لوازم آرایشی در اوج
فکر می‏کنید بالاترین قیمت و نازلترین قیمت لوازم آرایشی در پایتخت چقدر است؟ «قیمت‌ها» همیشه در پایتخت جنجال‌برانگیز بوده‌اند، از خودروهای میلیاردی گرفته تا بستنی‌هایی با روکش طلا که طبعا قیمت آنها از گران‌ترین بستنی‌های موجود در سوپرمارکت‌ها خیلی بیشتر است، اما در شهری که معمولا «ترین‌ها» در آن اتفاق می‌افتد، لوازم آرایشی چه وضعیتی دارند؟ خانم‌هایی که در شهری مانند تهران زندگی می‌کنند حاضرند تا چه سقفی برای خرید یک قلم از لوازم آرایشی هزینه کنند؟
شاید تا به حال با خود فکر کرده باشید که گران‌ترین لوازم آرایشی در تهران چقدر قیمت دارد؟ اگر تا به حال چنین فکری به ذهنتان خطور کرده باشد، می‌توانید پاسخ آن را اینجا بیابید. برای یافتن پاسخ چنین سوالی سری به برخی فروشگا‏ه‌های لوازم آرایشی در قسمت شمالی شهر تهران زدیم. البته بماند که برخی فروشگاه‌ها تنها مشتریان خاص خود را به فضای داخلی شان راه می‌دهند. شاید صاحبان چنین فروشگاه‌هایی با خود فکر کرده‌اند وقتی عموم مردم قدرت خرید محصولات آنها را ندارند، دلیلی هم ندارد وارد فروشگاه شوند پس فروش خود را به اعضا منحصر کرده‌اند. در ادامه تجربه خبرنگار آخر هفته را در برخی فروشگاه‌های شمال شهر می‌خوانید.
آرایش بر بام تهران
قدم به داخل فروشگاه که گذاشتم با انواع مارک‌های لوازم آرایشی معروف مواجه شدم؛ «کلینیک»، «لانکوم»، «استی لودر»، «مک» و ... . از فروشنده در مورد کم و کیف انواع لوازم آرایشی و قیمت آنها در مارک‌های مختلف پرسیدم. می‏گوید: «کلینیک» برند خیلی خوبی در لوازم آرایش است. ریمل آن بین ۸۵ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. کرم پودر آن هم بین ۱۲۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری می‌شود.
این فروشنده عقیده دارد در اکثر برندهای معتبر، رژها از کیفیت خوبی برخوردارند، اما به هرحال بهتر است به میزان ماندگاری آن توجه زیادی داشته باشید؛ زیرا میزان سرب بالا در رژ لب، باعث افزایش ماندگاری آن نیز می‌شود. پس ماندگاری رژ می‌تواند نشانه‌ای باشد از میزان سرب استفاده شده در آن.این فروشنده در ادامه می‌گوید: رژ لب کلینیک معمولا بین۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان فروخته می‏شود، اما در مارک‌های دیگر می‏توان قیمت‌هایی نظیر ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان را هم یافت که نسبتا ارزان‌تر هستند. سایه چند رنگ این مارک هم چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‏رسد. شاید یکی از دلایل گران بودن این برندها ضد حساسیت بودن آنها باشد، اما این ادعا هنوز کاملا اثبات نشده است. «کلینیک»، «مک»، «استی لودر» و «لانکوم» از برندهایی هستند که چنین ادعایی را دارند.
رنگین کمانی که گران تمام می‌شود
فروشنده دیگری راهنمایی‏های بیشتری می‏کند. آقای رحیمی می‏گوید: «بهتر است برای خرید لوازم آرایش به یک مارک اکتفا نکنی و بهترین‏ها را از مارک‌های مختلف دستچین کنی. هر مارکی، در برخی از لوازم آرایش خوب است. در کرم پودر از همه بهتر مارک «مک» است. فکرش را بکنید اگر کسی قصد خرید چند قلم از این لوازم را داشته باشد، چقدر باید هزینه کند!اما در ریمل برای کسانی که مژه کوتاه دارند «لانکوم دراما» حجم‌دهنده بهترین گزینه است که البته قیمت برابر با ۱۲۰ هزار تومان دارد، اما ریمل «دیور» برای افراد مژه کوتاه مناسب نیست؛ هر چند بهترین نوع ریمل در بین گزینه‌های دیگر است. در گشت و گذارهایم متوجه شدم که مارک‌های کاپریس ایتالیا و گلاردن هم قیمت مناسبی دارند و هم از کیفیت خوبی برخوردارند. این دو مارک که محصول ایتالیا و فرانسه هستند در بازار فروش خوبی دارند، زیرا قیمت آنها نسبت به کیفیتشان بسیار معقول‏تر است و حول و حوش ۵۰ هزار تومان چرخ می‌زند. از فروشنده‌ای در مورد نمایندگی این برندهای لوازم آرایشی پرسیدم. او می‏گوید: «برخی برندها در داخل ایران نمایندگی دارند، در واقع فروشگاه‌هایی هستند که به عنوان عرضه‏کننده آنها انتخاب می‏شوند، اما برخی از مارک‌ها مانند «مک» و «کریستین دیور» هیچ نمایندگی در ایران ندارند و به صورت مسافری و فری شاپ از طریق هواپیما وارد کشور می‏شود.»پرسیدم چگونه می‌توان از معتبر بودن مارک‌هایی که ارزان هم نیستند اطمینان حاصل کرد؟ در پاسخ گفت: «برای مارک‌هایی که نمایندگی دارند از روی بارکد، شبنم و نمایندگی و شرکتی بودن می‏توان به اصالت لوازم آرایشی پی برد؛ اما در مورد مارک‌هایی که به صورت مسافری وارد می‏شوند باید فروشنده را بشناسی تا اعتماد کنی. ما اشخاصی را که به صورت فری شاپ برایمان لوازم آرایشی می‏آورند می‏شناسیم و خود به آنها سفارش می‏دهیم. در نتیجه در این قسمت همه چیز به اعتبار فروشنده و اعتماد به او باز می‏گردد.»این فروشنده در مورد علت بالا بودن قیمت این محصولات می‏گوید: « قیمت بالای این محصولات برای کیفیت بالای آنها است. مثلا کرم پودر «مک» به علت خواب روی پوست طرفدار دارد، زیرا خطوط و چروک پوست را هم می‏پوشاند. فلورینس فیکس است و بهترین گزینه برای کرم پودر استودیو فیکس است که اکثر آرایشگاه‌ها و سالن‌ها هم از آن استفاده می‏کنند. ترو لانگر هم خیلی روی پوست می‏ماند که البته این دست محصولات توصیه نمی‌شوند، زیرا راه‌های تنفسی پوست را می‌بندند.» این فروشنده که سابقه طولانی در این حرفه دارد می‏افزاید: «معمولا از ترکیب مارک‌های مختلف برای افراد و عروس استفاده می‏کنیم نه از یک مارک. متناسب با تیپ چهره فرد انتخاب‌ها را شروع می‏کنیم.» با خنده می‏گوید: «حالا شما تیپ بده نقش رو تحویل بگیر! »
حقوق مصرف‏کننده لوازم آرایشی
نکته قابل توجهی که در تمامی این موارد به چشم می‏خورد، بحث حق مشتری برای اطمینان از جنس خریداری شده است. برخی از مسوولان بر بارکد و کد شبنم روی لوازم آرایشی تاکید دارند، اما مارک‌هایی که نمایندگی ندارند و به صورت مسافری وارد می‏شوند چطور؟ خریدار در صورت مناسب نبودن محصول باید به کجا مراجعه کند؟ هرچند برخی محصولات در بازار قیمت بالایی دارند، اما به نظر می‌رسد «قیمت» همه چیز را تضمین نمی‌کند.