شماره روزنامه ۶۰۰۸
|

  • قدرت‌های بزرگ در مارپیچ جنگ

    دنیای اقتصاد-گروه خبر: «هر قدرت بزرگی امروز می‌خواهد قوی‌تر شود تا امن‌تر گردد، اما رقبا و دشمنان با این کار خود را ناامن‌تر می‌‌‌کنند.» آندریاس کلوت ستون نویس بلومبرگ ۱۱ مه ۲۰۲۴ در این نشریه نوشت: با بررسی فهرست جنگ‌‌‌ها و درگیری‌‌‌ها در سراسر جهان که برخی از آنها به طرز شومی به هم مرتبط هستند، تنها می‌توان نتیجه گرفت که جهان در بزرگ‌ترین خطر حداقل از زمان بحران موشکی کوبا و احتمالا از سال ۱۹۵۰ قرار دارد. چرا ۱۹۵۰؟ من این سال را انتخاب کردم، زیرا آن زمان بود که جان هرز، یک محقق آمریکایی روابط بین‌الملل، مقاله مهمی را با عنوان «انترناسیونالیسم ایده‌آلیستی و معضل امنیتی» منتشر کرد. این یکی از ساده‌ترین و در عین حال عمیق‌ترین مفهوم‌سازی‌های سیاست جهانی است. اگر هرز که سال ۲۰۰۵ درگذشت؛ هنوز زنده بود، از او می‌‌‌خواستم جنگ‌‌‌های امروزی از اوکراین تا خاورمیانه و بن‌‌‌بست‌‌‌های «سرد» یا شبه جنگی از تنگه تایوان و دریای چین جنوبی تا شبه جزیره کره را تحلیل کند.
  • ویکند ۲روزه تا پایان هفته

    دنیای اقتصاد: سرانجام لایحه اصلاح ماده۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری معروف به افزایش تعطیلات آخر هفته روز گذشته در صحن علنی مجلس بررسی شد و دو پیشنهاد نمایندگان در این زمینه رای نیاورد. این دو پیشنهاد بر افزایش دوباره ساعات کاری و واگذار کردن موضوع تعطیلی دومین روز به دولت متمرکز بود. اما در گزارش نهایی‌شده کمیسیون اجتماعی بر تعطیلی جمعه و شنبه تاکید شده است. سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» خبر داد که سرنوشت این طرح طی جلسات این هفته پارلمان مشخص می‌شود.
  • مدیریت تنش با آژانس؟

    دنیای‌اقتصاد: ایرنا خبر داد که احتمالا معاون گروسی برای پیگیری همکاری‌های فنی تهران و آژانس قبل از نشست فصلی شورای حکام در ۷خرداد به ایران سفر می‌کند. به اعتقاد کارشناسان که با «دنیای‌اقتصاد» گفت‌وگو کردند، نفس این سفرها مثبت است.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴

    روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «این حق مسلم را پایمال نکنید» نوشت: وقتی سازمان ملل به علت سیطره آمریکا بر این سازمان توان وادار کردن اسرائیل به تمکین قطعنامه‌ها را ندارد، موجودیت این سازمان و آنچه در توضیح علت تشکیل و شرح وظایف آن آمده است‌، نه فقط زیر سوال است، بلکه از اساس فرو ریخته و غیر‌قابل توجیه است. در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: اکنون به جرات می‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کمترین اقدام ضروری باید اجرای تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، از جمله قطعنامه‌های این سازمان درباره پرونده هسته‌ای کشورمان را متوقف کرده و در نخستین گام، بازرسان آژانس را از کشور اخراج کند. باور بفرمایید که این حق مسلم و قانونی کشورمان است. این حق مسلم را پایمال نکنید. روزنامه اعتماد گفت‌وگویی با محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار کشور انجام داده که در آن از مرگ سه پرستار طی یک ماه گذشته، در خواب به دلیل «سندروم کاروشی» و مرگ بر اثر کار زیاد خبر داده است‌. روزنامه فرهیختگان درگزارشی با تیتر «معنای مردم» نوشت: در میانه‌ رکوردزنی کاهش مشارکت، باید هم نگران جامعه بود و هم نگران مسوولانی که انگار نگرانی خاصی ندارند. وضعیتی که در آن مشارکت هشت‌درصدی، «حماسه‌آفرینی» خوانده می‌شود، دیگر غفلت نیست و باید آن را تغافل دانست.
  • آناتولی؛ سنگر منطقه‏‏‌ای جدید آمریکا

    دنیای اقتصاد: شورای آتلانتیک در مطلبی به قلم دوگا اونلود به بررسی حضور نیروهای آمریکایی در منطقه و نقشی که ترکیه می‌تواند برای ایجاد تعادل ایفا کند، پرداخت و نوشت: ایالات متحده تحت فشار است تا خاورمیانه را برای همیشه ترک کند. با افزایش انتقادات ضدآمریکایی، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه به طور فزاینده‌‌‌ای مورد حمله قرار می‌‌‌گیرند. با این حال، نیروهای آمریکایی تا بازگشت به کشور فاصله زیادی دارند، به‌ویژه در بحبوحه کشمکش بین ایران و اسرائیل، فقدان آتش‌‌‌بس در جنگ غزه و تهدید مستمر دولت اسلامی عراق و شام (داعش). با وجود این‌، جو بایدن، رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور ایالات متحده، فرصت دیپلماتیکی برای تقویت یک شراکت قدیمی دارد و ترکیه را به عنوان یک سنگر منطقه‌‌‌ای برای ایران متعادل‌‌‌تر قرار خواهد داد؛ مسوولیتی که ترکیه قبلا با میانجی‌گری بین ایران و ایالات متحده بر عهده گرفته است.
  • ۴۷ سالگی دختر جبر

    دنیای اقتصاد: وقتی برای نخستین‌بار مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی جزو ۵ زن جهان شد که در ۹۰سال گذشته جایزه مدال فیلدز را گرفته، بسیاری او را پدیده خواندند. او بی‌مانند در میان زنان و مردان جهان شد و از «دره مرگ» به دانشگاه «استنفورد» رسید. با این‌حال آنچه او را منحصربه‌فرد ‌کرد، بیش از ریاضیدان بودنش، جنسیت او به عنوان ریاضیدان بود. جوایز اصلی ریاضیات همواره در یک قرن گذشته به مردان تعلق گرفته و میرزاخانی شکننده این باور عمومی بود که ریاضیات رشته‌ای مردانه‌ است.
  • ردپای پررنگ دولتی‌ها در مجلس دوازدهم

    دنياي اقتصاد: با اعلام نتایج مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، پرونده انتخابات ۱۴۰۳بسته شد و تکلیف ۲۹۰ کرسی پارلمان دوازدهم مشخص شد. مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی روز ۱۱اسفند سال گذشته برگزار و در مرحله اول تکلیف ۲۴۵ کرسی مشخص شد. در مرحله دوم انتخابات مجلس که روز جمعه برگزار شد تکلیف ۴۵ کرسی باقی‌مانده نیز مشخص شد. حالا چهره‌هایی که به عنوان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس انتخاب شده‌اند در انتظار ۷خرداد زمان آغاز به کار مجلس جدید هستند تا کار خود را آغاز کنند‌. بر اساس گزارش‌ها ۱۱۵نفر از ۲۹۰نفر نماینده مجلس دوازدهم سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را در کارنامه خود دارند. مسعود پزشکیان، غلامرضا نوری‌قزلجه، مجید نصیرپور، علی نیکزاد، شمس‌الدین حسینی، محمود نبویان، مجتبی ذوالنوری، جعفر قادری، مهرداد لاهوتی، غلامرضا تاجگردون، علاءالدین بروجردی، هادی قوامی، منوچهر متکی، علیرضا منادی‌سفیدان و محمد‌مهدی مفتح از نمایندگانی هستند که تجربه نمایندگی مجلس را دارند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر