شماره روزنامه ۶۰۱۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۶۶ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۵۹۶۶

  • رمزگشایی از هوش‌مصنوعی

    دنیای اقتصاد: رمزگشایی از هوش مصنوعی نشان می‌دهد این پدیده شگفت‌انگیز دست‌کم از سه مسیر روی اقتصاد اثر خواهد داشت و به ترتیب روی «مساله دموکراسی و توسعه در جوامع»، «سطح نابرابری در جهان»، و نیز «فعالیت‌های مالی در موسسات بانکی و سرمایه‌گذاری» اثری بنیادین برجای خواهد گذاشت. طبق گفته مکنزی، هوش مصنوعی در جهان آن‌قدر سریع پیش می‌رود که اهداف خود را به جای سال۲۰۵۰، در سال۲۰۲۵ محقق خواهد کرد. نتایج مقالاتی که ترجمه فارسی آنها در باشگاه اقتصاددانان منتشر شده است، نشان می‌دهد هوش مصنوعی بیشترین اقبال را نه در میان صنایع واحدهای تولیدی که در سطح بانک‌ها و گردانندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری کسب کرده؛ ضمن اینکه بسیاری از دولت‌ها را از مسیر شکاف تکنولوژی و دسترسی محدود به داده، به صرافت اثرگذاری بر جوامع انداخته است. این پرونده با تایید اثرات عمیق و متنوع هوش مصنوعی بر کارگران ماهر و ساده، سرعت تحولات ناشی از این پدیده را فراتر از باورهای اولیه عنوان می‌کنند.
  • رمزنگاری از هوش مصنوعی

    امیررضا موسوی: تحولات هوش مصنوعی به حدی سریع پیش می‌رود که دست پژوهشگران را برای دیدن همه جنبه‌های اثربخش این موضوع بر اقتصاد بسته است. با این حال پژوهش‌های رسمی نشان می‌دهد هوش مصنوعی دست‌کم اثرات مشخصی بر دو حوزه بازار کارو بازار کالا خواهد داشت، به شکلی که از یک سو، از طریق اتوماسیون روندهای خودکار و اعمال هوشمندانه روبات‌ها، کارخانه‌ها را با تغییرات عمیقی روبه‌رو خواهد کرد و از دیگر سو فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد کرده و روندهای شغلی روتین را از بین خواهد برد. «باشگاه اقتصاددانان» به همین بهانه سراغ سه مقاله از پژوهشگران این حوزه رفته و سعی کرده است اثرات تحولات تکنولوژیک نسل ۴ صنعت بر اقتصاد جهان را مورد بررسی قرار دهد.
  • طنین هوش مصنوعی در صنعت مالی

    جف کرنس/عضو تحریریه مجله F&D صندوق بین‌المللی پول
    ابزارهای هوش مصنوعی و افرادی که از آنها استفاده می‌کنند، به ابزارهایی ضروری برای موسسات مالی و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. تحلیل‌های یک استارت‌آپ که قابلیت‌های هوش مصنوعی را در شرکت‌های خدمات مالی ردیابی می‌کند، نشان می‌دهد که در ژوئن ۲۰۲۳، جی‌پی‌مورگان به ۳۶۰۰ پست مرتبط با هوش مصنوعی نیاز داشته است. الکساندرا موسوی‌زاده، بنیانگذار این استارت‌آپ، معتقد است که امروزه یک نبرد برای استعدادها وجود دارد و اطمینان از اینکه اکنون از آن جلوتر هستید، تفاوت زندگی و مرگ است. مانند سایر پیشرفت‌های تکنولوژی، هوش مصنوعی قابلیت‌های جدیدی را ارائه می‌کند که با خطرات جدیدی همراه هستند. صنعت خدمات مالی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین ذی‌نفعان هوش مصنوعی باشد و ممکن است به کمک آن قادر به محافظت بهتر از دارایی‌ها و پیش‌بینی بازارها باشد. البته اگر از هوش مصنوعی برای دزدی، کلاهبرداری، جرائم سایبری یا حتی ایجاد بحران مالی که سرمایه‌گذاران انتظار آن را ندارند استفاده شود، این بخش می‌تواند بزرگ‌ترین متضرر آن باشد.
  • نیش دوشاخه تکنولوژی

    اندرو برگ/مدیر موسسه ظرفیت توسعه در صندوق بین‌المللی پول کریس پاپاگورجیو/پژوهشگر صندوق بین‌الملل پول
    پیشرفت‌ تکنولوژی که از نمودهای آن می‌توان به روبات‌های صنعتی، وسایل هوشمند خانه و ماشین‌های خودران اشاره کرد، روش زندگی و کار ما را تغییر می‌دهد. این پیشرفت‌ها در بسیاری از زمینه‌ها هیجان‌انگیز هستند، زیرا باعث افزایش بهره‌وری و استانداردهای زندگی می‌شوند. اما در عین حال می‌توانند ترسناک نیز باشند. وقتی ماشین‌ها جایگزین انسان‌ها شوند، بسیاری از افراد مخارج خود را چگونه تامین خواهند کرد؟
  • تطبیق تکنولوژی برای توسعه

    دانیل بیورکگرن/ استاد مطالعات بین‌الملل و امور عمومی دانشگاه کلمبیا جاشوا بلومنستوک/ استادیار سیاست عمومی مدرسه گلدمن دانشگاه برکلی
    با نفوذ هوش مصنوعی در اقتصادهای در حال توسعه، خطرات آشنایی از قبیل اختلال، اطلاعات نادرست و نظارت پدیدار می‌شوند، اما در عین حال این موضوع نویدبخش مزایای بالقوه فراوانی نیز است. نمونه‌های اخیر نشان می‌دهند که چگونه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به هدایت هدفمندانه‌تر کمک‌ها و اعتبارات کمک کنند و دسترسی به آموزش متناسب و مشاوره پزشکی را بهبود بخشند. با‌این‌حال، برقراری تعادل بین این خطرات نیازمند نوآوری و تطبیق است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر