شماره روزنامه ۶۰۳۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۳۱ دنیای اقتصاد

اخبار خبر - روزنامه شماره ۵۹۳۱

  • دومینوی مینی‌جنگ‌ها در خاورمیانه

    دنیای اقتصاد-گروه‌خبر: ایران، اسرائیل را مسوول حمله هوایی روز شنبه به دمشق پایتخت سوریه دانسته که منجر به ترور مقامات ارشد نظامی ایران شد. حملاتی که آخرین مورد از یک رشته حملات اسرائیل به مقامات ایران و دو تن از مقامات حماس و حزب الله است. ایران مصمم شده که تلافی کند و این مساله نگرانی‌ها از آشفتگی عمیق‌‌تر منطقه‌‌ای ناشی از جنگ غزه را افزایش داده است.رجا عبدالرحیم، هویدا سعد و فرناز فصیحی ۲۰ ژانویه در نیویورک‌تایمز نوشتند: عصر شنبه چند تن از نیروهای آمریکایی در عراق پس از اینکه پایگاه هوایی آنها در بخش غربی این کشور مورد حمله موشکی شدید گروه‌های مورد حمایت ایران قرار گرفت، به دلیل آسیب‌های مغزی مورد درمان قرار گرفتند. این آخرین مورد از حدود ۱۴۰ حمله موشکی و پهپادی از این دست علیه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه در چند ماه گذشته بوده است.این دو حادثه تاییدی بر بی‌ثباتی رو به افزایش در خاورمیانه پس از ۷ اکتبر است. اسرائیل با جنگ وحشیانه در غزه پاسخ حمله حماس را داده است. در سراسر منطقه؛ مجموعه‌ای گیج‌کننده از حملات و پاسخ متقابل، خطر تبدیل درگیری به یک جنگ گسترده‌تر را افزایش داده است.
  • چکش‌کاری مولدسازی

    دنیای اقتصاد-گروه خبر: سهم درآمد مولدسازی در لایحه بودجه نسبت به بودجه۱۴۰۲ با کاهش ۴۴درصدی روبه‌رو شده است. در لایحه بودجه۱۴۰۳ منابع بودجه از محل مولدسازی دارایی‌های دولت ۶۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. درباره علت این کاهش «دنیای‌اقتصاد» نظر چند نماینده مجلس را جویا شده است.
  • آمریکا در برزخ تصمیم‌گیری

    دنیای‌اقتصاد: اکونومیست در گزارشی به احتمال گسترده شدن تنش‌‌‌ها و حتی بروز یک جنگ مستقیم بین ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: طی ۱۰۰ روز گذشته از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، جو بایدن از یکسو به دنبال کمک به اسرائیل برای پیروزی در جنگ غزه بود و از سوی دیگر تلاش داشت از تبدیل شدن درگیری‌‌‌ها به یک جنگ منطقه‌‌‌ای با ایران و نیروهای نیابتی آن جلوگیری کند. زمانی که نیروهای محور مقاومت ایران و اسرائیل و آمریکا درگیر حملات خطرناک‌‌‌تری علیه یکدیگر از جمله ترور می‌‌‌شوند، شرایط سخت‌‌‌تر می‌شود.
  • همکاری‌های منطقه‌ای در پسا‌جنگ غزه

    حمید‌رضا کاظمی /پژوهشگر مسائل خاورمیانه
    بحث درباره همکاری‌های منطقه‌ای به‌ویژه با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی یکی از دغدغه‌های تصمیم‌سازان در جمهوری اسلامی بوده است که بیشتر تحت‌تاثیر تجربه موفق آسه آن و اتحادیه اروپا در آن برهه از تاریخ بود. در همین زمینه تلاش قابل‌توجهی در محیط‌های دانشگاهی در ایران صورت پذیرفت تا چارچوبی تئوریک در این خصوص حاصل شود که این امر بیشتر متاثر از پارادایم لیبرال و نظریه‌های کارکردگرا مبتنی بر همکاری‌های غیر‌سیاسی برای آغاز مسیر بود. در این چارچوب این بحث مطرح بود که اگر جمهوری اسلامی ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس علاقه‌مند به تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای هستند، نیاز است در زمینه‌های با حساسیت پایین امنیتی و سیاسی همچون همکاری‌های محیط‌زیست، گردشگری و همکاری‌های علمی و فنی گام بردارند تا در مراحل بعدی سرریز همکاری‌های غیرسیاسی منجر به همکاری سیاسی بشود.
  • رای به بندهای مهم تبصره سوم

    دنياي اقتصاد: روز گذشته بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد. بر اساس تصمیم هیات رئیسه و موافقت نمایندگان مجلس قرار است که صحن علنی در سه نوبت لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی کند. در جریان رسیدگی نمایندگان مجلس به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، با بند الف تبصره یک موافقت کردند.
  • امتیاز برای دو دقیقه سخنرانی بیشتر

    رضا نیازمند: با این کار دو دقیقه به وقت نخست‌وزیر اضافه می‌شد. ولی نخست‌وزیر (آقای ساتو) می‌گفت وقت ندارد و نمی‌تواند دو دقیقه به وقت خود اضافه کند. من هرچه کردم حاضر نشد دو دقیقه وقت را اضافه کند تا بالاخره با رئیس تشریفات او ملاقات کردم و گفتم به این کنوانسیون اولا دوهزار نفر دعوت شده‌اند و ۳۰۰خبرنگار هم هست‌. از ۱۴ مملکت آسیایی در آن شرکت می‌کنند و هر ۱۰سال یک مرتبه تشکیل می‌‌شود. لذا برای نخست‌وزیر مهم است و جزئیات را در روزنامه‌ها عکس می‌گیرند و چاپ می‌کنند. اگر نخست‌وزیر دو دقیقه بدهد من در عوض خودم به در ورودی هتل می‌روم و به نخست‌وزیر خیرمقدم می‌گویم و یک خانم ژاپنی که رئیس تشریفات است یک گل به سینه نخست‌وزیر می‌زند. بعد من با او داخل سالن می‌شوم و همه مدعوین بلند می‌شوند.
  • دکه - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲

    روزنامه فرهیختگان در گزارشی در صفحه ۸ خود با عنوان «تظاهرات در تل‌آویو، ترور در دمشق» با توجه به حملات روز شنبه رژیم صهیونیستی به سوریه و شهادت پنج نفر از مستشاران نظامی ایران در دمشق، در جدولی به بررسی حملات مشابه طی سال‌های گذشته پرداخته است‌. براساس این جدول از ۷ نوبت حمله، ۴ نوبت به سال جاری مربوط است و سه مورد در خلال جنگ طوفان‌الاقصی صورت گرفته است. همچنین براساس جدول این گزارش از دی ماه سال ۱۳۹۳ تا دی ماه ۱۴۰۲، در مجموع ۲۰ نفر به شهادت رسیده‌اند. در این جدول آمده است که در این حملات سیر صعودی در هدف‌گیری فرماندهان عالی‌رتبه دیده می‌شود‌.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر