ضرورت استفاده از لباس آشپزی در رستوران‌ها چیست؟

رپرتاژ آگهی: آشپزها نیز جزو پرسنل آشپزخانه رستوران‌ها هستند و لازم است لباس فرم مخصوص داشته باشند. ناپلئون هیل، اولین شخصی بود که دستور داد آشپزان آشپزخانه دربار مانند سربازها لباسی واحد داشته باشند. قصد او از این دستور، امکان شناسایی آشپزان دربار از سایر افراد بود. این لباس فرم در ابتدا یک روپوش یا پیش بند سفید رنگ بود که با گذشت زمان به شکل امروزی تبدیل شد. علاوه بر لباس آشپزی، استفاده از کلاه آشپزی نیز حین کار برای آشپزها امری ضروری است. در این مقاله درباره علت این ضرورت به طور کامل با شما صحبت می‌کنیم.

چرا باید از لباس آشپزی استفاده کنیم؟

استفاده از لباس کار هنگام انجام وظیفه یک مسئله الزامی است و فرقی ندارد که شما چه شغلی دارید، اگر لباس کار مخصوصی دارید باید هنگام کار آن را بپوشید. از طرفی لباس کار هر شغلی متناسب با خطرات آن شغل طراحی می‌شود تا ایمنی افراد را نیز تامین کند. لباس‌های آشپزی نیز در برابر خطرات احتمالی توان محافظت از آشپزان را دارند. با پیشرفت تکنولوژی‌ها، طراحی لباس آشپزی نیز پیشرفته‌تر شده و این محافظت نیز بهتر انجام می‌شود. سوختن با شعله مستقیم اجاق گاز، سوختگی با آب جوش، بریدن دست با ابزارهایی مثل چاقو و... خطراتی است که در آشپزخانه‌ها آشپزها را تهدید می‌کند. کت یا پیش بند، شلوار، کفش، کلاه و دستکش اجزای لباس آشپزی هستند که آشپزها برای محافظت از خود باید به تن کنند.

چرا باید از کلاه آشپزی استفاده کنیم؟

به طور طبیعی هر روز تعدادی از موهای ما پیر و ضعیف شده و می‌ریزند. این موها در مکان و زمانی ممکن است از پوست سر جدا شوند. به همین دلیل آشپزها باید هنگام آشپزی از کلاه آشپزی استفاده کنند تا این موها درون غذا نریزند. وجود مو در غذاها، علاوه بر نارضایتی مشتری‌ها اخطار سازمان‌های بهداشتی را نیز برای آشپزان و صاحبان رستوران‌ها به ارمغان می‌آورد.

چرا لباس آشپزی باید سفید باشد؟

لباس‌های سفید رنگ، زودتر از هر لباس دیگری دچار آلودگی می‌شوند و معمولا همواره لکه‌ای روی آنها دیده می‌شود. به همین دلیل اگر لباس فرم آشپزها سفید باشد، آنها برای آراسته بودن ظاهر خودشان هم که شده زود به زود لباس خود را می‌شویند و این مسئله وضعیت بهداشت آشپزخانه را بهبود می‌بخشد. کلاه آشپزی نیز به همین دلیل با پارچه سفید دوخته می‌شود. البته این مسئله باعث کهنه و خراب شدن زود هنگام لباس‌ها نیز می‌شود. شستشوی تقریبا روزانه لباس‌ها آسیب جدی به بافت پارچه آنها می‌زند و خیلی زود آنها را کهنه می‌کند. برای جلوگیری از این مسئله دو راه حل وجود دارد که رستوران‌ها از آنها استفاده می‌کنند:

  • راه حل اول استفاده از پارچه‌های باکیفیت است. اگر پارچه‌ای که با آن لباس آشپزی دوخته شده، پارچه مرغوبی باشد هم آلودگی کمتری جذب می‌کند و هم راحت‌تر شسته می‌شود. به این ترتیب هم نیاز آن به شستشو کمتر خواهد بود و هم اینکه در صورت شستشوی مکرر در دراز مدت، بافت پارچه آسیب کمتری می‌بیند.

  • راه حل دوم استفاده از پارچه‌های غیر سفید است. امروزه برای دوختن لباس فرم آشپزها، گاهی از رنگ‌هایی مثل سورمه‌ای یا مشکی پارچه انتخاب می‌کنند. به این ترتیب آلودگی‌های پارچه خیلی معلوم نمی‌شوند و لباس‌ها ظاهر زشتی پیدا نمی‌کنند. البته نباید شستشوی این گونه لباس‌ها را خیلی به تعویق بیندازید تا خود آنها به منبع آلودگی تبدیل شوند.

انواع مختلف لباس آشپزی

همان طور که مثلا افراد نظامی درجه‌های مختلفی دارند و از روی شکل ظاهری لباس‌های آنها می‌توان درجه آنها را متوجه شد، آشپزها نیز در آشپزخانه مقام و رتبه دارند و شکل ظاهری و کیفیت پارچه لباس هر درجه با دیگران کمی فرق دارد.

  • نوع اول لباس‌های کمک آشپزی هستند که کمک آشپزها آنها را به تن می‌کنند. این افراد در آشپزخانه به آشپزها و سرآشپزها کمک می‌کنند و آماده سازی مواد غذایی را انجام می‌دهند. لباس‌های این دسته پارچه نازکی دارند که سفید رنگ بوده و به شکل بسیار ساده‌ای دوخته می‌شوند.

  • نوع دوم لباس‌های سرآشپزی هستند. این لباس‌ها را آشپزهای اصلی و سرآشپزها به تن می‌کنند. از آنجایی که آشپزی اصلی به عهده این افراد است لباس آنها جنس بسیار مرغوبی دارد. شکل ظاهری آنها را نیز در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی دوخته می‌شود که هر رستوران طرح خاصی برای آشپزان رستوران خود تهیه می‌کند.

دسته بندی لباس‌ها به لباس آشپزی مردانه و زنانه نیز نوعی دسته بندی است که برای این لباس‌ها انجام می‌شود. البته دسته بندی کمک آشپز و سرآشپز در کنار این دسته بندی اجرا می‌شود.

کلاه‌های آشپزی که بخشی از لباس آشپزی هستند نیز دو نوع دارند. نوع اول کلاه یکبار مصرف است که تنها یکبار می‌توانید از آن استفاده کنید. چنین کلاه‌هایی را نمی‌توان شست‌و‌شو داد و پس از استفاده باید آنها را دور انداخت. نوع دوم کلاه قایقی است که به شکل قایق طراحی شده است. این نوع کلاه، قدیمی ترین کلاهی است که آشپزان بر سر می‌گذاشتند که قابلیت شست‌و‌شو داشته و می‌توانید تا مدت‌های زیادی از آن استفاده کنید.

لباس آشپزی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

  • مهم ترین بخش لباس‌های آشپزی کت یا پیراهن آنها است. این بخش از لباس آشپزی بیشترین از بقیه لباس در معرض حرارت شعله قرار دارد. به همین دلیل پارچه لباس باید جوری باشد که هم در برابر گرمای مستقیم شعله مقاومت کند و دچار سوختگی نشود و هم اینکه جنس کلفتی نداشته باشد تا تعریق آشپز را زیاد کند.

  • لباس‌های آشپزی در دو نوع آستین بلند و آستین کوتاه تولید می‌شوند که هر آشپز بنا به سلیقه خودش می‌تواند یکی از آنها را انتخاب کند. البته توصیه می‌شود از لباس‌های آستین بلند استفاده شود تا آستین لباس بتواند از قسمت ساعد دست شما در برابر حرارت و وسایل برنده محافظت کند.

  • جنس لباس آشپزی باید به گونه‌ای باشد که به راحتی آلودگی‌ها را جذب نکند و شست‌و‌شوی آن راحت باشد. لباس‌های آشپزی باید همواره تمیز و مرتب باشند به همین دلیل زیاد شست‌و‌شو داده می شوند و مرغوب نبودن جنس پارچه، آنها را خیلی زود از بین می‌برد.

  • آشپزان در محل کار خود مدت زمان زیادی را باید سرپا بایستند و ممکن است ستون فقرات، پاها و گردن آنها دچار مشکلات جدی شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید از کفش راحت و مناسب استفاده شود. البته جنس کفش نیز اهمیت زیادی دارد. چرا که ممکن است پا درون کفش دچار تعریق شود و علاوه بر بوی نامطبوع دچار عفونت یا مشکلاتی چون میخچه شود.

  • استفاده از کلاه آشپزی نیز همان طور که قبلا نیز گفتیم اهمیت زیادی دارد. این اهمیت به قدری زیاد است که استفاده از آن را الزامی کرده‌اند. جنس کلاه آشپزی نیز باید مرغوب باشد تا هوا بتواند درون آن جریان داشته باشد و تعریق ایجاد نشود.

  • دستکش، بهداشت غذا را رعایت می‌کند و از انتقال آلودگی‌های دست‌ها به غذا جلوگیری می‌کند. البته مسئله حفاظت از دست‌ها نیز با دستکش بیشتر می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.