حسین موسوی:
صنعت بازی یکی از پردرآمدترین بازارهای موجود در دنیاست که گفته میشود تا چند سال آینده، شبکههای تلویزیونی را جا میگذارد. این بازار از آن رو اهمیت دارد که ۳ میلیارد نفر فعال در این حوزه وجود دارد. دوران کرونا و خانهنشینی مردمان به دلیل قرنطینههای سخت به رشد و شکوفایی این بازار کمک کرد. اکونومیست در یک مطلب در خصوص بزرگی این بازار نوشت: بهقدری این بازار جذاب است که حتی شبکههای پخش آنلاین مانند نتفلیکس نیز مایل به ورود به این بازار هستند. در حال حاضر سهم بزرگ این صنعت به بازیهای موبایلی میرسد، کمااینکه بازیهای ابری نیز در حال رشد هستند و نوید یک بازار بزرگتر را میدهند.
پس از رونق بازیهای مبتنی بر دوران کرونا، رشد بازار بازی تا حدودی کاهش یافت و در واقع با ۴.۳درصد کاهش سالانه به ۱۸۴.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید. با این حال، در سال ۲۰۲۳ به رشد بازگشت و به ۱۸۸میلیارد دلار افزایش یافت و از رشد سالانه پیشبینیشده ۸.۹۴درصد تا سال ۲۰۲۸ حمایت کرد. در حالی که این بخش در سال ۲۰۲۳ رشد کرد، با فعالیت ادغامها و تملکها (شامل سهام خصوصی، رشد سهام و سرمایه خطرپذیر) به سطوح قبل از همهگیری بهبود یافت. بخش بازیهای موبایلی در کل عملکرد بهتری داشته است - ۴۹درصد از درآمد بازیها به این بخش اختصاص یافت که به رقم ۹۲.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسید و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۶ تا ۵۵درصد از کل درآمد بازیها را به خود اختصاص دهد.
آیا مشتاقانه منتظر راهاندازی یک تجارت بازی هستید؟ این یک ایده عالی خواهد بود زیرا صنعت بازی یکی از برترین صنایع نوظهور با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۳.۲۰درصد(CAGR) است، این بسیار بزرگ است! دلیل این رشد، گرایش جوانان به بازی است. طبق تحقیقات، ۹۱درصد از مردان نسل Z و ۸۴درصد از نسل هزاره بهطور منظم بازیهای ویدئویی انجام میدهند. علاوه بر این، تقاضای کاربران تلفن همراه به بازی به طور فزایندهای رشد میکند. در این مطلب جدیدترین حقایق و روندهای صنعت بازی را گردآوری کردهایم:
یک اصل جالب درباره صنایع خلاق، فناوریهای انقلابی و دیجیتالی شدن تولید و خدمت، اثری است که این روندهای روی سطح درآمد افراد و شاغلان به جا میگذارد. اما ورای این اثر، توسعه مرزها اثر شگفتانگیز فناوری بر سایر بخشها و رشته فعالیتهاست. درحالیکه صنعتی نظیر بازی توانسته از مجرای محبوبیت بالای خود گردش مالی بالغ بر ۱۰۰میلیارد دلاری را تنها در آمریکا کسب کند و سطح دستمزد عوامل تولید خود را در سرتاسر زنجیره به طور متوسط به سطح ۱۶۸هزار دلار در سال برساند، این صنعت کمک شایانی به تحولاتی در جراحی مدرن، سیستمهای پایش و نظارت از راه دور، و مدلهای تجاری مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کرده است.
صنعت جهانی بازیهای ویدئویی یک تجارت میلیارد دلاری است و سالهاست که وجود داشته است. در سال ۲۰۲۲، درآمد حاصل از بازار جهانی بازی تقریبا ۳۴۷ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شد که در این میان سهم بازیهای موبایلی از این بازار بزرگ به حدود ۲۴۸ میلیارد دلار رسید. بازار بازی به طور مداوم در حال تحول است و پیشرفتهای فناوری فرصتهای جدیدی را برای توسعهدهندگان بازیها برای ایجاد تجربیات فراگیرتر و جذابتر از طریق فناوریهای نوظهور مانند بازیهای ابری و VR باز میکند.