شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

  • تورم پیش‌نگر در حال صعود؟

    دنیای اقتصاد: آمارهای اعلامی مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده در بخش صنعت نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه این بخش در اردیبهشت ماه به ۲۲.۹درصد رسیده است که حکایت از افزایش ۳.۹واحد درصدی این متغیر در مقایسه با ماه قبل دارد. همچنین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش معدن در اردیبهشت‌ماه به ۱۹.۷درصد رسیده است. این متغیر در مقایسه با ماه گذشته با افزایش ۱.۹واحد درصدی روبه‌رو بوده است. به نظر می‌رسد روند نزولی تورم تولیدکننده که در میان کارشناسان اقتصادی به تورم پیش‌نگر مشهور است، متوقف شده و این متغیر کلیدی روندی صعودی به خود گرفته است.
  • فشار بازارساز یا رکود انتخاباتی؟

    دنیای اقتصاد-گروه پول و ارز: بازه نوسان قیمت دلار به عنوان شاخص‌ترین ارز بازار تهران در هفته‌های گذشته به زیر ۸۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که ارز مذکور در بازار روز‌های ابتدای سال نوسانات قابل توجهی را پشت سر گذاشت. بسیاری از تحلیلگران فاصله گرفتن ریسک‌های سیاسی از بازار را عامل این ثبات نرخ‌ها می‌دانند. اما دست پر بانک مرکزی دیگر عامل مهم کاهش نوسانات ارزی است.
  • مسیریابی سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم

    فاطمه مرتضوی
    نخستین نشست از سلسله نشست‌های راه‌نشان با موضوع «سیاست‌های اقتصادی دولت چهاردهم»، به همت خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد. این جلسه با حضور محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد؛ علی سرزعیم، اقتصاددان؛ علی نصیری اقدم، اقتصاددان؛ محمد امینی رعایا، مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی؛ و امیر امیری‌فر، به بررسی چشم‌انداز و اولویت‌های اقتصادی دولت آینده پرداخت.
  • ضربه «پاول» به بازارها

    دنیای اقتصاد-گروه پول و ارز: شاه‌نشین بازار کریپتو روز گذشته برای سومین روز متوالی در محدوده قرمز قرار گرفت و از کانال ۷۱ هزار دلاری در روزهای اخیر به کانال ۶۶ هزار دلاری تنزل یافت. از سوی دیگر فلز زرد نیز پس از مشاهده رقم ۲۳۴۱ دلاری در حال نوسان است و با قیمتی معادل ۲۳۳۴ دلار هفته معاملاتی گذشته را به پایان رساند. در پاسخ به چرایی این روند بازارها باید نتایج نشست فدرال رزرو را در ماه ژوئن بررسی کرد.
  • ماندگاری اثر انتخابات در بازار ارز

    دنیای اقتصاد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازه نوسان نرخ ارز در هفته‌های اخیر بسیار محدود شده است. برخی از فعالان بازار این امر را ناشی از اثر انتخابات می‌دانند. به‌نظر می‌رسد بازار ارز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در یک خواب بهاری فرو رفته و از حجم معاملات بازار کاسته شده است. تحلیلگران معتقدند که معامله‌گران ارزی در این بازه زمانی از ریسک فاصله می‌گیرند.
  • دوئل انتخاباتی با سلاح ارزی

    دنیای اقتصاد: یکی از برگ‌های برنده نامزدهای ریاست‌جمهوری یک ایده شفاف و قابل اجرا برای سامان‌دهی سیاست ارزی است. پیش‌تر رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده بود که اقتصاد ایران با ۷نرخ ارز فعالیت می‌کند. کدام رئیس‌جمهوری توانایی عبور از نرخ‌های متعدد ارزی و حرکت به سمت یکسان‌سازی را دارد؟
  • حمایت عربستان از بازار طلا

    دنیای اقتصاد: با اتمام قرارداد نفتی آمریکا و عربستان، برخی از کارشناسان اظهار کردند که این کشور مسیر سیاستی چین را مبنی بر کاهش وابستگی‌ها به دلار آمریکا در پیش خواهد گرفت و برای سرمایه‌گذاری به بازارهای جهانی پناه خواهد آورد. در صورت وقوع این ادعا، باید در انتظار رکوردشکنی‌های جدید از سوی رمزارزها به خصوص بیت‌کوین و همچنین طلای جهانی بود.
  • نرخ بهره در کشورهای خلیج‌فارس ثابت ماند

    ایبِنا: بانک‌های مرکزی حوزه خلیج‌فارس با پیروی از فدرال‌رزرو آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشتند. به گزارش آناتول، بانک‌های مرکزی کشور‌های خلیج‌فارس در قبال تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره به فدرال‌رزرو آمریکا پیوستند و اعلام کردند که نرخ بهره وام‌ها و سپرده‌ها بدون تغییر باقی می‌ماند. فدرال‌رزرو ایالات متحده نرخ بهره وجوه فدرال را بدون تغییر در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵درصد نگه داشت و منتظر نشانه‌های بیشتر از کاهش تورم است. فدرال‌رزرو در پایان نشست اخیر خود در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای اطمینان از اینکه مسیر تورم به‌طور پایدار به سمت هدف ۲درصد حرکت می‌کند، به اعتماد بیشتری نیاز داریم. تورم قیمت مصرف کننده در ایالات متحده در ماه مه گذشته به ۳.۳درصد کاهش یافت که در مقایسه با ۳.۴درصد در آوریل گذشته، کمتر بود. در این راستا، بانک مرکزی امارات تصمیم گرفت نرخ پایه تسهیلات سپرده یک‌شبه را بدون تغییر در ۵.۴۰درصد نگه دارد. همچنین کمیته سیاست پولی بانک مرکزی قطر نیز نرخ سود سپرده‌ها را ۵.۷۵درصد و برای وام ۶.۲۵درصد ثابت نگه داشت. این در حالی است که بانک مرکزی عربستان سعودی هیچ بیانیه‌ای درباره نرخ بهره صادر نکرد.
  • صعود نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا

    تسنیم: اداره فدرال آمار آلمان روز چهارشنبه با تایید داده‌های اولیه اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور طی ماه مه به‌دلیل افزایش قیمت خدمات شاهد رشد بوده است.به گزارش رویترز، شاخص قیمت مصرف‌کننده آلمان که در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا هماهنگ شده است، در ماه مه نسبت به سال گذشته ۲.۸درصد افزایش یافت. این شاخص در ماه آوریل ۲.۴درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته بود.روث برند، رئیس اداره فدرال آمار آلمان گفت: نرخ تورم دوباره اندکی افزایش یافته است که عمدتا به‌دلیل ادامه افزایش قیمت خدمات است. بر اساس این گزارش، هزینه خدمات پس از افزایش ۳.۴درصدی در ماه آوریل، در ماه مه ۳.۹درصد بیشتر از ماه مشابه سال قبل بود. مقایسه سالانه این ارقام، شتاب قابل توجهی را نشان می‌دهد که می‌توان آن را تا حدی به پایان اثر پایه پس از معرفی طرح ملی سفر ریلی ارزان در مه۲۰۲۳ نسبت داد. برند گفت: در مقابل، قیمت انرژی و مواد غذایی از ابتدای سال تاکنون اثر کاهشی بر تورم کلی داشته است. قیمت حامل‌های انرژی در این آلمان ۱.۱درصد در مقایسه با مه۲۰۲۳ کاهش یافت؛ درحالی‌که قیمت مواد غذایی ۰.۶درصد افزایش یافت و نرخ تورم مواد غذایی به‌طور قابل توجهی کمتر از نرخ تورم کلی ثبت شد.
  • توقف رشد اقتصادی انگلیس در ماه آوریل

    فارس: رشد اقتصادی انگلیس در ماه آوریل متوقف شده است که برخی آن را ناشی از بارش باران می‌دانند. اداره آمار ملی انگلیس اعلام کرده، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور پس از اینکه در ماه مارس ۰.۴درصد رشد کرد، در ماه آوریل ثابت مانده است. آمارهای بازار کار هم که دیروز منتشر شد، نشان‌دهنده کاهش اشتغال و افزایش بیکاری بود؛ اما رشد قوی دستمزدها همچنان ادامه دارد. با این حال، بازارهای مالی واکنش چندانی به این ارقام نشان ندادند و سرمایه‌گذاران همچنان چشم‌انداز کاهش نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس در هفته گذشته را دور از دسترس می‌دانند.انتظار می‌رود بانک مرکزی انگلیس کاهش نرخ بهره را از بالاترین رقم ۱۶سال گذشته برابر با ۵.۲۵درصد از اواخر امسال آغاز کند. اقتصاددان ارشد کاپیتال اکونومیست، پل دالس می‌گوید: به نظر می‌رسد توقف رشد اقتصادی در ماه آوریل به‌دلیل بارش باران بوده که به بخش ساخت‌و‌ساز و خرده‌فروشی آسیب زده است؛ درحالی‌که مخالفان دولت انگلیس می‌گویند که رشد اقتصاد متوقف شده، وزیر دارایی، جرمی هانت به ارقامی اشاره می‌کند که رشد اقتصادی ۰.۷درصدی در ۳ماه منتهی به ماه آوریل را نشان می‌دهد.
  • هشدار ریزش رشد اقتصادی

    دنیای اقتصاد: بانک جهانی به تازگی گزارش خود را با عنوان چشم‌انداز اقتصاد جهانی منتشر کرده است. طبق این گزارش، پیش‌بینی این نهاد از رشد اقتصادی ایران در سال۱۴۰۳ با نیم واحد درصد کاهش برابر با ۳.۲درصد اعلام شده است. همزمان با انتشار آمارهای رشد اقتصادی سال۱۴۰۲ «دنیای‌اقتصاد» به بررسی این آمارها در یک گزارش پرداخت. آمارها حاکی از آن است که رشد اقتصادی کشور در سال۱۴۰۲ برابر با ۵.۷درصد بوده که حدود نیمی از این رشد به بخش نفت و گاز مربوط است. در چنین شرایطی و با توجه به محدودیت سقف صادرات و تولید نفت ایران به نظر می‌رسد این وضعیت رشد هشدارآمیز است. به گفته اقتصاددانان، برای تحقق رشد اقتصادی ۸درصدی متناسب با برنامه هفتم توسعه، کشور نیازمند سطح بالایی از رشد سرمایه‌گذاری است. با این حال آمارها حاکی از فاصله زیاد رشد سرمایه‌گذاری با این میزان و چشم‌انداز پر ابهام رشد اقتصادی کشور در سال‌های آینده است.
  • ترمیم شکاف دلار آزاد و مبادله‌ای

    دنیای اقتصاد-ميکائيل زين‌الدين: به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در حال تلاش برای نزدیک کردن نرخ‌های رسمی و غیررسمی به یکدیگر است. در حالی که دلار بازار آزاد پس از اتمام روز‌های نوسانی انتهای فروردین با سقوط به کریدور ۵۷ تا ۶۰ هزار تومانی، بازه نوسان خود در این محدوده را کوچک و کوچک‌تر می‌کند، نرخ دلار رسمی در روندی آهسته و پیوسته درحال رشد است.
  • کاهش ارتفاع رشد اقتصادی ایران

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‏ الملل: بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش «چشم‌انداز اقتصاد جهانی» پیش‌بینی خود را از رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال۱۴۰۳ با ۰.۵واحد درصد کاهش نسبت به گزارش ماه ژانویه ۳.۲درصد اعلام کرد.براساس گزارش این نهاد بین‌المللی، رشد اقتصادی ایران در سال جاری نسبت به سال۱۴۰۲ به میزان ۱.۸واحد درصد کاهش خواهد یافت. همچنین انتظار می‌رود افت تولید ناخالص داخلی کشور در سال۱۴۰۴ نیز ادامه یابد و نرخ رشد اقتصادی به ۲.۷درصد تنزل پیدا کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر