شماره روزنامه ۶۰۳۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۳۷ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۵۹۳۷

  • لشکر نیم‌میلیونی در کی‌یف

    دنیای اقتصاد-گروه جهان: هنگامی که سربازان و تانک‌های روسی در فوریه۲۰۲۲ به اوکراین حمله کردند، ده‌ها هزار اوکراینی با موجی از شور و شوق میهن‌پرستانه برای خدمت در ارتش شتافتند. هجوم جنگجویانی که با وظیفه‌شناسی به اعلامیه‌ها پاسخ دادند یا به‌عنوان داوطلب ثبت‌نام کردند، به دفع حمله اولیه روسیه و خنثی کردن برنامه‌های کرملین برای قطع «سر» دولت اوکراین کمک کرد.
  • ۷ رکن افزایش تاب‏‏‌آوری بنگاه‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد -گروه صنعت و ‌معدن: فقدان اطلاعات و انتشار اطلاعات نادرست‏‏‌ در صدر ریسک‏‏‌های دوسال آینده قرار دارد. حوادث اقلیمی‏‏‌ و قطبی‌شدن جامعه‏‏‌ نیز به‏‏‌‌ترتیب‏‏‌ در جایگاه‌های دوم و سوم ریسک‏‏‌های دوسال آینده قرار دارند. مجمع‏‏‌ جهانی‏‏‌ اقتصاد هرساله‏‏‌ براساس «نظرسنجی‏‏‌ درک خطرات جهانی‏‏‌» گزارشی‏‏‌ از ریسک‏‏‌های آتی‏‏‌ پیش‏‏‌‌روی اقتصادها منتشر می‌کند. در گزارش سال گذشته‏‏‌ درباره ریسک‏‏‌های جهانی‏‏‌ هشدار داده شده است‏‏‌ که‏‏‌ جهان به‏‏‌‌راحتی‏‏‌ از شوک‌های مستمر باز نخواهد گشت‏‏‌. اکنون با آغاز سال ٢٠٢٤، در نسخه‏‏‌ نوزدهم‏‏‌ گزارش ریسک‏‏‌های جهانی‏‏‌ که‏‏‌ نظرات نزدیک‏‏‌ به‏‏‌ ١٥٠٠کارشناس دانشگاهی‏‏‌، کسب‌وکار، دولت‏‏‌، جامعه‏‏‌ جهانی‏‏‌ و مدنی‏‏‌ از ١٢٤کشور جمع‏‏‌آوری شده است‏‏‌، جهانی‏‏‌ ترسیم‏‏‌ شده که‏‏‌ با دو بحران اساسی‏‏‌ «تغییرات آب‌وهوایی» و «تنش‏‏‌ها» روبه‌روست‏‏‌. این‏‏‌ درحالی‏‏‌ است‏‏‌ که‏‏‌ این‏‏‌ تهدیدها در پس‏‏‌‌زمینه‏‏‌ای از تغییرات سریع‏‏‌ تکنولوژیک‏‏‌ و نااطمینانی‏‏‌های اقتصادی بروز خواهند یافت‏‏‌.
  • قیمت آزاد خودروهای «مازاد»

    دنیای اقتصاد-گروه خودرو: طرح فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار در حالی فعلا بایگانی شده، که با توجه به نظر مثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت و کناره‌گیری نسبی شورای رقابت از ماجرای قیمت‌گذاری خودرو، امکان اجرای آن همچنان وجود دارد. از همین رو، برای خیلی‌ها این پرسش ایجاد شده که در صورت قطعی شدن اجرای طرح موردنظر، این ۱۲۰هزار دستگاه خودرو با چه قیمتی عرضه خواهند شد؟ پیش از پاسخ به این پرسش، نگاهی بیندازیم به اصل ماجرای فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار و اینکه چه شد سیاستگذار (در وزارت صمت) این طرح را روی میز گذاشت. طرح فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار به عنوان یکی از راهکارهای بهبود نقدینگی خودروسازان مطرح شده که با وجود نظر مثبت وزارت صمت، هنوز اجرایی نشده است. یک ماهی می‌شود که بحث فروش خودرو در حاشیه بازار به عنوان یکی از مفاد توافق دو ماه پیش وزارت صمت با خودروسازان و قطعه‌سازان مطرح شده است.
  • رقابت درآمدی آنتن و اینترنت

    دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ: همه ساله، موقع بررسی لایحه بودجه در مجلس که می‌رسد، حرف‌و‌حدیث‌ها درباره رشد سهم صداوسیما از بودجه اوج می‌گیرد. کارشناسان مواضع مختلفی می‌گیرند و مسوولان واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند.
  • فیش‌های حقوقی خودروسازان

    دنیای اقتصاد: خودروسازی ایران هنوز نتوانسته از جنبه‌های کمی و کیفی، رضایت شهروندان را به دست بیاورد،این در حالی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم سهم مهمی از اشتغال و البته تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. بنابراین با توجه به سهم بالای خودروسازی در اشتغال (بدون لحاظ کردن قطعه‌سازان و شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی)، طبعا جمع حقوق و دستمزد پرداختی به کارگران و کارکنان در این صنعت، دارای رقم بالایی در بین صنایع کشور است.
  • ۲.۵ درصد از هکرهای کلاه سفید، زنان ایرانی هستند

    دنیای اقتصاد: حوزه امنیت سایبری در تمام دنیا حوزه‌ای مردانه به حساب می‌آید و طبیعتا زنان سهم بسیار کمتری از آن نسبت به مردان دارند؛ به‌طوری‌که طبق گزارش پلتفرم سایبری «باگ کراود»، در سال ۲۰۲۰ زنان کمتر از ۴ درصد از هکرهای کل جهان را تشکیل داده بودند. اشتغال در این حوزه برای زنان در ایران نیز شرایط مشابهی دارد؛ تا جایی که گزارش اخیر پلتفرم باگ‌بانتی «راورو» از کشف و شکار آسیب‌پذیری‌های امنیتی نشان می‌دهد که تنها ۲.۵ درصد از هکرهای کلاه‌سفید در ایران خانم‌ها هستند.
  • مزد تعهد به توریسم

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: شورای جهانی سفر و گردشگری براساس آخرین داده‌‌‌های رزرو پرواز ارائه شده از سوی فوردواردکیز (Frwardkeys)، نشان می‌دهد که فرانسه در سال‌جاری قرار است جایگاه قطب گردشگری خود را به‌‌‌عنوان محبوب‌‌‌ترین مقصد جهان برای مسافران بین‌المللی حفظ کند و پاریس شهر اول توریست‌های جهان باقی بماند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر