شماره روزنامه ۶۰۱۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۵۸ دنیای اقتصاد

اخبار شرکت ها - روزنامه شماره ۵۹۵۸

  • رشد سهم خانوار از تسهیلات بانکی

    دنیای‌اقتصاد: از ابتدای فعالیت دولت، اعطای تسهیلات خرد در دستور کار وزارت اقتصاد و بانک مرکزی قرار گرفت. به موجب این موضوع، زیرساخت‌‌‌های زیادی برای تسهیل فرآیند اعطای تسهیلات خرد به خانوارها ایجاد شد که از مهم‌ترین آنها ایجاد سیستم اعتبار‌سنجی مناسب و همچنین احراز هویت بود. حال تلاش‌‌‌های انجام شده در این راستا نشان می‌دهد که این فعالیت‌‌‌ها موثر بوده و رفته‌رفته سهم خانوار در دریافت تسهیلات به‌ویژه تسهیلات خرد درحال افزایش است. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، سهم خانوار از تسهیلات بانکی به ۲۰.۱‌درصد رسیده است. این درحالی است که سهم خانوار بدون در نظر گرفتن مبلغ تسهیلات خرد، چیزی در حدود ۱۸.۶‌درصد از کل تسهیلات بوده است. با این حساب، بخش صنعت هم سهمی ۸۱.۴ درصدی از کل تسهیلات بانکی را تا انتهای دی ماه به خود اختصاص داده است. گفتنی‌است که ماه گذشته سهم خانوار ۱۹.۳ درصد بوده‌است.
  • دوگانه خوش‌بینی – نگرانی شرکت‌ها

    دنیای اقتصاد- فاطمه بابالو: به گزارش LBMC؛ کمبود نیروی کار در حال تعدیل شدن است و مدیران به رشد اندک برای سال ۲۰۲۴ چشم دوخته‌‌‌اند. آنها به دنبال عرضه محصولات و خدمات و بازارهای جدید هستند. آنها اهمیت سرمایه‌گذاری در فناوری را برای اقدامات کارآیی و بهره‌‌‌وری درک می‌‌‌کنند، اما سرمایه‌گذاری در موارد غیر‌‌‌ضروری اندک خواهد بود. یک احساس خوش‌بینانه محتاطانه در بین رهبران کسب و کار برای سال ۲۰۲۴ وجود دارد.
  • تبعات تغییر نرخ سوخت

    علی‌اکبر الوندیان / دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان
    این روزها صنعت سیمان و سهامداران آن بیش از هر چیز گرفتار تبعات ناشی از بالا رفتن بهای سوخت، بدون برنامه‌ریزی برای تغییر قیمت سیمان هستند؛ در واقع اگر چه دولت در ۲۹ خرداد مصوبه‌ای برای افزایش بهای گاز و مازوت سیمانی‌ها از ۵۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان گذراند اما در شهریور ماه مصوبه جدیدی ابلاغ شد که ۱۵‌درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را به عنوان بهای سوخت سیمانی‌ها تعیین کرد و بر این اساس نرخ‌ها در هر ماه رقمی متفاوت بود؛ با وجود این در ۲۰ آبان سال‌جاری برای بار سوم شاهد تغییر در نرخ سوخت صنعت خاکستری بودیم و این بار قیمت ۱۰۰۰ تومان برای هر متر مکعب گاز و هر لیتر مازوت تعیین شد و متاسفانه در یک اقدام نسنجیده این مبلغ را «عطف به ما سبق» کردند و اعلام شد که از ابتدای اردیبهشت تمامی سوخت مصرفی صنعت سیمان به قیمت ۱۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود که با احتساب مالیات ارزش افزوده و عوارض مناطق محروم برای شرکت‌ها به ۱۲۵۰ تومان می‌رسد.
  • بانک‌های اتریش به سراغ انرژی‌های تجدیدپذیر رفتند

    چابک آنلاین: بانکداری در اتریش از قرن ۱۸ و با تاسیس اولین بانک به نام بانک ملی اتریش راه‌اندازی شد. این بانک نقش اصلی در اداره ارز و سیاست پولی این کشور داشته و همچنین به عنوان بانک مرکزی اتریش شناخته می‌‌‌شود. بانک دولتی اتریش به بانک کنترل اتریش معروف بوده که در ابتدا به عنوان بانک دولتی برای تسهیل تجارت خارجی و تامین منابع مالی دولت و بخش خصوصی تاسیس شد. نظارت بر بانک‌‌‌ها و موسسات مالی در اتریش تحت نظارت «فاینانس مارکت اوتوریتی» یا اداره بازار مالی است. این نهاد نظارتی مسوول نظارت بر امور مالی و بانکی در کشور بوده و به عنوان یک نهاد دولتی فعالیت می‌‌‌کند. بانک‌‌‌های اتریش از نقاط قوتی همچون پایداری مالی، سیستم بانکی متعادل و مدیریت ریسک مناسب برخوردار هستند. همچنین، تعهد به استانداردهای بین‌‌‌المللی و شفافیت در عملکرد این بانک‌‌‌ها نقاط قوت مهمی هستند.
  • روش‌های جذب مشتریان در بانک‌های نیجریه‌ای چیست؟

    چابک آنلاین: بانکداری درنیجریه ازسال ۱۸۹۲ با تاسیس بانک ملی نیجریه (Bank of Nigeria) آغاز شد. این بانک توسط دولت بریتانیا برای تسهیل تجارت و تامین سرمایه ایجاد شده بود. بانک ملی نیجریه تا سال ۱۹۵۸ به عنوان تنها بانک مرکزی این کشور فعالیت می‌‌‌کرد. بانک دولتی کشور نیجریه به نام «بانک مرکزی نیجریه» (Central Bank of Nigeria) شناخته می‌‌‌شود. این بانک مرکزی مسوول تعیین و اجرای سیاست‌‌‌های پولی و ارتباطات بانکی در کشور است و تحت مالکیت دولت عمل می‌‌‌کند. نظارت بر بانک‌‌‌ها و موسسات مالی نیجریه توسط «کمیسیون بانک‌‌‌ها و موسسات مالی» (Central Bank of Nigeria) انجام می‌‌‌شود که یک نهاد دولتی است و مسوولیت نظارت و کنترل بر بخش بانکی و مالی کشور را بر عهده دارد.
  • تشکیل «قرارگاه ویژه تامین مسکن معلم» در صندوق ذخیره فرهنگیان

    مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از تشکیل قرارگاه تامین و ساخت مسکن تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ خبر داد و اعلام کرد: با توجه به تدوین طرح اقدام جهادی نهضت ملی مسکن برای فرهنگیان سراسر کشور از سوی هلدینگ ساختمانی معلم، تشکیل «قرارگاه ویژه تامین مسکن معلم» در اولویت برنامه‌‌‌های سال آتی صندوق ذخیره فرهنگیان قرار گرفت.
  • همکاری بانک سامان و اتاق بازرگانی ایران و اتریش برای مبارزه با پولشویی

    بازار: بانک سامان در یک همکاری مشترک با اتاق بازرگانی ایران و اتریش، برنامه مبارزه با پولشویی را اجرایی می‌کند. به گزارش سامان رسانه، با اعلام رسمی اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش، با توجه به مذاکرات و تفاهم صورت‌گرفته میان بانک سامان و این اتاق، از این پس تمامی برنامه‌‌‌های مربوط به پیشگیری از پولشویی اتاق با همکاری بانک سامان برگزار می‌شود. گفتنی است، پیش از این بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که بر اساس نتایج بازرسی جامع با رویکرد ریسک‌‌‌محور، بانک سامان از حیث تطبیق و میزان رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم با کسب رتبه نخست شبکه بانکی در صدر پوشش الزامات این حوزه قرار گرفته است.
  • بررسی نحوه خدمت‌رسانی به مشتریان در استان سیستان و بلوچستان توسط مدیرعامل بانک ملی ایران

    شادا: مدیرعامل بانک ملی ایران در بازدید از شعب مرکزی، زهک، پایانه مرزی میلک و شعبه امام خمینی (ره) زابل که با هدف نظارت و کنترل نحوه سرویس‌دهی به مشتریان در روزهای پایانی سال صورت گرفت، ضمن گفت‌وگوی صمیمانه با کارکنان و مشتریان، خواستار شتاب‌بخشی و تقویت جذب منابع جدید در راستای تکمیل زنجیره ارزش در بانک شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر