شماره روزنامه ۶۰۱۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۶۵ دنیای اقتصاد

اخبار فرهنگ و هنر - روزنامه شماره ۵۹۶۵

  • نی‌نواز نینوا از نفس افتاد

    دنیای اقتصاد: در چهلمین سال انتشار آلبوم «نی‌نوا»‌، جمشید عندلیبی نوازنده برجسته نی که تکنوازی قطعاتی از این آلبوم را بر عهده داشت، از نفس افتاد و به شکایت ساز خود از جدایی‌ها پایان داد. این آهنگساز و نوازنده برجسته که آثار متعددی در همکاری با بزرگان موسیقی ایران داشت، ظهر دیروز به علت ایست قلبی در ۶۶سالگی در خانه‌اش در تهران درگذشت.علاقه‌مندان موسیقی نوازندگی او را بیشتر در آلبوم‌های استاد محمد‌رضا شجریان شنیده‌اند.
  • خودم را پیش خدا لوس کردم

    دنیای اقتصاد: در روزهای اخیر رضا صادقی، خواننده مطرح موسیقی پاپ، کنسرتی برای کودکان کار در برج میلاد تهران برگزار کرد. او در مصاحبه‌ای با اهالی رسانه درباره این کنسرت توضیح داد: کاری که نسبتا خوب بلدم خواندن است و احساس کردم در زمانه‌ای هستیم که شاید این قشر برای مدتی طولانی فرصت بودن در کنسرت را نداشته باشند. به همین دلیل با همفکری هم به این نتیجه رسیدیم که این حس خوب قبل از عید را به این کودکان تزریق کنیم. کار زیادی از ما برنمی‌آید ولی حداقل اینکه توانستیم حال آنها را برای همین یک ساعت هم خوب کنیم خیلی اتفاق جذابی برای خود ما بود. امیدوارم نتیجه آن هم خوب شده باشد.
  • انتشار لطیفه‌هایی درباره حکومت شوروی

    دنیای اقتصاد: لطیفه‌های دوران شوروی در کتابی با نام «به آن می‌خندم» با جمع‌آوری و ترجمه شهرام همت‌زاده منتشر شد. این کتاب اثری است شامل ۵۱۵ لطیفه که گزیده‌ای از ۲۶۰۰ لطیفه دوران شوروی است؛ لطیفه‌هایی که در میان مردم اتحاد جماهیر شوروی و در سال‌های زندگی و زیست در نظام کمونیستی بیان می‌شده است. این لطیفه‌ها جدا از مضمون طنز و گاه تلخ و انتقادی خود که می‌توان آن را جزئی لاینفک از ساختار طنز اجتماعی به شمار آورد، از این منظر حائز اهمیت به شمار می‌رود که مخاطب آن بداند که در سال‌های بسیاری از حیات نظام کمونیستی، بیان و بازگو کردن لطیفه به‌ویژه با مضامین انتقاد از ساختار حاکمیت، می‌توانست منجر به تعقیب قضایی و حتی حبس راوی آن شود. با این همه این لطایف راه و جای خود را در زندگی و ذهن و زبان مردمان این سرزمین باز کردند. برخی در حافظه و برخی در گوشه و کنار یادداشت‌ها و حتی در حاشیه دفاتر تلفن مردم ثبت شدند و پس از فروپاشی کشور شوراها، سرانجام در معرض دید و خوانش و قضاوت عام قرار گرفتند.«به آن می‌خندم» در ۱۱۶ صفحه و به قیمت ۱۲۵هزار تومان از سوی نشر نیستان روانه بازار کتاب شده است.
  • آثار نقاشان بزرگ در موزه هنرهای معاصر

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه منتخبی از نقاشی‌های هنرمندان ایرانی و خارجی با عنوان «بر فراز دشت» از شنبه ۱۹ اسفندماه در موزه هنرهای معاصر افتتاح می‌شود. در توضیح این نمایشگاه آمده است:‌ «نمایشگاه بر فراز دشت مجالی است برای مشاهده و بررسی رابطه اقلیم، طبیعت و بیان هنری در منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که رویکردی طبیعت‌گرایانه دارند.
  • پخش فیلم ترسناک «مهمان‌پذیر» از شبکه نمایش

    فیلم سینمایی «مهمان‌پذیر» به کارگردانی نیمرود آنتال امروز از شبکه نمایش پخش می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم آمریکایی که محصول ۲۰۰۷ است آمده: دیوید و همسرش اِمی به‌دلیل از کار افتادن خودرویشان به‌ناچار آن را ترک می‌کنند و پس از مدتی پیاده‌روی به هتلی در منطقه‌ای دورافتاده می‌رسند. آن دو به‌ناچار وارد آنجا شده و اتاقی را از مدیر هتل خواستار می‌شوند. دیوید و اِمی، که قرار است به‌زودی از هم جدا شوند، مجبور می‌شوند یک شب دیگر همدیگر را تحمل کنند. در اتاق آنها یک دستگاه ویدئو و تعداد زیادی نوار فیلم است. دیوید و اِمی تصمیم می‌گیرند برای گذراندن وقت به تماشای فیلم‌ها بنشینند، اما پی می‌برند که فیلم‌های موجود در اتاق، معمولی نیستند. این فیلم‌ها تصاویر ساکنان قبلیِ همین اتاق هستند که به بدترین وضع شکنجه و کشته شده‌اند... لوک ویلسون و کیت بکینسیل از بازیگران این فیلم هستند. علاقه‌مندان به آثار ترسناک و مهیج می‌توانند «مهمان‌پذیر» را ساعت ۲۳ از شبکه نمایش تماشا کنند.
  • درگذشت سیاچمانه‌خوان معروف هورامان

    دنیای اقتصاد: استاد جمیل احمدی، معروف به جمیل نوسودی، سیاچمانه‌خوان برجسته هورامان و از پیشگامان سیاچمانه‌خوانی نوین، شامگاه دوشنبه در ۷۷سالگی درگذشت. از او آثار قابل‌توجهی از آوازها و نغمه‌های هورامی در قالب سیاچمانه، ورده بزم،‌ چه‌پی و ... به جا مانده است. این خواننده برجسته در سال ۱۳۲۵ در شهر نوسود از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه به دنیا آمد و از نوجوانی آوازخوانی را آغاز کرد. او به علت عوارض ناشی از یک بیماری مزمن در منزلش در نوسود درگذشت. از این خواننده آثار متعددی به صورت مشترک با استاد عثمان هورامی در دسترس است که عموما به صورت خصوصی ضبط شده‌اند ولی در میان مردم دست به دست می‌چرخند.اطلاع دقیق از خاستگاه سیاچمانه و قدمت آن در دست نیست، اما شماری از پژوهشگران تاریخ هورامان معتقدند که این نوع آواز، خاستگاهی آیینی داشته و بیش از سه هزار سال قدمت دارد. برخی نیز معتقدند سیاچمانه اولین بار در حضور پیرشالیار که به روایتی از مغان زرتشتی هورامان بوده، اجرا شده است. پیکر این هنرمند صبح دیروز پس از تشییع در میان جمع انبوهی از دوستدارانش به خاک سپرده شد.
  • احتمال توقف «نگاه نو» در ایستگاه ۱۴۰

    دنیای اقتصاد: صد و چهلمین شماره از فصلنامه «نگاه نو» با موضوع «مساله فلسطین» و شعرهایی از محمد شمس لنگرودی منتشر شد.علی‌ میرزایی، صاحب ‌امتیاز و مدیرمسوول این فصلنامه، در یادداشت خود از مشکلات پیش‌ روی این نشریه و احتمال اینکه این شماره آخرین شماره «نگاه نو» باشد سخن گفته است.
  • درخواست کارگردان «احمد به‌تنهایی» برای تماشای قانونی فیلم

    دنیای اقتصاد: حسین مهکام در آستانه اکران آنلاین فیلم «احمد به‌تنهایی» از مخاطبانش درخواست کرد فیلم را قانونی تماشا کنند.این کارگردان که پیش‌تر فیلم‌های «بی‌حسی موضعی» و «آزادی مشروط» را ساخته بود، دو سال قبل فیلمی را با نام «احمد به‌تنهایی» ساخت که تاکنون فرصت اکران پیدا نکرده بود تا اینکه روز گذشته در پلتفرم نماوا به صورت آنلاین اکران شود.حسین مهکام درباره فیلمی که سرانجام پس از دو سال به نمایش درخواهد آمد و اینکه با وجود کپی شدن فیلم در این نوع اکران‌ها ریسک کرده است، به ایسنا گفت: با شروع اکران آنلاین فیلم اگر مخاطب همیشگی سینما که ذاتا سینما را دوست دارد، آن را به شکل قانونی و با خریداری بلیت از طریق پلتفرم عرضه‌کننده تماشا کند، کمک می‌کند تا بخش خصوصی در سینما سرپا بماند. این اولین و کمترین خواسته‌ای است که یک تولیدکننده در بخش خصوصی می‌تواند داشته باشد و برای من هم مهم است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر