در این مقاله بررسی کوتاهی داریم بر «تاثیر عدم تعادل تیپ‏های شخصیتی بر بروز بیماری افسردگی».

    تیپ شخصیتی برتری‏ طلب
    خشم و توقعی که در برتری‏طلب‏ها وجود دارد آنقدر زیاد است که در صورتی که در مقابل توقعات خود پاسخ مطلوب خود را نگیرند به خشم بیشتری دچار می‏شوند. در مقاله افسردگی اشاره کردیم که یکی از دلایل بروز افسردگی در افراد، خشم‏، مخصوصا خشم سرکوب‏شده (که در این تیپ شخصیتی به خاطر غرور زیادشان وجود دارد)، است.
  • کوچ بنفشه‌ها

    هوشنگ کامکار، هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی تازه‌ترین ساخته‌هایش را با صدای حمیدرضا نوربخش منتشر کرد. این آلبوم اثری است بر اساس شعرهایی از «محمدرضا شفیعی کدکنی». شاعری که هوشنگ کامکار می‌گوید سال‌های جوانی‌اش را با او و شعر‌هایش گذرانده است کامکار مدت‌‌ها در زمینه انتخاب شعرها به تحقیق می‌پردازد.

    هوشنگ کامکار برای اولین بار در این اثر دکلمه هم کرده است. او معتقد است که اثرش موسیقی ملی ایران است و توضیح می‌دهد که موسیقی ایران، موسیقی است که در آن از تکنیک‌های موسیقی‌های جهانی استفاده شده باشد و در عین حال هسته اصلی کار براساس ملودی‌های ایرانی باشد تا وقتی در ‌‌نهایت اثر را گوش می‌کنیم، هویت ایرانی را حس کنیم.
  • آلبوم‌ها - ۲۹ مرداد ۹۴

  • الزامات برون رفت ازرکود مسکن

    عوامل سمت عرضه مسکن با انتقاد از سیستم بانکی بابت عمل نکردن به تعهداتی که دولت یازدهم در قالب تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران ساختمانی در زمینه پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده داده است، می‌گویند:

    عدم پرداخت وام ساخت و وام نوسازی بافت فرسوده، از یکسو به کاهش عرضه مسکن ارزان قیمت در بازار منجر می‌شود و از سوی دیگر باعث عمیق‌تر شدن رکود مسکن خواهد شد که نتیجه این اتفاق می‌تواند زمینه جهش قیمت مسکن در یکی دو سال آینده را فراهم کند. در این باره جمشید برزگر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با تشریح چالش مشترک انبوه‌سازان و با بیان اینکه مسکن روستایی نسبت به مسکن شهری رونق بیشتری دارد اما رکود بخش مسکن در شهرها بسیار شدید است، اعلام کرد:

    وام خرید مسکن موجب رونق دلالی می‌شود.
  • درخت زندگی

    مجتبی سرانجام پور
    درختان محیط زندگی ما نقش مهمی در پاکیزگی هوا، خاک و کنترل آلودگی هوا و آلودگی صوتی دارند.

    حدود ٨٠ درصد از ایران شرایط خشک و کویری دارد و تهران و شهرهای بزرگ دیگر به دلیل افزایش بی رویه جمعیت و مهاجرت نیاز بیشتری به ایجاد فضای سبز و محافظت از درختان زنده دارند.
    طی دهه های اخیر عدم نظارت های کارشناسانه باعث به وجود آمدن مشکلات و معضلات فراوانی هم چون بریدن درختان برای ساختمان سازی و گسترش بی رویه شهر و تولید انبوه خودرو ها موجب مشکلات زیست محیطی شده است .
  • گالری گردی - ۲۹ مرداد ۹۴

    خانه هنرمندان ایران
    نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «طبیعت بیجان؟» در نگارخانه استاد «ممیز» خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

    در این نمایشگاه آثار هنرمندانی مانند حجت اعظم‌پور، محسن انجم‌شعاع، کژال فخری، حسین کرمی، آرش فتحی، شادی سعیدی، سارا صابری فومنی، مصطفی سلطانی، وحید امینی و همچنین امین فخارزاده و آتنا فریدونی به‌نمایش گذاشته شد.
    نمایشگاه «طبیعت بیجان؟» تا ۳۱ مرداد ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار، هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.
  • چالش‌های ترافیکی درطرح «کاهش»

    نورا حسینی
    قرار است پاییز امسال پرونده طرح زوج و فرد برای همیشه در پایتخت بسته شود. جزئیات این طرح هنوز به تصویب نهایی شورای‌عالی ترافیک کشور نرسیده است، اما همه کارشناسان و مسوولان شهری بر کلیات این طرح توافق دارند.


    این که در تمام این سال‌ها طرح زوج و فرد نتوانسته میزان آلودگی هوای تهران را کاهش دهد. مسوولان ترافیکی هر کدام روایت خود را از این طرح دارند. شورای‌عالی ترافیک خودروهایی را مناسب ورود به محدوده کاهش می‌داند که استاندارد یورو ۵ را داشته باشند و مدیران شهری خودروهایی با استاندارد یورو ۲ را مناسب می‌دانند.
  • اشتباهات رایج در تمیز‌کردن دوربین‌ عکاسی

    تمیز کردن دستگاه‌های الکترونیکی مختلف از جمله دوربین‌ها، علاوه‌بر ایجاد زیبایی و ظاهر خوشایند می‌تواند مانعی برای ازکار افتادن قسمت‌های مختلف به علت تجمع گرد و غبار، آلودگی و حتی رطوبت باشد. با این اوصاف برخی تصورات اشتباه باعث خواهند شد روندهایی اشتباه در پاک ‌کردن دوربین‌ها دنبال شوند و نه‌تنها این فواید را برای کاربر فراهم نکنند، بلکه باعث کاهش عملکرد و حتی خرابی دستگاه شوند.

    خشک‌ نکردن و تمیز کردن سریع دوربین: حتی در صورتی که از دوربینی مقاوم در برابر رطوبت و گرد و غبار بهره می‌برید، به محض اینکه فرصتی پیش آمد به تمیز کردن و در صورت نیاز از بین بردن رطوبت موجود روی دوربین اقدام کنید.
  • صدای پای زلزله

    صدای پای زلزله در اطراف پایتخت که بیاید، هر کجا که باشد تهرانی‌ها را نگران می‌کند چرا که همه می‌دانند در صورت وقوع زلزله چه عواقب مرگباری در انتظار مردم خواهد بود.

    پنج‌شنبه گذشته پیش، زمین‌لرزه ۱/ ۴ ریشتری در ساعت ۲۳ و ۱۲ دقیقه و ۱۴ ثانیه درعمق ۱۳ کیلومتری زمین درمنطقه جوادآباد ورامین روی داد.

    موسسه لرزه نگاری کشور اعلام کرد که ۶ زمین لرزه که شدیدترین آن ۱/ ۴ و ضعیف ترین آن ۵/ ۱ درجه در مقیاس ریشتر بود، این منطقه را لرزانده است. اگرچه این زمین لرزه‌ها هیچ خسارات جانی و مالی در پی نداشت اما تهران از سوی سازمان هلال احمر برای ساعاتی در وضعیت نارنجی (آماده‌باش) قرار گرفت، وضعیتی که روز جمعه به دلیل خوابیدن گسل‌های فعال شده و برگشت شرایط به حالت عادی، پس از ۱۶ ساعت لغو شد.
  • ویژه برجام

    به نظر می‌رسد بهارستان‌نشینان به کمتر از بررسی و تصویب برجام در مجلس راضی نمی‌شوند آنهم نه تصویب کلیات که بررسی بند بند جزئیات توافق هسته‌ای که احتمالا اگر با رویکرد سیاسی و جناحی غالب بر منتقدان مذاکرات باشد از همین حالا مشخص است که تنش‌هایی را میان دولت و مجلس در پی خواهد داشت.

    اصرار اهالی پارلمان بر تصویب برجام موجب شد تا بالاخره روز یکشنبه برخی نمایندگان در بیانیه‌ای از دولت بخواهند که برجام را به‌صورت لایحه به مجلس ارائه کند. چرا که از نظر آنها برجام بعد از تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان وجاهت قانونی برای اجرا دارد.
  • کمپینی علیه خودروسازان

    شاید این برای اولین بار باشد که در یک شبکه اجتماعی کمپینی برای عدم خرید یک محصول داخلی شکل می‌گیرد. هر چند حدود دو سال پیش همزمان با افزایش قیمت خودرو زمزمه‌هایی مبنی‌بر تحریم خرید خودرو شکل گرفت، اما برخی کارشناسان رکود آن سال را به عدم توانایی مشتریان نسبت به خرید خودرو ارزیابی کردند و تحریم خرید را در آن سال منتفی می‌دانند.

    حال در شرایطی قرار داریم که افزایش قیمتی در کار نیست با این حال مشتریان رغبتی نسبت به خرید خودرو ندارند.
    گذشته از این رفتار مشتریان به تازگی در برخی از شبکه‌های اجتماعی کمپینی شکل گرفته مبنی‌بر عدم خرید خودرو از خودروسازان.
  • آخرین تحولات بازار مسکن در انگلیس

    قیمت مسکن در انگلیس ماه گذشته یعنی در ماه جولای، با ۴/ ۰ درصد افزایش به رکورد جدیدی رسید. برآورد کلی که از میانگین قیمت‏ها در شهرهای انگلیس منتشر شده‏است، نشان می‏دهد که این میانگین قیمتی به ۱۹۵ هزار و ۶۲۱ پوند رسیده‏است.

    این درحالی است که با اجرای قانون جدیدی که دولت حزب محافظه‏کار انگلیس آن را تدوین کرده، خریداران مسکن در ۶ ماه اول سال‌جاری میلادی ۲۷۵ میلیون پوند مالیات کمتر نسبت به سال گذشته پرداخت کرده‏اند. این کم شدن پرداخت مالیاتی هنگام خرید مسکن نتیجه حذف هزینه تمبر مالیاتی برای خریداران است.
  • دولت ـ ملت و تعلق سرزمینی از نگاه روابط بین‌الملل

    آرش بهبهانی‌نیا
    کارشناس ارشد روابط بین‌الملل
    در سال‌های اخیر موضوع دولت - ملت و تعلق سرزمینی در مطالعات روابط بین‌الملل و علوم سیاسی از درجه اهمیت بالایی برخوردار شده است. در جهان در حال توسعه و کمتر توسعه یافته، بسیاری از واحد‌های سیاسی که نام دولت را یدک می‌کشند، حتی با گذشت چند دهه از استقلالشان نتوانسته‌اند روند دولت - ملت‌سازی را به‌طور مطلوبی طی کنند و از جنبه‌های مختلف از جمله همگرایی ملی و دستیابی به هویت منسجم و. . . با مشکلات زیادی روبه‌رو‌ بوده‌اند.

    در چنین فضایی موضوع دولت - ملت‌سازی در مطالعات روابط بین‌الملل از اهمیت محوری برخوردار شده است.
  • مالیات بر آلودگی هوا

    براساس مطالعات بانک جهانی خسارت آلودگی هوای ایران در سال ۲۰۱۶، ۱۶ میلیارد دلار خواهد بود. یکی از مهم‌ترین ابزارهای اقتصادی برای حفاظت از محیط زیست «هزینه‌های مربوط به آلودگی» یا مالیات‌ها است و ایده این نوع مالیات‌ها برای نخستین بار توسط پیگو، اقتصاددان انگلیسی در سال ۱۹۲۰ مطرح شد. وی درآن زمان پیشنهاد کرد که آلوده‌ کنندگان باید براساس مقدار خسارتی که در اثر انتشار آلودگی به محیط زیست وارد می‌کنند مالیات بپردازند و به همین دلیل این‌گونه جریمه‌ها را به نام مالیات‌های پیگویی نیز می‌شناسند.

    در روش پیگویی اقتصاددانان به عوارض انتشار علاقه‌مند هستند تا از هر واحدی که آلاینده را وارد جو می‌کند مالیات بگیرند تا با این روش بنگاه‌ها سعی کنند برای پرداخت عوارض کمتر آلاینده‌های خود را کم کنند.
  • خطر ناشی از مصرف داروهای همزمان

    عاطفه چهره‌گشا
    بدون شک از پزشکان مختلفی شنیده‌ایم با روی جعبه بیشتر داروها خوانده‌ایم که در صورت مصرف داروی دیگری با پزشک مشورت شود. این جمله نشان‌دهنده آن است که بعضی ترکیب‌های شیمیایی یا حتی گیاهی با هم تداخل دارند و ممکن است باعث بروز عوارض شوند کما اینکه بروشور برخی داروها نوشته شده است که همزمان با چه داروهایی مصرف نشوند.

    گاهی حتی افرادی که برچسب این داروها را به دقت مطالعه می‌کنند، در اغلب مواقع قادر به تشخیص خطرات احتمالی آنها از قبیل ترکیبات فعال مشابه داروهای بدون تجویز پزشک نیستند.
  • سوریه بستر تورهای دیپلماتیک ظریف

    کامران کرمی
    عضو گروه دیپلماسی
    دور دوم تور دیپلماتیک ظریف به کشورهای لبنان، سوریه، پاکستان و هند که از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد، در هفته جاری نیز با سفر به روسیه ادامه پیدا کرد و ظریف در این پایتخت‌ها به دنبال تقویت روابط دوجانبه و همچنین موضوع افراط‌گرایی به‌ویژه حل بحران سوریه بود.


    سفر به ترکیه نیز که در این لیست بود به دلایلی به تعویق افتاد و قرار است وزیر امور خارجه ایران در روزهای آتی روانه آنکارا شود. دور اول سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه ایران دوهفته گذشته انجام شد که در آن محمد‌جواد ظریف وارد کویت، قطر و عراق شد و درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای به‌خصوص موضوع تروریسم بحث و گفت وگو نمود.
  • شاسی‌بلندهای بازار

    امیررشید مهرآبادی
    خودروهای شاسی‌بلند همواره از طرفداران ویژه‌ای برخوردارند و خریداران نیز توجیه منطقی برای خرید شاسی‌بلندها دارند؛ چرا‌که علاوه بر اینکه یک خودرو خانوادگی با فضای بار مناسب را خواهند داشت، از قابلیت‌های خارج از جاده مناسبی نیز بهره می‌برند. در ضمن میدان دید بیشتر و تسلط به اطراف به خصوص در ترافیک‌های شهری از دلایل روی آوردن بسیاری از خریداران به خودروهای شاسی‌بلند است.

    پژو ۲۰۰۸ که یک خودروی شاسی‌بلند است حدود ۳ سال پیش به بازارهای دنیا عرضه شده است. قرار است این خودرو با سرمایه‌گذاری مشترک در ایران تولید شود که برای این کار نیاز به ایجاد خط مونتاژ جدید در ایران است.
  • عکس خبری - ۲۹ مرداد ۹۴

    pic۱


    قطار اتوبوسی
    (ریل باس)
    گرگان - اینچه برون روز جمعه با ۷۰ مسافر در محدوده شهرستان آق قلا به سبب سرقت پیچ و مهره های ریل، از خط خارج شد . این حادثه تلفات جانی نداشت.

    pic۲


    انفجار مهیب و قدرتمند شهر «تیانجین» در جنوب شرق پایتخت چین تاکنون ۱۷ کشته و بیش از ۴۰۰ زخمی داشته است. این انفجار ابتدا با آتش گرفتن یکی از انبارهای نگهداری مواد شیمیایی و قابل اشتعال در بخش شهرک صنعتی موسوم به «بینهای» آغاز شد و سپس به نقاط دیگر این شهرک سرایت کرد.
    pic۳


    دولت بولیوی
    در ابتکاری جالب،
    برای حل مشکلات حمل و نقل در شهر لاپاز، اقدام به راه اندازی بزرگ ترین
    سیستم خودروهای کابلی هوایی جهان
    کرده است.
  • هنر و تجربه - ۲۹ مرداد ۹۴

  • خانه‌داری و جایگاه شغلی از نظر نسل جدید زنان آمریکا

    وضعیت بازار کار، میزان بیکاری و فراز و فرود اشتغال از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر به ویژه بعد از بحران اقتصادی، مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته‌است.

    وضعیت بازار کار، میزان بیکاری و فراز و فرود اشتغال از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر به ویژه بعد از بحران اقتصادی، مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته‌است. همه ابعاد این بازار زیر ذره‌بین رفته و از منظرهای مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تحلیل می‌شود. یکی از بخش‌های مهم این تحلیل‌ها، نقش زنان در بازار کار در جهان است. سهم کمی و کیفی زنان از بازار کار و تاثیر این سهم در رشد و تولید اقتصاد و مقایسه آن با گذشته و پیش‌بینی آینده از جذاب‌ترین و پربسامدترین بخش‌های این بحث است.
  • اجازه نفوذ به آمریکا نمی‌دهیم

    با وجود اینکه ایران بر سر مسائل هسته‌ای با آمریکا به تفاهم رسیده است اما همچنان در سیاست‌های منطقه‌ای اختلاف‌نظر دارد.

    مقام معظم رهبری این هفته با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها به‌دنبال تجزیه کشورهای منطقه هستند فرمودند تمامیت ارضی کشورهای منطقه و عراق و سوریه برای ما بسیار مهم است. ایشان همچنین فرمودند اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یا حضور سیاسی در ایران را به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم. سخنگوی دولت نیز گفت دولت نه تنها با نفوذ آمریکا بلکه با نفوذ هر کشوری مقابله خواهد کرد. .
  • دارایی‌هایی که شما را در صدر جست‌وجو قرار می‌دهد

    سیدامیر تقی‌آبادی
    با توجه به توضیحاتی که پیشتر بیان کردیم وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا CMS نزد کاربران است و این جایگاه را به‌دلیل قابلیت‌های آن برای وبلاگ‌نویسی تصاحب کرده است.

    وبلاگ جذب کردن مخاطبان هدف را با ایجاد بستری برای تولید محتوای تازه و مرتبط ممکن می‌سازد. وبلاگ می‌تواند در نقش ویترین تجارب، دانش، مهارت‌ها و موفقیت‌های شما ظاهر شود. یک استراتژی وبلاگ خوب در کنار نقشه راه قابل‌دفاع، مخاطبان هدف را به سمت پست‌های شما و در نتیجه وب‌سایت شما روانه می‌کند که باعث می‌شود محتوای سایت شما را مطالعه کنند.
  • پایان راه پرونده مرتضوی

    پرونده سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، رئیس اسبق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و رئیس سابق تامین اجتماعی ظاهرا به پایان راه رسیده است.


    پرونده‌ای که به گفته سخنگوی قوه قضائیه برایش تبرئه، حبس و رد مال در نظر گرفته شده. هرچند که جزئیات رای صادره هنوز مشخص نیست اما خود مرتضوی پیش‌بینی کرده احتمالا از اتهامات پرونده کهریزک تبرئه شده و رد مال هم مربوط به پرونده تامین اجتماعی است، اما درباره حبس اطلاعی ندارد. وی طی رسیدگی به پرونده‌هایش همواره اتهامات خود را رد می‌کرد.
    .
  • حمله به کامیون‌های ایرانی

    نا‌امنی داخلی در ترکیه حالا به مرزهای این کشور با ایران هم سرایت کرده است. پس از اینکه به دو اتوبوس و قطار حامل مسافران ایرانی حمله شد حالا نوبت به کامیون‌های تجاری ترانزیتی رسیده که از سوی افرادی ناشناس به آتش کشیده می‌شود. در این باره یک مسوول سازمان راهداری از پیشنهاد ایران برای حل مشکل حمله به کامیون‌های ترانزیتی به کشور ترکیه خبر داده و گفته از ترکیه خواسته‌ایم در بخش‌هایی از مسیر که از نظر امنیتی با مشکلات جدی‌تری مواجه هستند خودروهای ترانزیتی با حمایت ارتش جابه‌جا شوند.
    .
  • دندون طلا - ۲۹ مرداد ۹۴

    داود میرباقری چند سال پیش نمایشی را با عنوان «دندون طلا» روی صحنه برد و حالا همان نمایش را تبدیل به مینی سریال کرده تا بازار سریال‌های شبکه خانگی بعد از مدت‌ها با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود و کمی رونق بگیرد.

    قسمت اول این سریال چندی پیش پخش شد و در روزهای اخیر هم قسمت دوم آن منتشر شده است. داستان این سریال درباره « نیر» دختری مهاجر است که با پدری علیل ساکن حلبی‌آبادهای حاشیه شهر تهران است و به دوره‌گردی و دست‌فروشی مشغول است. او با پاسبانی به جرم سد معبر کردن درگیر شده و پا به فرار می‌گذارد و .
  • رویای ایرانی - ۲۹ مرداد ۹۴

    علی میرزاخانی
    سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد
    ۱- ایران امروز بیش از ۱۰۰ سال است که در عطش توسعه می‌سوزد. فارغ از تلاش‌هایی که بدنه جامعه یا حاکمان مستقر برای پیشبرد هدف توسعه از «انقلاب مشروطیت» تا «انقلاب اسلامی» داشته‌اند، در سال‌های پس از انقلاب نیز استراتژی‌های متفاوتی برای وصول به این هدف آزموده شده است که با عناوین کلی سازندگی، توسعه سیاسی و عدالت‌گستری قابل‌تفکیک از یکدیگرند.

    ۲- نکته قابل‌تاملی که در حرکت‌های سه دهه اخیر به سمت توسعه موعود وجود دارد، ناهمسویی این حرکت‌هاست که شاید ناشی از بدنه اجتماعی متفاوت پشتیبانان هر کدام از این استراتژی‌ها باشد که طبیعتا مطالبات متفاوتی را دامن زده‌اند.
  • رکود شدید در بازار خودرو

    حتی سفرهای تابستانی هم نتوانست بازار خرید و فروش خودرو را از رکود شدید خارج کند. تا جایی که معمولا اواسط مرداد که زمان رونق معاملات خودرو است امسال همچنان با کسادی روبه‌رو است و کاهش قیمت برخی خودروهای داخلی و نیز وارداتی‌ها خصوصا از نوع چینی آن هم، چنگی به دل خریداران نمی‌زند. بازار خودرو در حالی روزهای بی‌رونقی را طی می‌کند که خریداران همچنان منتظر تعیین تکلیف لغو تحریم‌ها و تاثیر آن بر قیمت خودرو هستند. در بازار خودرو همه فروشنده‌اند و خودرو خریداری ندارد.
    .
  • آمدم‌ای شاه، پناهم بده

    نازنین اعلائی
    پس از گسترش صحن رضوی برای ورود به حرم امام رضا(ع)، کمی پیدا کردن مسیرهایی که شما را به ضریح امام رضا می‌رساند، دشوار شده است. از سوی دیگر در دل این صحن‌ها و این بارگاه، تاریخ چند صد ساله خوابیده است.
    با نزدیک شدن به ایام میلاد هشتمین امام شیعیان، برای شما راهنمایی درنظر گرفته‌ایم تا اگر راهی مشهد مقدس هستید بتوانید با استفاده از آن هم در حرم گشتی بزنید و هم با تاریخ آن آشنا شوید.

    شما می‌توانید از ۴ سمت اصلی به وسیله ۵ در وارد بارگاه ملکوتی آن حضرت شوید. سه ورودی اصلی آن در ضلع شرقی و غربی و شمالی قرار گرفته است.
  • گالری گلستان

    بیست‌وسومین دوره «صد اثر، صد هنرمند» با حضور ١٦٠ هنرمند و ارائه آثاری در زمینه‌ نقاشی و مجسمه از دوم مردادماه آغاز به کار کرده است.

    در این دوره، ١٧٨ اثر هنری عرضه شده که در کنار بزرگانی مانند سپهری، محصص، لاشایی، مافی، احصایی، اعتمادی و. . . آثار چشمگیری از جوانان بااستعداد روی دیوار رفته که خریداران آثار هنری را مشتاق خرید می‌کند.
    نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» از دوم مردادماه در گالری «گلستان» به نشانی دروس، خیابان کماسایی، پلاک ٣٤ آغاز شده است و تا دومین روز شهریور ادامه خواهد داشت.
  • ما چگونه «ما» نشدیم؟

    شراره عبدالحسین‌زاده
    دانش‌آموخته دکترای علوم‌سیاسی
    ارضای حس تعلق داشتن به سرزمین سیاسی و هویت ملی ویژه، زیربنای انگیزه معنوی اصلی در اندیشه هر انسان است. هنگامی که حس تعلق به سرزمین سیاسی ارضا شود، نیاز انسان به داشتن «هویت» خودنمایی می‌کند.

    مفهوم «ملت» از جمله مفاهیم نوپدید در دوران مدرن است. این اصطلاح تعریف تازه‌ای از هویت افراد ساکن در یک محیط خاص جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی به دست می‌دهد. در دوران پیش مدرن، هویت بیشتر بر مدار خون، سرزمین و نژاد می‌گشت؛ اما مفهوم جدید ملت همبسته به دیگر مفاهیم مدرن است.
  • مفهوم نوین هویت ملی

    رامتین رضایی
    دانشجوی دکترا روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی
    مفهومی به نام هویت ملی پدیده‌ای نسبتا جدید در علوم اجتماعی و سیاسی است که سابقه آن به تشکیل دولت - ملت مدرن در معاهده وستفالی ۱۶۴۸ بازمی‌گردد. تا پیش از این حوادث تاریخی هویت‌های سیاسی عمدتا در قالب‌های محلی‌گرایی، قبیله‌گرایی و فرقه و مذهب یا در سطحی کلان مانند امپراتوری و امت تعریف و تبیین می‌شد.

    هویت ملی را می‌توان یک مفهوم و حد میانه محلی‌گرایی و امپراتوری دانست که برخلاف دو نمونه تاریخی پیشین از یک جایگاه حقوقی و قراردادی قدرتمند برخوردار است.
  • دولت، نظام ملی ساخت‌وساز و توسعه مهندسی در ایران

    دکتر عباس آخوندی*
    کندی رشد توسعه مهندسی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه سوالی است که ذهن بسیاری از سیاست‌گذاران ملی، پژوهشگران و از جمله مهندسان را به خود مشغول کرده است.

    این در حالی است که فعالیت مهندسی در ایران ریشه‌ای تاریخی دارد. فراتر آنکه، مدارس مهندسی نوین نیز در ایران همزمان با برخی کشورهای در حال توسعه و در بسیاری موارد زودتر از سایر کشورهایی که در حال حاضر وضعیتی بهتر از ایران دارند شروع به کار کرده‌اند. روش مدیریت و نظام تربیت مهندسان در این مدارس نیز گرته گرفته از نظام‌های آموزشی جهان پیشرفته است.
  • منافع ملیِ چه کسی؟ کدام ناسیونالیسم؟

    شروین مقیمی
    دکترای علوم سیاسی
    از دانشگاه تربیت مدرس
    بحث از میهن‌دوستی یا به بیان برخی دانشوران «تعلق سرزمینی»، بحثی نیست که بتوان آن را در ذیل چند گزاره تجویزی و با استفاده از برخی تعابیر عامیانه جمع کرد.

    البته از جهاتی این بحث، دقیقا بحثی است که باید آن را به شکلی تجویزی و عامیانه برگزار کرد؛ اما کسانی که خود به این کوشش ژورنالیستی دست می‌یازند، نباید اسیر مفروضاتی شوند که احتمالا خودشان از بی‌بنیادی آنها باخبرند. تاکید بر «تعلق سرزمینی»، اگر در حد همین تعبیر باقی بماند، امری است منطبق با طبیعت آدمیان و ربط معناداری نیز به مقوله پیشرفت و غنای تمدنی ندارد، اما اگر قرار باشد آن را در ذیلِ اصطلاح «ناسیونالیسم» و در پیوند با مقوله «دولت-ملت» بفهمیم، آن گاه باید اندکی تامل کرده و در مورد برخی از دشواری‌های این تلقی، بررسی بیشتری به عمل آوریم؛ دشواری‌هایی که آن را تا سر تناقض‌گویی پیش می‌برد.
  • گلکسی نوت ۵ در لباس گلکسی s۶

    آخرین روز هفته گذشته شرکت سامسونگ از جدید‌ترین نسخه فبلت خود یعنی گلکسی نوت۵ رونمایی کرد.

    همان‌طور که انتظار می‌رفت این فبلت جدید از خانواده گلکسی‌ها با ظاهری شبیه به گوشی گلکسی اس ۶ اما با امکانات بهبود یافته روانه بازار خواهد شد. به همین خاطر این نسل جدید گلکسی پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل قدیمی خود یعنی نوت ۴ دارد. به اعتقاد بسیاری پرچمدار اصلی سالانه سامسونگ سری گلکسی نوت است چرا که نسخه کامل شده و بهتر گلکسی اس به شمار می‌آید و برای کاربران حرفه‌ای‌تر نیز مناسب است. امسال گلکسی نوت ۵ بیش از هر سال دیگری به سری اس شباهت دارد.
  • ترس مقطعی از زلزله تهران

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن
    زمین‌لرزه پنج‌شنبه شب هفته گذشته در جنوب شرق استان تهران و بیش از ٢٠ پس‌لرزه‌ای که در فاصله حدود ٤٠ کیلومتری پایتخت رخ داد، بار دیگر حواس‌ها را به سمت زلزله بزرگ و تاخیر چندین ساله‌ای که در وقوع آن به‌وجود آمده است، جلب کرد.

    چند سالی است، درست در فصل تابستان، زلزله‌های ریز و کوچکی اطراف تهران را می‌لرزاند. سال گذشته در اواخر مرداد ماه بود که دماوند با زلزله ٣ ریشتری تکان خورد و امواج آن مناطقی از شرق تهران را نیز لرزاند. حرکات گسل‌های اصلی و فرعی تهران اما هنوز انرژی واقعی خود را تخلیه نکرده‌اند.
  • دوست داشتن خوب، دوست داشتن بد

    سعید آجورلو
    دانشجوی دکترای علوم سیاسی
    سردبیر هفته‌نامه مثلث
    در مورد یادداشت اخیر دکتر سریع‌القلم با بخشی از گفته‌های ایشان موافق و با بخشی از آن مخالفم.


    تا جایی که در خاطرم هست ایشان فرمودند؛ ریشه بسیاری از رفتارهای اشتباه ما ایرانیان به این بازمی‌گردد که ما ایران را دوست نداریم و تعلق سرزمینی نداریم واژه‌ای که از آن استفاده کردند «تعلق سرزمینی» است که می‌شود از آن به «ناسیونالیسم مثبت» هم یاد کرد در مقابل «ناسیونالیسم منفی» یا همان «شوونیسم» است که فاجعه‌ای به اندازه جنگ جهانی دوم آفرید.
  • سقوط نفت به کف ۷۸ ماهه

    نسیم علایی
    عضو گروه پتروشیمی
    حدود ۸۰ روز از شروع دور جدیدی از افت قیمت‌ها در بازار نفت می‌گذرد و در این مدت نفت خام آمریکا بیش از ۳۳ درصد و نفت برنت بیش از ۲۲ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.


    افت قیمت‌ها که با سیگنال توافق ایران و غرب آغاز شده بود با انتشار اخبار منفی از اقتصاد چین و ژاپن ادامه یافت و قیمت‌ نفت خام آمریکا را به کمترین مقدار خود طی شش‌و‌نیم سال اخیر رساند. کارشناسان برآورد می‌کنند که با رفع تحریم‌های ایران، تولید روزانه نفت اوپک در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۳۳ میلیون بشکه برسد، این یعنی ۳ میلیون بشکه بیش از سقف تولید مصوب این سازمان.
  • هویت ملی روح ملت

    مصطفی کریمی
    روزنامه‌نگار
    دکتر علی مرشدی زاد از استادان و مترجمان خبره ادبیات سیاسی در کشورمان هستند. با ایشان در این شماره مجله «دنیای اقتصاد» با نگاهی آسیب شناسانه به بحث پیرامون مفهوم هویت ملی، زمینه‌های شکل‌گیری و بازتولید آن در دوره معاصر پرداخته ایم. براساس نظر ایشان، عوامل تاریخی، اجتماعی، اشتراکات فرهنگی، اشتراکات سیاسی، تنوع قومی، شاخص‌های خارجی و برخی تغییرات مرزی از عوامل اصلی شکل‌دهنده در سیر تکوین هویت ایرانی هستند.

    شما در بحث‌های پیرامون هویت و ملیت، تعابیری نظیر ناسیونالیسم احساسی و ناسیونالیسم عقلایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    در بحث هویت یکی از فاکتورهای مهم بحث منش ملی است، که تاریخچه آن به قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم باز می‌گردد.
  • پـای ما و گلیم اقتصـاد

    حساب آدم‌های ثروتمند همیشه از آدم‌های معمولی جداست؛ چون آنها به اندازه‌ای درآمد، پس‌انداز و پشتوانه دارند که اگر روزی کمی زیادتر از حد معمول خرج کنند باز هم کم نمی‌آورند.

    پس روی سخن ما با آدم‌های سطح متوسط و ضعیف است که باید در خرج کردن دست به عصا باشند. البته دست به عصا زندگی‌کردن هرگز به معنی خساست به خرج دادن نیست یعنی اینکه پول را بیشتر از خودتان یا اعضای خانواده‌ دوست داشته باشید یا حاضر شوید به خاطر پس‌انداز‌کردن و اندوختن برای روز مبادا‌، اطرافیانتان را ناراحت کنید.

    پس شاید بدترین شیوه مدیریت اقتصاد خانواده، حبس‌کردن اسکناس‌ها در جیب یا حساب‌های بانکی باشد؛ در حالی که حسرت داشتن همه چیزهای خوب دنیا به دل اعضای خانواده مانده و آنها در حالی که می‌توانند خوب زندگی کنند، اما اوضاع رقت‌باری دارند.
  • غیرمجازها در شورای امنیت ملی

    پای پرونده موسسات غیرمجاز مالی حالا به شورای امنیت ملی باز شده است. آنگونه که قائم مقام بانک مرکزی خبرداده، کارگروهی در شورای عالی امنیت ملی برای پیگیری این موضوع تشکیل شده که این کارگروه با مسوولیت بانک مرکزی و شرکت دستگاه‌های نظارتی تشکیل و ظرف ۶ماه برای ساماندهی این نوع موسسات، نیازهای قانونی و اقدامات لازم را شناسایی و به شورای عالی امنیت ملی ارائه می‌کند. پیش از این معاون نظارتی بانک مرکزی گفته بود موسسات در حال دریافت مجوز، حق سپرده‌پذیری ندارند.

    .
  • ارجاع کار نظارت، طرحی قابل دفاع؟

    حامد خانجانی
    عضو سازمان نظام مهندسی
    وزارت راه‌و‌شهرسازی علاوه بر اینکه مسوولیت سیاست‌گذاری در تولید و عرضه مسکن و اِعمال سیاست‌های تشویقی برای جلب سرمایه‌گذاری را در این عرصه برعهده دارد، نظارت عالیه بر اجرای مقررات ملی ساختمان و عملکرد سازمان نظام مهندسی نیز از وظایف این وزارتخانه محسوب می‌شود، به عبارت دیگر اگر این وزارتخانه متولی سامان مسکن از بُعد کمّی است، متولی تامین کیفیت ساختمان‌ها نیز هست، و صحبت‌های اخیر مسوولان عالی‌رتبه این وزارتخانه در راستای رقابتی شدن نظارت و افزایش کیفیت ساختمان‌ها و ایجاد زمینه برای خروج از رکود ساخت‌وساز، به جهت تامین انتفاع کلیه ذی‌نفعان از مالکان، مهندسان و بهره‌برداران، در این زمینه بیان شده است.
  • جلوگیری از پر‌خوری افراطی

    اعتیاد همیشه مربوط به مواد یا داروهای اعتیادآور نمی‌شود، این عبارت می‌تواند برای توضیح یک رفتار افراطی مانند خوردن وسواسی هم به‌کار رود با اینکه تجارب متفاوتی درمورد اعتیاد غذایی وجود دارد و نوشته‌های علمی دراین زمینه هنوز در مراحل ابتدایی هستند، اما کارشناسان براین باورند اعتیاد به غذا واقعا درمورد غذا نیست.

    غذاها ویژگی‌های اعتیادآوری ندارند و برعکس مواد شیمیایی کسی را وابسته به خود نمی‌کنند اعتیاد غذایی بیشتر به این برمی‌گردد که یک نفر چه رفتاری درمورد غذا دارد، درمورد غذا چه فکری می‌کند، و از چه راهی عادات غذایی‌اش را شکل می‌دهداین عادات، منابع واقعی اعتیاد هستند.
  • کنسرت‌ها - ۲۹ مرداد ۹۴

  • ۵ دقیقه زود رسیدن یعنی به موقع؛سروقت رسیدن یعنی دیر

    مترجم: مریم رضایی
    می‌خواهم دارویی جادویی را برای فروش به شما معرفی کنم. این دارو کمک می‌کند بیشتر پول درآورید، شادتر باشید، خوب به نظر برسید و روابط بهتری داشته باشید.

    این محصول انقلابی جدید عبارت است از: «دیگر دیر نکنید. » روزانه تنها یک دوز از این دارو باعث می‌شود همیشه به موقع برسید و زندگی خود و اطرافیان‌تان را بهبود بخشید. شوخی را کنار بگذاریم، دیر رسیدن کاملا غیرقابل قبول است. این یک واقعیت ناخوشایند است که باید مدام در مورد آن گوشزد شود. فرقی نمی‌کند که قصد دارید در یک میهمانی شام شرکت کنید یا یک سخنرانی یا یک جلسه معمولی.
  • نظام‌ساخت‌وساز؛ به جای خود

    وزارت راه‌وشهرسازی برنامه مفصلی برای تحول اساسی در نظام اداری ساخت‌وساز تدارک دیده است که تا اوایل نیمه دوم امسال آن را در قالب پیش‌نویس اصلاح مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، به منظور تصویب نهایی در اختیار هیات دولت قرار می‌دهد.

    محور این اصلاحات بر «تصفیه فساد و خلط مسوولیت‌های مبهم و بی‌نتیجه از بازار مهندسی ساختمان» پایه‌ریزی شده و هدف آن نیز بازتعریف وظایف دولت و شهرداری‌ها در حوزه نظارت بر ساخت‌وسازهای بخش‌خصوصی - ساختمان‌سازی‌های سطح شهرها- است. آنچه مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی را مصمم کرده تا نوعی خانه‌تکانی را در نظام مهندسی ساخت‌و‌ساز آغاز کنند، از دو چالش «تضاد منافع» و «روابط گنگ و نامفهوم» در بازار مهندسان نشأت می‌گیرد.
  • بازار جدید فروش زمین و آپارتمان در تهران

    همزمان شدن رکود معاملات خرید وفروش در بازار آپارتمان‌های نوساز با رکودی که هم اکنون دامنگیر بازار معاملات زمین شده است، بازار تازه‌ای برای فروش آپارتمان و زمین را در میان سازندگان و مالکان ایجاد کرده است.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که تحت تاثیر طولانی شدن دوران خروج از رکود، عمده واحدهای نوساز تولید شده طی دو سال اخیر، هنوز در بازار عرضه به فروش نرفته‌اند و مشتری ندارند، سازندگان حرفه‌ای مسکن برای ادامه کار و فروش این واحدها در بازار مسکن روش تازه‌ای را با همکاری مالکان زمین در پیش گرفته‌اند که از این طریق هم آپارتمان‌های نوساز خود را در بازار به فروش برسانند و هم زمین مورد نیاز برای پروژه‌های جدید را تامین کنند.
  • مصیبت عظما

    میراث باقی مانده از دولت گذشته حالا برای دولت یازدهم به مصیبت عظما تبدیل شده است. با وجود اینکه تا پایان این ماه حدود دو میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند اما وزیر اقتصاد شب واریز یارانه در دولت را شب مصیبت دانسته چرا که به گفته او در این شرایط درآمدی باید دولت ماهانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی پرداخت کند. دولت دهم در یک اقدام پوپولیستی، نه تنها کل درآمد هدفمندی را نقدی به مردم داد بلکه با استقراض از بانک مرکزی و جابه‌جایی بودجه به تورم و افزایش نقدینگی دامن زد.

    .
  • گردشگران دیگر «حیران» نمی‌روند!

    پرستو فخاریان
    دبیر گروه گردشگری
    گردشگرانی که از آستارا به سمت اردبیل می‌روند، برای رسیدن به گردنه‌ای که شهرت ملی و منطقه‌ای دارد لحظه‌شماری می‌کنند؛ گردنه حیران که زیبایی مثال‌زدنی دارد اما در یکی دو سال اخیر، هرکس که از این مسیر عبور می‌کند حتما متوجه تحولاتی شده که به تدریج چهره حیران را مخدوش کرده است؛ ویلاهایی که چشم‌انداز زیبای حیران را که در بیشتر زمان‌ها زیرپوششی از مه قرار می‌گیرند، از بین برده است.

    ساخت ویلاهایی از این دست، بی‌شک با از بین بردن بخش قابل‌توجهی از پوشش گیاهی این منطقه همراه بوده؛ پوشش گیاهی‌ای که نقش اصلی را در شهرت حیران داشته است.
  • اشکان، انگشتر متبرک و...

    فیلم سینمایی «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» ساخته شهرام مکری بعد از ۸ سال، از ۱۶ خرداد ماه در گروه هنر و تجربه اکران شد.

    این فیلم جایزه بهترین فیلم اول سومین جشن منتقدان سینماى ایران را کسب کرده و در جشنواره‌هاى خارجی نیز به نمایش درآمده و دیپلم افتخار بهترین کارگردانى بیســت و هفتمین جشنواره بین‌المللى فیلم فجر را کسب کرده است. داستان این فیلم درباره دو نابینا است که تصمیم دارند از یک جواهرفروشی سرقت کنند، آدم‌های مختلفی درگیر این سرقت می‌شوند و هر کدام بخشی از داستان را پیش می‌برند و .
  • موفق نمی‏شوم، چون خود را لایق نمی‏دانم!

    یکی از مهم‏ترین عواملی که موجب موفقیت ما می‏شود «عدم ترس از موفقیت و باور خود» است.

    در واقع بسیاری از ما در عمیق‏ترین لایه‏های وجود خود از زیبایی و قدرت خود در وحشت هستیم و توان مواجهه با خود خدایی خود را نداریم. بسیاری از ما در عمیق‏ترین لایه‏های باورمان، خود را لایق موفقیت نمی‏دانیم. بسیاری از ما حق موفق بودن را از خود گرفته‏ایم. همیشه هم اینطور نیست که انسان از بخش منفی یا از مصیبت‏ها بترسد، در خیلی از موارد هم عدم دستیابی ما به بهترین‏هایی که مستحق آن‏ هستیم، به علت «ترس ما از زیبایی، قدرت و موفقیت خود است».
  • پینوکیا

    نمایش «پینوکیا» به نویسندگی استفانو بننی و کارگردانی شهره سلطانی اثری است که این روزها در خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود و مورد استقبال قرار گرفته است.

    اجرای این اثر نمایشی به دلیل برخی اصلاحات چند روزی متوقف شد اما گروه اجرایی با اعمال موارد متذکر شده و بازبینی مجدد، مجوز اجرا را به دست آوردند که در همین راستا «پینوکیا» از پنج‌شنبه گذشته اجراهای خود را مجددا شروع کرده است. این نمایش قصه مشهور پینوکیو را در فضایی مدرن روایت می‌کند. پرستو گلستانی، محمد صادق ملک (ملکی)، محمد نادری، بهروز پناهده، پوریا رحیمی سام و شهره سلطانی نقش آفرینان این نمایش هستند و تا اواسط شهریور هر شب ساعت ۲۱:۱۵ در تالار استاد ناظرزاده میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
  • بازیگر شدم تا دیده شوم

    مهرداد نصرتی - اعظم حسن تقی
    ستاره اسکندری، بازیگر تلویزیون و سینما را با نقش‌های فراوانی به یاد می‌آوریم؛ اما بعید است کسی جایگزینی تراژیک این بازیگر را به جای پوپک گلدره در سریال نرگس سیروس مقدم فراموش کند که با بازی محکم و قابل قبولش نقش را به خوبی به مقصد رساند.
    این بازیگر که پیشینه تئاتری پر و پیمانی دارد و در کارنامه‌اش، دوبار جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره تئاتر فجر برای بازی در نمایش‌های « هم هوایی» و «‌سعادت لرزان مردمان تیره روز» در سال های ۱۳۷۹ و ۱۳۹۳دیده می‌شود. با ستاره اسکندری به بهانه تمرین این روزهای تئاترش و سال‌های تاکنون بازیگری‌اش گفت‌وگوی مفصلی کرده ایم که گزیده آن را می‌خوانید.
  • گام جدید دیپلماسی

    حالا که تکلیف توافق هسته‌ای تقریبا روشن شده، رئیس دیپلماسی کشورمان عزم خود را جزم کرده تا حل مسائل و بحران‌های منطقه خاورمیانه را هم در برنامه کاری خود قرار دهد.


    دور اول سفرهای منطقه‌ای ظریف با سفر به قطر، کویت و عراق انجام شد که به منظور جلوگیری از ایران هراسی پس از توافق صورت گرفته بود. اما در دور دوم ظریف راهی لبنان، سوریه، پاکستان و هندوستان شد. پس از آن روز دوشنبه ظریف به مسکو رفت تا با همتای روسی‌اش، راهکاری سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه بیابند.
    .
  • مصائب خودروهای وارداتی

    خودروهای خوش آب و رنگ درون نمایشگاه‌های عریض و طویل جا خوش کرده‌اند و بسیاری از مشتریان را آرزو به دل خرید خود کرده‌اند، هرچند قیمت خودروهای وارداتی در چند ماه اخیر کاهش اندکی داشته است، اما آنقدر نبوده که بتواند با جیب مشتری طبقه متوسط ایرانی همخوانی پیدا کند.

    با این وجود داغ خرید خودروی با تکنولوژی بالا در حالی به دل بسیاری مانده که برخی از مالکان خودروهای وارداتی از مشکلات پیش روی این خودروها گلایه دارند. گلایه‌ای که شاید بسیاری فکرش را هم نکنند که روزی این خودروهای شیک و به روز دچار مشکل شوند.
  • آمادگی «تهران» برای اصلاحات مهندسی ساختمان

    رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در شرایطی موضع متفاوت‌تری نسبت به آنچه طی یک ماه اخیر از سوی اعضای هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی کشور در رابطه با اصلاح سیستم ارجاع کار به مهندسان ناظر اتخاذ شده است را در پیش گرفته که به گفته وی برخی ایراداتی که هم‌اکنون به این نظام نظارتی وارد شده، قابل پذیرش است.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، پس از اظهارنظرهای وزیر راه‌وشهرسازی در اجلاس امسال سازمان نظام مهندسی مبنی بر ضرورت اصلاح سازوکار ارجاع کار به مهندسان ناظر و برخورد با برخی مواردی که منجر به ایجاد فساد در این سیستم شده است، بسیاری از اعضای هیات مدیره‌های سازمان نظام مهندسی نسبت به اختیاری شدن انتخاب مهندسان ناظر از سوی مالکان موضع‌گیری کرده و روش فعلی ارجاع کار را شیوه‌ای عملی‌تر و پربازده‌تر از ایجاد فضای رقابتی برایر فعالیت مهندسان ناظر عنوان کردند.
  • اکران گران‌ترین پروژه سینما

    فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین پروژه تاریخ سینمای ایران در حالی به روزهای اکران نزدیک می‌شود که مجید مجیدی کارگردان این فیلم گفته فیلمش را برای گسترش وفاق در جهان اسلام ساخته‌ است. این فیلم که همزمان با اکران در ایران در جشنواره مونترال کانادا هم اکران خواهد شد ۵۰ میلیون دلار خرج برداشته و در تهیه آن از عوامل نامدار جهانی که بعضا اسکار هم در کارنامه خود دارند، استفاده شده است. در ایران این فیلم قرار است در ۴۵ سینمای تهران و ۹۸ سینما در شهرستان‌های کشور اکران شود.
    .
  • جامعه‌ای که مردمانش هنوز «ما» نشده‌اند

    سید مهدی میربد
    دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران
    در راستای شناخت و فهم منابع هویت ایرانی تحقیقات و پژوهش‌های بسیار انجام و کتاب‌های متعددی نوشته شده است.

    در این راستا روایت معروف الگویی است که از منابع چهارگانه هویت ایرانی می‌گوید. آن‌گونه که دکتر فرهنگ رجایی در کتاب «مشکل هویت ایرانیان امروز» می‌نویسد الگوی مناسب برای فهم هویت، استعاره رودخانه است که هم ثابت است و هم گذرا. این جریان پویا از بسترهای متعددی می‌گذرد که درباره هویت ایرانی چهار بستر عمده آن عبارتند از: ایران، دین و اسلام، سنت و بالاخره تجدد و روزآمدی.
  • حافظ و شهرام ناظری

    حافظ ناظری یکی از ‌موزیسین‌هایی است که در خارج از ایران هم شناخته شده است و آلبوم‌هایش در آن طرف آب‌ها هم مورد توجه قرار می‌گیرد و به فروش خوبی می‌رسد.

    او البته در ایران هنرمند پرحاشیه‌ای است و حرف و حدیث‌های زیادی درباره کارهایش در محافل فرهنگی وجود دارد. این موزیسین جوان بعد از پشت سر گذاشتن اتفاق های بسیار حالا قصد دارد پروژه‌ «سمفونی رومی» یعنی همان اثر جنجالی را روی صحنه ببرد. ناظری ۱۲ و ۱۳ شهریور، با همراهی پدرش شهرام ناظری برنامه اجرا خواهد کرد که بی‌تردید این اتفاق می‌تواند یک بار دیگر مورد توجه قرار بگیرد.
  • ملاحظات تغییر رویه ارائه خدمات مهندسی

    با گذشت حدود یک ماه از اولین اظهار نظر رسمی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ضرورت تغییر رویه فعلی ارائه خدمات مهندسی، عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی کشور فرصت‌ها و تهدیدهای اجرای هر یک از روش‌های مورد بحث در این زمینه را تشریح کرد.

    علی فرجزاده‌ها، با تاکید بر ضرورت اصلاح مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که هم‌اکنون در وزارت راه و شهرسازی در دست بررسی است، اعمال هرکدام از دو روش انتخاب رقابتی یا ادامه سیستم ارجاع کار (معرفی مهندس ناظر از طرف سازمان نظام مهندسی) را مستلزم ملاحظات و تغییرات اساسی در نحوه واگذاری پروژه‌ها به مهندسان ناظر دانست.
  • زمین‌خواری در حیران

    ساخت‌وسازهای غیرمجاز حالا دامان طبیعت بکر گردنه حیران را گرفته است. گردنه‌ای زیبا در جاده آستارا به اردبیل که جزو یکی از دیدنی ترین جاذبه‌های توریستی ایران است و در سال‌های اخیر طعمه ویلاسازی‌های غیرمجاز شده است.

    اخیرا نماینده آستارا، نماینده اردبیل را به زمین‌خواری خانوادگی در این منطقه متهم کرد. در این شرایط معاون اول رئیس‌جمهور، جهت بررسی بازرس ویژه به منطقه فرستاده است. .
  • هویت ملی؛ دو‌گانه اقلیت و اکثریت

    خالد توکلی
    دکترای جامعه‌شناسی
    یکی از مسائلی که بیشتر دولت- ملت‌ها در سطوح اجتماعی و فردی با آن دست به گریبان هستند مساله‌ هویت است که به غلط ‌پنداشته می شود در یک کشور باید یک هویت فراگیر وجود داشته باشد و این را ممکن و مطلوب می‌ دانند.

    این امر آنگاه بیشتر نمود می‌یابد که بدانیم اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان ترکیب جمعیتی و فرهنگی‌شان چندقومیتی یا به عبارت بهتر چندهویتی است. به علاوه امروزه تحت تاثیر علل و عوامل مختلف، تنوع فرهنگی و هویتی گسترده‌ای، هستی فرد و جوامع مختلف را نسبت به سال‌های پیشین دوچندان در بر گرفته است و بازی هویتی پیچیده‌ای را موجب شده است که بر خلاف گذشته، درک مشترک و همسان از هویت را دچار تزلزل و بحران کرده است.
  • طرح ارجاع نظارت؛ فرصت‌ها و تهدیدها

    حجت عزیزی
    نایب‌ رئیس سازمان
    نظام‌مهندسی‌استان‌تهران
    مطابق بند ۸ ماده ۷۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب اسفندماه ۱۳۷۴، از مهم‌ترین وظایف هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان‌ها، ارجاع مناسب کارها به صاحبان صلاحیت است.

    همچنین مطابق ماده ۱۶ مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان ازجمله وظایف هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان‌ها، ارجاع مناسب نظارت به مهندسان ناظر و ایجاد بستر مناسب برای ارجاع است.
    متاسفانه در حال حاضر پروژه‌های ساختمانی به دلایل مختلف به مجری ذی‌صلاح واگذار نمی‌شود و شاهد آن هستیم که ساختمان‌ها توسط افراد غیرمتخصص ساخته می‌شوند.
  • جنبش حمایت از توافق

    هر روز که می‌گذرد به تعداد موافقان توافق هسته‌ای افزوده می‌شود. از این رو در برخی کشورهای جهان کمپین‌هایی تشکیل شده که از مردم در فضای مجازی می‌خواهد از توافق هسته‌ای حمایت کنند.

    روز شنبه در مراسمی با عنوان« روزجهانی صلح برای ایران»، هزاران نفر در شهرهای مختلف جهان از جمله واشنگتن، نیویورک، برلین، پاریس و لندن در تظاهراتی از گروه‌های جنگ‌طلب آمریکا خواستند که به تحرکات خود برای شکست توافق پایان دهند. ۳۴۰ خاخام یهودی هم در نامه‌ای از اعضای کنگره خواستند تا از این توافق حمایت کنند.
    .
  • نفت ارزان‌تر می‌شود؟

    قیمت نفت در بازارهای جهانی روز دوشنبه در حالی به پایین ترین سطح ۶ سال اخیر نزدیک شد که کارشناسان با توجه به کاهش تقاضای جهانی، کاهش رشد چین، ورود ایران به بازار و بهبود تکنولوژی فرکینگ که هزینه استخراج نفت شل را تا ۳۰ دلار و کمتر از آن کاهش داده، همچنان روند کاهشی را برای قیمت طلای سیاه پیش‌بینی می‌کنند. این در شرایطی است که نفتی که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ بیش از ۱۰۰ دلار معامله می‌شد، حالا به ۴۲ دلار در هر بشکه رسیده و احتمال ورود آن به کانال ۳۰ دلاری هم وجود دارد.

    .
  • تجدید رابطه پس از نیم قرن

    برای تجدید رابطه میان دو کشور کوبا و آمریکا احتمالا بیش از نیم قرن زمان لازم بود تا شرایط فراهم شود و دو دشمن دیرینه به دوستانی جدید تبدیل شوند. روز جمعه پس از بیش از نیم قرن قطع رابطه دیپلماتیک بین واشنگتن و هاوانا، با سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به کوبا، سفارتخانه این کشور در هاوانا پس از ۵۴ سال تعطیلی، به‌طور رسمی آغاز به کار کرد. سفارت آمریکا در هاوانا در ژانویه ۱۹۶۱ در زمان ریاست جمهوری آیزنهاور، پس از به قدرت رسیدن جنبش ۲۶ ژوئیه به رهبری فیدل کاسترو بسته شد.

    .
  • مدیر خردمند، خردمدیریتی

    نویسنده: الهه شیرخدا
    کارشناس ارشد مدیریت
    امور در محیط کار نیز همانند دیگر بخش‌های زندگی همیشه مطابق میل و دلخواه ما پیش نمی‌رود، خیلی وقت‌ها اقیانوس آرام و مساعد محیط کار متلاطم و توفانی می‌شود و امواج خروشانش افراد را به تکاپو و فعالیت‌هایی وادار می‌کند که اگر آمادگی و مهارت‌های لازم برای مواجهه با آن را نداشته باشند ممکن است ناخواسته مصائب زیادی برای خود یا اطرافیانشان به‌وجود بیاورند یا از مسیر اصلی خود دور شوند.

    برخی از افراد در بحران‌های برون سازمانی یا حتی مشکلات درون سازمانی به سادگی تاب و توان خود را از دست داده و همین امر باعث می‌شود در موقع لزوم از انجام فعالیت‌های ضروری باز بمانند.
  • نمایش‌کمدی

بیشتر